Den som vill ha en Volvo V40 Cross Country med fyrhjulsdrift har tidigare bara kunnat köpa den med dyr T5-motor på 254 hästkrafter. Nu blir det ändring på det. Med start i maj kan den fyrhjulsdrivna versionen även köpas med den billigare T4, som ger 180 hästar.
Volvo passar samtidigt på att presentera nyheter som gäller Volvo V40 med D2-motor. Manuellt växlade standardversionen, som ger 115 hästar, har fått trimmade koldioxidutsläpp ner till 88 gram per kilometer vid blandad körning. Det innebär en bränsleförbrukning på 3,4 liter per 100 kilometer.
Automatisk växellåda till D2
Volvo V40 med D2-motor får dessutom ett nytt tillval i form av en automatisk växellåda. För standardversionen blir bränsleförbrukningen 3,9 liter per 100 kilometer, vilket ger koldioxidutsläpp på 102 gram per kilometer. I Cross Country-utförande är den lite törstigare, 4,1 liter per kilometer ger utsläpp på 108 gram.
Motorutbudet utökas dessutom med en helt ny T2-motor på 1,6 liter, med fyra cylindrar och direktinsprutning. Motorn ger 120 hästar och ett vridmoment på 240 newtonmeter. Bränsleförbrukningen vid blandad körning landar på 5,3 liter per kilometer, vilket resulterar i utsläpp på 124 gram.
Volvo V40 har nu tillgång till Volvos nya infotainmentsystem Sensus Connected Touch, som bland annat ger internetuppkoppling och röststyrning av musiktjänster, till exempel Spotify.
Diskutera: Vad tycker du om de nya motoralternativen till Volvo V40?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spännande med den nya T2 motorn. det är bra att alternativen blir fler på V40, trots skepsis vid lanseringen går försäljningen mycket bra, denna modell kan bli en storsäljare om man också kan hålla en moderat prisnivå, framtiden ser ljusare ut med ALLA uppdateringar för min "gamla inkomstkälla" !
Har jag missuppfattat tidningens namn? Trodde namnet på tidningen var "Vi Bilägare" alltså en tidning som skriver om bilbranchen totalt.. Men tydligen har den bytt namn till "Vi Volvoägare", man blir så trött på dessa skriveri om just Volvo, kan det vara så att Volvo är delägare i denna tidning?
Alla options borde vara tillgängliga i alla kombinationer. Att inte erbjuda fyrhjulsdrift och automat till samtliga motoralternativ i en Cross Country/XC-modell är obegripligt. Se och lär av tyskarna!
T2 låter inte så lustigt på denna tunga bil. Saknar T3 i XC-variant för att jag skulle överväga den.
Bra, bättre än tidigare.
Men man bör fritt kunna välja fyrhjulsdrift till vilket motoralternativ man vill.
Och växellåda !
De flesta tillverkare har begränsningar i vad man kan ha AWD till. Troligen för att bilen inte ska bli onödigt slö. Med den extra vikten och drivlineförlusten lär en mindre motor få jobba så pass att bränslebesparingen etc är försumbar ändå.
En V40 med 150 hk diesel blir inte slö med varken automatlåda eller fyrhjulsdrift ! Kanske inte heller så mycket snålare. men kanske lite billigare...
Detta är vad jag har väntat på. Fullt användbara motorer hela högen och lite för varje smak. Snyggt jobbat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.