Vid provkörningen av nya 9-4X fick Vi Bilägares utsände Christian Ellmark en pratstund med Mikael Jacobsson.
Vilka är det som ska köpa den nya Saab-modellen?
– I Sverige tror vi att 9-4X i första hand kommer att köpas som familjebil. Främst av kunder i storstadsområdena, som lägger lite mer pengar på sin bil. Vi tror också på en stor andel kvinnor som tänkbara köpare.
– Generellt sett gissar vi också att kunderna kommer att vara en mix av Saab-vänner som vill prova på något nytt, det finns ett uppdämt behov av en ny biltyp från Saab, och en hel del suv-kunder från Audi.
På den viktiga USA-marknaden då. Vilka ska köpa 9-4X där?
– Där är det främst högutbildade familjer som vi hoppas på, i första hand de som kört Saab 9-7X tidigare. Många USA-köpare tittar på downsizing och vill skaffa sig en något mindre bil än tidigare och då hoppas vi ligga rätt för det. I USA är varumärket Saab mer premium än i Sverige och det finns ett stort intresse för den här bilen. Det har vi sett på bilutställningar runt om i världen.
Varför finns det ingen diesel?
– Den förklaring jag kan ge är att vi inte har den tekniska möjligheten just nu. Men självklart förstår vi att det innebär en lägre försäljningsvolym i Europa, där många köpare föredrar diesel.
Hur många 9-4X tror du kommer att säljas?
– Prognosen är en årsförsäljning på 12 500 bilar och av dessa kommer omkring 10 000 att gå till USA. I Sverige tror vi på 200–400 bilar per år, även om vi kanske kan sälja mer i början då modellen har ett nyhetsvärde.
Hur länge kommer 9-4X att leva som modell?
– Vi räknar med en livscykel på sex år, men allt beror ju självklart på vad som händer med märket i framtiden.
Läs provkörningen av nya Saab 9-4X i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik nu. Klicka här för att läsa direktrapporten från provkörningen.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser man på bakdelen på Saaben så verkar det inte finnas mycket lastutrymme precis, därför är nog en vanlig kombibil en mycket bättre familjebil
Trevlig inredning med lite mindre svart.
Tyvärr fortfarande för mycket tråkgrått även om det blivit ljusare.
Jag avskyr mörka inredningar oavsett bilmärke.
Tror det är mest män som designar bilinredningar eftersom så många bilar har de grå och svarta inredningar som inte gör någon glad precis. Jag har hellre en ljus inredning och tvättar den oftare än en grå eller svart dyster inredning så jag håller med dig där saabnisse.
Jag tycker också att inredningen är väldigt lyckad. Jag kan berätta att man oftast har mörka / grå inredningar bla instrumentbrädor för att slippa reflexer i vindrutan. Har suttit i en bil med ljus inredning där man lagt ett mörkt tygstycke på instrumentbrädan framför föraren för att han skulle kunna se ut ordentligt....
En väldigt fin bil med hög kvalitetskänsla. Gillar det upplysta "Aero"-emblemet på tröskeln!
Utvecklingen går bakåt, en modern ny bil med en förbrukning som var vanligt på bilar med V6 eller V8 på 70-80 talet....
Detta är defenetivt inte framtiden.....
Precis, Shogun, där slog du huvudet på spiken! Alla har olika bevekelsegrunder när man väljer bil, varav smaken ofta väger väldigt tungt. Då köper man det man föredrar, och det ska man få lov att göra utan att bli bespottad.
Helt rätt bil för Australien. Jag tror att den skulle kunna sälja likagra som Volvo XC90. Frågan är bara om Saab har råd att ta fram en högerstyrd modell. Vänsterstyrda bilar är olagliga här.
Peter I Sydney:
Skriv inte att bilen är "helt rätt". Det finns vissa skribenter som inte tål att höra det...; - )
Toyota Sequoia är tyngre och drar mer, mellan 1,4 - 1,7 blandad körning. Då måste väl den vara ännu mer omodern?
http://www.toyota.com/sequoia/trims-prices.html
Allvarligt, 9-4an är ämnad att sälja i USA, liksom Toyotan. Där spelar bränslepriset som bekant mindre roll. Av kända orsaker så kan inte Saab erbjuda diesel i dagsläget vilket naturligtvis kommer hämma försäljningen här i Europa. Samtidigt är nog inte bränsleekonomi det som köparna i dessa prisklasser bekymrar sig mest om.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.