Efter sju år kommer en ny Ford S-Max. Minibussen har fått en tidsenlig uppdatering på teknikensidan med både kamera-, radar- och ultraljudsystem som ska underlätta manövreringen av bilen som är en av Fords största på europeiska marknaden.
Radarsystemet styr farthållaren och kameror ser till att underlätta parkering och svängar runt trånga gathörn. Något autobromssystem har ännu inte presenterats. Bilen blir första Forden som utrustas med tillverkarens adaptiva servostyrning.
Den som vill kan få mätarklustret framför föraren utbytt mot en tiotumsskärm som kompletteras av en centralt placerad åttatums pekskärm. Stolarna har fått tunnare ryggstöd än tidigare för att göra benutrymmet större.
Under huven finns en ny 1,5 liters bensindriven EcoBoost turbomotor med 160 hästkrafter som jobbar tillsammans med en manuell växellåda. Snäppet upp är 2,0 Ecoboost med 240 hästkrafter, till den är det automatlåda som finns att tillgå.
Dieslarna är Fords tvåliters TDCi-motorer med antingen 120, 150 eller 180 hästkrafter och dessa motorer får manuellväxellåda eller en Fords dubbelkopplingslåda Powershift. Det finns hittills ingen angiven bränsleförbrukning för motorerna. Däremot uppger Ford att S-Max för första gången erbjuds med fyrhjulsdrift.
Diskutera: Vilken av de sjusitsiga minibussarna skulle du välja?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ny och ny, jag tycker den är väldigt lik den gamla... Annan front, skarpare drag i karossen. men de följer samma designstil som den förra generationen. Blir en gäspning från mig.
Jag har idag en Ford Kuga Titanum 2 liters med automatlåda med mera med mera. Jag är väldigt nöjd med bilen och skulle jag byta till S-max nästa gång får det bli samma modell med 2 liter och automat. Det enda problem jag har med Kugan just nu är att bagageluckan endast öppnar halv väg upp. Men det får dom fixa på garantin det är en 2013 års modell, och vit kanonfin tycker jag själv.
Jag tycker att den är riktigt snygg, precis som föregångaren, (för biltypen alltså). Och är den lika trevlig som den gamla att köra också så är den utan konkurrens what so ever i klassen. Rätt prissatt som alla Fordar lär den också bli...
Åker en gammal c-max i spanien, föregångaren till s- maxen , med mycket nöje.
Ser fram emot denna nya versionen med utökade valmöjligheter,
OCH , vem överger ett vinnande koncept betr. utseende ?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.