Det menar i alla fall forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping. Forskarna har testat att använda samma typ av maskin som slipar betonggolv på en 65 meter lång och knappt en meter bred sträng av E4 vid Huskvarna.
Mätningar har visat att den slipade asfalten minskar rullmotståndet med mellan fyra och sju procent och kapar bullret med mellan en och tre decibel. Dessutom minskar risken för spårbildning, enligt forskarna. Ulf Sandberg leder projektet:
– Det är lovande resultat som vi vill gå vidare med, säger VTI-forskaren.
Näst på tur står att undersöka om kostnaderna är rimliga och genomföra flera tester, både i trafiken och i laboratorium. Bland annat vill VTI utreda de positiva effekternas varaktighet, om slipningen ger olika resultat på hårt trafikerade vägar kontra mindre belastade sträckor samt vad som händer med vägmarkeringar när vägbanan slipas ned.
Diskutera: Vad tycker du om slipade vägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker att det är en ganska slipad idé, varför inte?
Är det samma forskare som ansåg att asfalten, som nu har "potthål" och är hur dålig som helst. Var så bra för att den gav mindre oljud?
Är ju bedrövligt hur den "fina" och "tysta" asfalten, blivit efter vintrarna vi har.
Nä, hellre lite oljud och en asfalt som håller än hur det ser ut på sina håll nu.
Jag ber om ursäkt om jag begriper dåligt, men är det inte enklare och billigare att lägga slätare asfalt redan från början???? Sådan som är vanlig nere på kontinenten, i vilken stenstorleken är typ hälften av den vi har i Sverige???? Har jag missat något? Eller har de här forskarnissarna missat det självklart enklaste?
Till detta ska också dubbdäck förbjudas rakt av. I Tyskland införde man dubbdäck 1971 (tror jag att det var) men förbjöd dem redan 1974! Och varför? Jo, redan efter tre år såg man att vägarna bokstavligen smulades sönder av dubbdäcken. Men här i Sverige är vi motvals som vanligt.
Men åter till frågan: Varför slipa asfalten? Varför inte bara lägga ny och slät asfalt allteftersom vägarna behöver ny toppbeläggning?
Det är bara att sätta igång. Vad väntar de på?
Kapten Jag tror att, om dom lägger asfalt med mer finkornig sten, som på kontinenten. Så blir det som du beskrev i Tyskland. Jag tror tanken är att behålla stenstorleken för att behålla slitagestyrkan mot dubben. Men slipa ner ytan, för att ändå få dom goda effekterna. Men jag kan ha fel
Ju slätare asfalt desto större risk för vattenplaning.
Det är sant kurt men då kan man ju sakta ner till 120km/h om det skulle finnas risk för vattenplaning.
Det bästa är att förbjuda dubbdäck.
Ser att Rille_L är inne på samma tankar som jag.
Men om slipningen ska ha effekt så förutsätter det att stenarna är fast förankrade så att den slipade sidan snällt ligger uppåt - annars petar ju vassa kanter upp ur vägbanan.
Leif Larsson, vilken typ av asfalt är det du menar? Det har ju försökts med lite olika varianter. Slätare med gummiinblandning, som väl borde hålla, och porösare med ljudabsorberande små hålrum som rimligen råkar ut för frostsprängningar. Jag har inte haft tillfälle att konstatera saken själv.
Roy, var ett reportage på en av nyhetskanalerna på tv:en
Handlade om hur dålig asfalt var som , skulle vara "tyst" d v s minska bullret inuti bilarna och för omgivningen.
Har du tid och lust kan du söka på svt play efter reportaget.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.