Maskinellt drivs nya Focus ST av Fords fyrcylindriga turbomotor Ecoboost på två liter. Ur den lockas, precis som ur föregångaren, 252 hästkrafter. Motorn verkar tillsammans med samma sexstegade manuella växellåda som tidigare. Vad som däremot är betydligt mer intressant när Ford presenterar senaste versionen av sportiga Focus ST är den dieselmotor som gör debut i bilen.
Med 185 hästkrafter och 400 newtonmeter sprungna ur en fyrcylindrig turbodiesel på två liter hoppas Ford kunna kombinera både prestanda och ekonomi. Det här är ett tåg som Mini redan hoppat på med nya sportdieseln Mini Cooper SD. Motorn i dieseldrivna Ford Focus ST är en vässad 2,0 TDCi, det vill säga den som finns att tillgå i vanliga Focus men då med 150 något tamare hästkrafter.
Med start- och stoppteknik hoppas Ford få ner förbrukningen till 4,4 l/km och koldioxidutsläppet till 114 g/km. Det kan jämföras med bensinmotorns förbrukning på 6,8 l/km och 158 gram utsläppt koldioxid per kilometer. Men med en dieselmotor under huven får du räkna med knappt två sekunder långsammare sprint 0–100 än om du valt bensinbilen. Den senare avklarar distansen på 6,5 sekunder, toppfarten för bensindrivna ST är 248 km/tim mot dieselns 217 km/tim.
Front och akter har fått ny design med bland annat mer slimmade strålkastare, rektangulära dimljus och dubbla sexkantiga slutrör. Väghållningen har förbättrats och styrningen har vässats sedan föregående modell. Invändigt finns nu en ny flatbottnad ratt som går att få eluppvärmd. Nya Focus ST har även senaste versionen av Fords infotainmentsystem. En av förbättringarna i det så kallade Sync 2 är en förfinad röststyrning.
Diskutera: Skulle du välja diesel- eller bensinalternativet till nya Ford Focus ST?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Verkar inte helt otrevlig...
De funkar ju även som familjebil.
Fast numer är nog komfort viktigare för mig.
Imponerande värden (kraft, förbrukning). Men utan att vara glädjedödare: det finns underlag på att Fords ECO-boost teknologi inte ger den låga förbrukningen den lovar....
Jag väljer bensin eftersom jag inte kör mer än ettusen mil om året.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.