Hyundai Ioniq är en av bilarna som rekommenderas av försäkringsbolaget Folksam, utifrån bränslekostnad och säkerhet.
Försäkringsbolaget har rangordnat årets nya bilmodeller efter hög säkerhet och låg förbrukning.
Folksam är inne på sitt 21:a år i rad som man rankar hur bra nya bilmodeller är sett till säkerhets- och utsläppskrav. Sammanlagt klarar 55 av 2018 års nya bilar försäkringsbolagets krav, som bland annat innefattar att bilarna högst får släppa ut 110 gram koldioxid per kilometer, en skärpning av förra årets gräns som låg på 119 gram per kilometer.
När det gäller säkerhet ska bilarna dels ha fått fem av fem stjärnor i Euro NCAP, dels var utrustade med bland annat körfältsvarnare och autobroms som upptäcker fotgängare.
Bland Folksams godkända bilar är 27 dieseldrivna, 17 stycken är laddhybrider och 5 stycken kan tankas med gas. Det finns också 5 elbilar och 2 etanolbilar bland de godkända.
– För att nå klimatmålen kommer diesel med modern reningsteknik fortfarande att behövas medan fossilbränslena fasas ut. Men laddhybrider och gasdrift kan redan nu minska hälsovådliga kväveoxider för kortare körsträckor främst i städerna. Därför är det bra att utbudet av laddhybrider och gasbilar ökar och att den statliga miljöbonusen som införs den 1 juli kan bidra till ytterligare ökningar, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.
Den kompletta listan med modellversioner och drivlinor hittar du på Folksams hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om listan?
När det gäller säkerhet ska bilarna dels ha fått fem av fem stjärnor i Euro NCAP, dels var utrustade med bland annat körfältsvarnare och autobroms som upptäcker fotgängare.
Bland Folksams godkända bilar är 27 dieseldrivna, 17 stycken är laddhybrider och 5 stycken kan tankas med gas. Det finns också 5 elbilar och 2 etanolbilar bland de godkända.
– För att nå klimatmålen kommer diesel med modern reningsteknik fortfarande att behövas medan fossilbränslena fasas ut. Men laddhybrider och gasdrift kan redan nu minska hälsovådliga kväveoxider för kortare körsträckor främst i städerna. Därför är det bra att utbudet av laddhybrider och gasbilar ökar och att den statliga miljöbonusen som införs den 1 juli kan bidra till ytterligare ökningar, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam.
Den kompletta listan med modellversioner och drivlinor hittar du på Folksams hemsida.
Diskutera: Vad tycker du om listan?
Folksams godkända bilmodeller (i bokstavsordning)
- Audi A3
- Audi A4/A5
- Audi Q7
- BMW Series 5
- Citroen C4 Picasso
- Citroen Grand C4 Picasso
- Ford Fiesta
- Ford Focus
- Ford Mondeo
- Honda Civic
- Hyundai I30
- Hyundai Ioniq
- Jaguar XE
- Jaguar XF
- Kia Niro
- Lexus CT
- Lexus IS
- Mazda 3
- Mercedes A-klass
- Mercedes B-klass
- Mercedes C-klass
- Mercedes CLA
- Mercedes E-klass
- Mercedes GLC
- Mini Countryman
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Micra
- Nissan Qashqai
- Opel Astra
- Peugeot 3008
- Peugeot 308
- Renault Megane
- Renault Talisman
- Seat Ibiza
- Seat Leon
- Seat Mii
- Skoda Citigo
- Skoda Octavia
- Skoda Superb
- Suzuki Vitara
- Tesla Model S
- Toyota Auris
- Toyota C-HR
- Toyota Prius
- Toyota Yaris
- Volvo S60/V60
- Volvo S90/V90
- Volvo V40/V40CC
- Volvo XC60
- Volvo XC90
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Golf Sportsvan
- Volkswagen Passat
- Volkswagen Polo
- Volkswagen Up
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I valet mellan karta och verklighet så går Folksam på kartan och låtsas att diesel är acceptabelt bland folk "med modern reningsteknik". Jo lycka till...
Förbrukning enligt NEDC?
Det är nog NEDC som använts, då det är dessa data som är tillgängliga. Men det är ganska ointressant vad de faktiska siffrorna är (110g eller 119g etc, ), det är ju jämförelsen som är intressant. Vill man köra bil så kommer det ju belasta miljön oavsett, men man kan ju välja att göra det så lite som möjligt.
Enda skälet till att XC90 och Q7 finns med torde ha att göra med att de finns som laddhybrider. Övriga versioner lär inte kvala in...
Jag förstår inte. Har Folksam satt ihop listan utifrån andras datakällor eller har de använt sig av bland annat egen statistik?
Bluff listan!? , många av dessa ladd hybrider hamnar inte i närheten av uppgivna förbruknings värden och utsläpp. Skulle man gå på verkliga utsläpp skulle nog nära hälften av bilarna ramla bort. Svårt detta med ladd hybrider, kan gå snålt om man korta sträckor enbart med laddat batteri varje gång. Annars blir det att släpa runt på extra vikt som ökar utsläppen relativt. Upp till användaren att se till att utsläppen hamnar i paritet med de uppgivna. Tex en GTE hamnar mer som en hybrid i utsläpp så som många kör den, alltså inte ens i närheten av 38..utan snarare runt 100 ungefär. (ca 0,45-0,6 liter/mil).
En IONIQ förbrukar 1,6 l/100 km ekvivalent. Det ÄR snålt!
Sista 65km har min Optima förbrukat 0,01l per mil. Enbart sträckor under 7km i stan.
Sorglig läsning...det är uppenbart dinosaurier på Folksam som inte har fattat någonting av de senaste årens diskussioner om utsläpp...hur många fler ska behöva bli sjuka och tom dö i förtid av kväveoxider innan branschen fattar det - det är inte bara apor hos tyska tillverkarna som utsätts för försök...https://www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017
Det borde åtminstone vara krav på att bilarna är testade i verklig miljö dvs Euro 6 d temp; nya bilar enligt lista https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx.
Styggavargen. Min VW GTE drar 0,16 l/mil under 2 år. Var får du dina siffror ifrån?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.