– Jag är mycket imponerad över innovationen. Den kommer säkert att förhindra många stölder, säger Tomas Schaufele, yttre befäl vid Polisen i Kalix.
Stöldskyddsmuttern LoceX är utformad som en vanlig mutter och monteras med vanliga verktyg. Vid monteringen bryts den sexkantiga delen av
muttern av vid ett förutbestämt moment och lämnar bara kvar mutterns runda kropp.
– Själva muttern går inte att komma åt efter montering utan den skyddas av en hylsa, berättar Magnus Lundbäck.
Om någon försöker demontera muttern roterar hylsan, vilket medför att det inte går att få grepp om den inre runda muttern. Hylsan är gjord i höghållfast aluminium av samma slag som bland annat används vid tillverkning av flygplan.Hylsan går därför inte heller att nypa ihop med en rörtång.
– Och om tjuven mot förmodan lyckas deformera hylsan lossnar muttern ändå inte eftersom hylsan är ytbehandlad vilket gör att man inte får grepp om den inre muttern, säger Joakim Paavola.
LoceX är förbehandlad med gängpasta som aktiveras vid montering för att uppnå yttersta skydd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har dessa på både min minibuss (extraljus och frontbåge) och på min motorcykel (slip-on ljuddämpare). Ruskigt lätta att montera. Hoppas att uppfinnarna når framgång med denna genialt enkla produkt!
Hur gör magnus víd byte av t.ex. ljuddämparen??
Det är tur att dessa muttrar/skruvar inte passar på fälgar, då hade alla kört med slitna däck
Jo jag håller med föregående talare.
Idén är bra, men haltar ganska rejält vid servning/byte.
Man måste kunna byta ut dom, annars kommer produkten inte att ha ens närapå samma "genomslagskraft" som dess potential skulle medge.
Fastän muttern kanske skulle ha oerhörd livslängd, så har knappast delen man har monterat den med oerhörd livslängd.
Just det hur tar man loss muttern vid behov av byte etc?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.