– Utan tvekan har vi ett ingenjörsmästerverk från Ferrari. Ingen turbolagg, vacker leverans, råa känslor, ett rasande vrål och så mycket kraft – denna Ferrari V8 är ett konstverk, säger Dean Slavnich som sitter i styrelsen för Årets Motor.
– Tesla är år efter år fortfarande måttstocken. Jättebra värmehantering, nästan noll långsiktig batteriförsämring och några av de bästa effektivitetspoängen i branschen, säger jurymedlemmen Jason Cammisa från USA.
Diskutera: Vad tycker du om vinnarna?
Årets motor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym upp till 1 liter: Volkswagen 1,0 TSI 3-cylindrig ((Volkswagen Golf, Up, Up GTI, Polo, T-Roc, Audi A1, A3, Q2, Seat Ibiza, Arona, Toledo, Ateca, Leon, Skoda Fabia, Rapid, Karoq).
Volym 1,0-1,4 liter: PSA Peugeot Citroën 1,2 turbo, 3-cylindrig (Peugeot 208, 308, 2008, 3008, 5008, Citroen C3, C4, C4 Cactus, C-Elysee, C4 Picasso, C4 Grand Picasso, DS3, DS4, Opel Crossland X, Grandland X).
Volym 1,4-1,8 liter: BMW i8 1,5 3-cylindrig el/bensinhybrid.
Volym 1,8-2,0 liter: Porsche 2,0 turbo (718 Boxster, 718 Cayman).
Volym 2,0-2,5 liter: Audi 2,5 turbo 5-cylindrig (RS3, TT RS, RS Q3).
Volym 2,5-3,0 liter: Porsche 3,0 turbo 6-cylindrig (911 Carrera, 911 Carrera 4, 911 Carrera S, 911 Carrera 4S, Carrera GTS, Carrera 4 GTS).
Volym 3,0-4,0 liter: Ferrari 3,9 turbo V8 (Ferrari 488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Volym över 4,0 liter: Ferrari 6,3 V12 (812 Superfast).
Årets elmotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets miljömotor: Teslas helelektriska drivlina i Model S/ Model X/ Model 3.
Årets nya motor: Ferrari 6,5 V12 (812 Superfast).
Årets prestandamotor: Ferrari 3,9 turbo V8 (488 GTB, 488 Spider, 488 Pista).
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.