Den som fått sitt körkort indraget efter en synkontroll kan få dispens att fortsätta köra efter ett simulatortest.
För första gången har ett antal personer med synfältsbortfall återfått kortet efter simulatortest.
Transportstyrelsen ger dispens till personer som tidigare fått sitt körkort indraget. I första omgången är det fem personer med synfältsdefekter som fått klartecken att köra ute på vägarna igen, efter att ha fått sin körförmåga testad i simulator av Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.
Simulatortesterna drog igång i Linköping i höstas och det är redan lång kö. Strax innan jul stod 650 personer i kö för att få sitt indragna körkort omprövat. Testet kostar 18.500 kronor och deltagarna prövas i olika kritiska trafiksituationer, så som att hinna se personer i periferin vid övergångsställen, barn som kliver ut bakom bussar eller bilar som svänger utan att använda blinkers.
– Simulatortesterna ger oss tillförlitligt underlag att bedöma hur synfältsdefekter påverkar trafiksäkerheten. Många personer som fått sitt körkort återkallat på grund av synfältsdefekter argumenterar för att de kan kompensera för sina synfältsbortfall. Men tidigare har det inte funnits någon metod för att på ett objektivt sätt styrka detta, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.
Diskutera: Vad tycker du om metoden att testa synen i en simulator?
Simulatortesterna drog igång i Linköping i höstas och det är redan lång kö. Strax innan jul stod 650 personer i kö för att få sitt indragna körkort omprövat. Testet kostar 18.500 kronor och deltagarna prövas i olika kritiska trafiksituationer, så som att hinna se personer i periferin vid övergångsställen, barn som kliver ut bakom bussar eller bilar som svänger utan att använda blinkers.
– Simulatortesterna ger oss tillförlitligt underlag att bedöma hur synfältsdefekter påverkar trafiksäkerheten. Många personer som fått sitt körkort återkallat på grund av synfältsdefekter argumenterar för att de kan kompensera för sina synfältsbortfall. Men tidigare har det inte funnits någon metod för att på ett objektivt sätt styrka detta, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.
Diskutera: Vad tycker du om metoden att testa synen i en simulator?
Fakta om synfältsdefekter
- Synfältsdefekter, kallas ibland ”brister i vidvinkelseende” och innebär att man har svårt att upptäcka snabba skeenden i trafiken.
- Det finns en tydlig risk att man kan köra på en medtrafikant. Detta gäller särskilt cyklister och gångtrafikanter som plötsligt dyker upp från sidan.
- De vanligaste orsakerna är ögonsjukdomen grön starr, tillstånd efter en stroke eller att man har ögonskador orsakade av diabetes. Ofta är man själv inte medveten om sina synfältsdefekter, och det är vanligt att synskärpan är normal.
- Synfältsdefekter kan i dag inte avhjälpas med glasögon eller andra hjälpmedel.
Källa: Transportstyrelsen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om man inte klarar testet, har man torskat 18.500 kronor då ?
Är man ute och kör i trafiken så verkar det vara en hel del förare som borde få genomgå det testet.
Jag måste erkänna, om jag fick dålig syn så skulle jag köra bil så länge som det går. För jag älskar att köra bil.
Det räcker inte med 18500 Englund ska ha pengar han med.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.