Nästa artikel
EU vill ha större makt över avgastest
Nyheter

EU vill ha större makt över avgastest

Publicerad 28 januari 2016
EU vill ha större kontroll över vad som händer i testlabben.
Vill bryta de alltför vänskapliga banden mellan testlabb och biltillverkare.
EU-kommissionen vill få bättre kontroll över hur bilar testas och godkänns i medlemsländerna.

– Med våra förslag i dag kommer vi att höja kvaliteten och oberoendet inom fordonstestandet och förbättra översikten av de bilar som redan är i omlopp, säger industrikommissionären Elzbieta Bienkowska i ett uttalande. 

Ett av områdena som EU vill ha bättre insyn i är de testlaboratorier där underlag för typgodkännande tas fram. Reuters rapporterar att man vill bryta de ”mysiga relationerna” mellan biltillverkare och labben de anställer för att testa nya fordon. Detta ska ske genom att införa en slags gemensam finansieringspool som betalar de testande laboratorierna. Om ett testlabb inte sköter sig ska det kunna bötfällas eller så kan licensen upphävas.

EU vill också ha auktoritet att göra stickprov, beordra återkallelser och kunna bötfälla biltillverkare med upp till 30 000 euro, motsvarande drygt 280 000 kronor per fordon om de inte följer miljölagarna. Detta ska kunna göras även om de enskilda medlemslanden inte utfärdat böter.  

Syftet med förslagen är att undvika en upprepning av skandalen kring Volkswagens avgasfusk.

– Vi måste säkerställa att det aldrig händer igen, säger EU-kommissionären Jyrki Katainen på en presskonferens i Bryssel.

Nästa steg blir nu att parlamentet ska ta ställning till kommissionens förslag. 
 
Diskutera: Vad tycker du om de nya EU-förslagen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-28 09:28
Reverend Benny

Det tog sin tid.....men nu verkar dom ha vaknat där nere.
Förslaget låter bra nu med återstår att se vad som blir kvar ju längre tiden går och hur urvattnat det kommer vara när det väl klubbas igenom.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-28 18:17
S-E S

Tror inte att höjdarna inom EU har nödvändig kunskap till att genomföra vad de förespeglar om inte de ansvariga vid senaste "VW-skandal" avlägsnas helt och hållet från sina positioner och ersätts med mera jordnära och kunniga personer som inte har valts från länderna utan har valts World Wide på grund av sin kunnighet.
Samtidigt måste provningen ut från laboratorierna och provas i leveransskick med all standard och extrautrustning i mera naturliga omgivningar. Det är detta som kallas verklighetstillämpad och neutral provning.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-29 10:29
Mumma-48

Håller med S-ES. Det är ju egentligen självklart.

#4 • Uppdaterat: 2016-01-29 10:42
L. Mäkinen

Jag har svårt att se rättssäkerheten i att utföra tester i "naturliga omgivningar". Där jag bor händer att temperaturen har olika värden från dag till dag och ibland är det så illa att det kommer vatten i olika former uppifrån och andra dagar blåser det utomhus.
Blir det inte besvärligt att prova alla bilmodeller samma dag och hur säkerställer man att de som kör bilarna har samma körstil? Ska man frångå typprovning och göra individuell certifiering av varje bil så man inte råkar sälja en bil med mer (eller mindre) utrustning än alla andra så att den blir felaktigt beskattad eller riskerar att skapa miljöproblem senare?

#5 • Uppdaterat: 2016-01-29 15:18
S-E S

L Mäkinen, skit i rättssäkerheten, redovisa i stället prestanda och utsläpp vid några olika "typiska" körförhållanden, regn snö, dubbdäck, varmt och kallt kallt så att man på ett ungefär vet vad bilen presterar och satsa på verkligheten i stället.
Vem är intresserad av att veta bilens prestanda vid 3 % motlut, 4knop sidovind, + 53,5 grader fahrenheit, friktionskoefficient 0,07 och fullmåne?
Kör i stället Ystad-Haparanda vid plusgrader, registrera drivmedelsförbrukning och utsläpp och nöj dig med det. Det är konsumentupplysning!

#6 • Uppdaterat: 2016-01-30 16:28
LennartJ

Vill bidra med lite om förbrukning från verkligheten. Räknade ihop hur mycket diesel jag har köpt de senaste 14 månaderna och hur långt jag har kört under den tiden. Viss felmarginal finns givetvis, eftersom jag inte vet hur mycket det fanns i tanken vid startmätpunkten. Fast på 14 månader är den rätt minimal. Körsträcka nästan 1500 mil, varav c:a 200 mil med släp. Resten blandad körning i storstad och landsbyggd, och att jag håller gällande fartgränser. Även med släpet.
Min bil: VW Passat 4-Motion Diesel.
Deklarerad förbrukning blandad körning: 0,60 l/mil
Min snittförbrukning: 0,56 l/mil

#7 • Uppdaterat: 2016-01-30 16:57
S-E S

Lennart J, bra konsumentupplysning! Av detta följer även att även CO2 utsläppen är mindre än vad det deklarerade utsläppet borde vara trots så kallad "fusk".

#8 • Uppdaterat: 2016-01-31 10:47
L. Mäkinen

Jag tror inte att biltillverkare accepterar att deras investeringar ska mätas mot konkurrenterna med slumpmässiga förhållanden.

#9 • Uppdaterat: 2016-01-31 12:38
S-E S

L Mäkinen, tyvärr så blir utvärderingen bilarnas förbrukning och deras avgaser alltid slumpmässig all den tid man inte har en standard utomhus provbana, en standardförare och ett standardväder. Därför måste man acceptera att mätningarna aldrig blir representativa.
Jag vet inte vad som ger bästa kundinformationen, en körtur mellan Ystad och Haparanda eller en strippad och preparerad bil på en inomhus "landsväg"Jag vill i alla fall ha min bil provad i verkligheten!

#a • Uppdaterat: 2016-01-31 14:05
Roy J

S-E S, självfallet är de nuvarande testerna inte bra - det är ju därför de ska ändras. Äntligen.
Men mätningarna måste ändå göras under kontrollerade och upprepbara förhållanden.

Först måste man undersöka vad som de facto är verkliga körförhållanden. Hur är det med omgivningstemperaturer, vindar, backar och underlag?
I ett land med tydlig skillnad mellan årstiderna bör man utgå från median för den varma respektive den kalla årstiden och se hur de bör sammanvägas.
Vad innebär egentligen stadskörning? I olika städer. Och så vidare.
När man har ett underlag att gå vidare med, ja, då kan man ta fram testmetoderna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.