Nu presenteras den första utförliga undersökningen om hur immunförsvaret påverkas av partiklar som slits upp från våra vägar.
Bakom studien står Anders G. Ljungman, docent i arbets- och miljömedicin, och hans forskarlag vid Linköpings universitet.
Tester i laboratoriemiljö visar att partiklar från vägbanan kan orsaka inflammationer i så kallade makrofager, viktiga proteiner i immunförsvaret som stoppar bakterier och främmande ämnen att ta sig in i kroppen.
”Argument för begräsning”
Anders G. Ljungman menar att forskningen är betydelsefull eftersom inflammationer av den här typen kan leda till hjärt- och lungsjukdomar.
– Våra resultat ger ytterligare argument för att begränsa effekterna av dubbdäcksanvändning och en bättre förståelse av sambanden mellan luftburna partiklar och hjärt- och lungsjukdomar, säger han.
Tidigare i år presenterade Trafikverket en studie som visade att risken för dödsolyckor vid vinterväglag minskade 42 procent med dubbdäck jämfört med friktionsdäck.
Diskutera: Tycker du att användning av dubbdäck ska begränsas?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gör som Ontario i Kanada gjorde för 30-år sedan och bli av med dubbdäck! Många fördelar utan och bara några få nackdelar utan.
Fortfarande - hur stor del av dessa hälsoproblem beror på att bensinbilarna fortsatt befrias från från partikelfilter? Jag vill se särredovisningen på partikelstorlekarna innan jag köper argumentet att dubbdäcken är farliga. Den som inte tror mig kan ta en pappersnäsduk och torka i avgasröret på en ny ren diesel respektive en ny "ren" bensinbil - resultatet är skrämmande!
SVAR: NEJ Dubbdäck räddar liv, förbjud i stället rökning - den tar liv.
Då uppstår frågan: Dör det fler på grund av inandning av partiklar än det gör på grund av minskad dubbdäcksanvändning? Svara på det, den som kan! Min personliga åsikt är att partiklarna i luften orsakar fler dödsfall än dödsolyckor orsakade av friktionsdäck eftersom partiklarna i kombintation med andra negativa hälsofaktorer som rökning, radon, damm etc. orsakar varianter av dödsfall som ligger utanför partiklarnas egna "direkta ansvarsområde".
det var väll ett jävla tjat om att dubbdäcken är farliga.
ge fan i att köra bil överhuvud taget. man kan ju dö om man åker av vägen oxå, och avgaserna är ju oxå farliga.
snart får man väll inte lägga en brak skit för den är säkert oxå cancerframkallande. finns det en katalysator eller partikel filter för arslet med
Som man ropar får man svar!
Vem är beställaren av utredningen?
Hur många dör av dessa partiklar?
Hur många dör i trafiken p.gr. av dåliga och dubbfria däck?
Dubbdäck är inte giftiga, utan vägbanas sammansättning. Varför inte ändra på det?
Det finns många olika lögner: Väderprognoser, statistik, bestälda utredningar och politiska uttalanden!
Dubbdäcken ger i proportion inte ifrån sig så mycket partiklar. Se bara på hur mycket partiklar man lär utsättas för i tunnelbanan tex? Sen har vi ju avgaserna givetvis. http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/luften-i-tunnelbanan-farligare-an-pa-hornsgatan-1.342563 "Luften i Stockholms tunnelbana innehåller tio gånger fler partiklar än stadens mest förorenade gator."
Tror inte att det är dubbdäck som är farliga för immunförsvaret, utan partiklar. Partiklar som f.ö. finns i all stadsmiljö och som lika gärna kommer från bromsbeläggen... Ska vi förbjuda bromsar också?
Alla bilägare kan konstatera att det svarta dammet speciellt på framfälgarna kommer av partiklar från bromsbackarna, som borde vara ett större problem.
Har det gjorts någon oberoende analys om vad som är vad i partikelfloran?
Ucb
saabHenke. Du verkar behöva en katalysator i bägge ändar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.