Nästa artikel
Daimler gör sig redo för sladdlöst
Nyheter

Daimler gör sig redo för sladdlöst

Publicerad 25 maj 2015 (uppdaterad 25 maj 2015)
C 350 PHEV är Mercedes senaste laddhybrid.
Daimler som äger biltillverkarna Smart och Mercedes har gått samman med teknikföretaget Qualcomm för att ta fram sladdlös laddning, av både telefoner och bilar.
Det var i lördags som Daimler meddelade att de valt teknikföretaget Qualcomm som partner för att bland annat utveckla sladdlös, så kallad induktiv, laddning av elbilar och laddhybrider från Smart och Mercedes.
 
Planer på detta finns även på andra håll inom bilindustrin, exempelvis hos tyska konkurrenten Audi.
 
På senare tid har särskilda induktiva laddplattor för mobiltelefoner och annan elektronik dykt upp i kupéerna på vissa bilmodeller, just detta nämns även som en av produkterna som kan väntas av Daimlers och Qualcomms samarbete.
 
Daimlers partnerskap med Qualcomm syftar även till att möjliggöra än mer uppkopplad teknik i bilarna med hjälp av 4G-teknik.
 
Diskutera: Vilket samarbete mellan en biltillverkare och ett teknikföretag skulle du helst vilja se?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-25 20:22
Pi

Har svårt att tro att förlusterna med trådlös högeffektladdning är såpass små som de 10 % som milkylainen nämner - men jag håller givetvis med honom i allt övrigt. Känns inte så miljövänligt att kasta bort mängder av energi bara av lathet...

#2 • Uppdaterat: 2015-05-25 20:32
PREVIA

Bilägare som på vintern inte orkar sätta i sin sladd för kupe och motorvärmare på vintern eller som låter dieselbilarna gå på tomgång orkar nog inte heller sätta i en sladd för laddning av elbilar eller plug-in bilar vilket är svårt eller praktiskt taget omöjligt när man samtidigt måste titta i sin telefon hela tiden.
Trösten är att förlusterna med sladdlös laddning är lägre än de kWh som försvinner på vägen för fossilt bränslens färd från källa till bilens bränsletank. I fossilt drivna bilar åker vi glatt omkring med förluster på ca: 70-90 % av bränslets energiinehåll utan att tänka närmare på att det är så, och då är inte några av alla de förluster som sker innan bränslet hamnat i bilens bränsletank.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-26 08:36
L. Mäkinen

Någonting som förvånat mig under de snart 4000 mil jag kört elbil är att det känns mindre besvärligt att stoppa i sladden i slutet av varje resa än det gör att ta en extra tur till en bensinstation några gånger i veckan i fossilerna.
Jag hade dock gärna haft en induktionsplatta som hissas upp under bilen när jag parkerat i garaget för sladdlös överföring.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-26 22:00
PREVIA

Med trådlös resonansladdning som kommer sitta i Toyotabilarna, Audibilarna , Mitsubishibilarna så blir förlusterna 10 % vid 25 cm mellan sändare och mottagare så man behöver inte höja upp någon platta under bilen utan bara sätta en boll i ett snöre hängande framför bilen i garaget hemma eller sätta något på golvet som man kör fram mot så att man någotsånär hamnar över sändarplattan. I nya bilarna parkerar bilen själv på rätt ställe eller så visar en bild på bilens skärm hur man placerar bilen för att laddningen skall fungera.

http://youtu.be/lPKv1WPMgzA

#5 • Uppdaterat: 2015-05-25 19:03
milkylainen

När ska folk fatta att trådlös överföring av effekt är ett korkat påfund?
Det är samma med induktionsplattor.
Vad är vitsen med induktiv laddning om man ska blåsa bort 10% av effekten i luften?
Säg att man laddar med 16A trefas... 16 * 3 * 230 ~ nästa 10kW. 10% av det är 1kW rätt ut i luften.
Det är inte så himla lite längre... och det är fan inte svårt att stoppa i en sladd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.