Den japanska däckfabrikanten presenterar nu en luftfri däckprototyp. Däcken är inte de första av sitt slag, men enligt Bridgestone de första som i praktiken kan serietillverkas.
Prototypen är uppbyggd med en struktur av elastiska ekrar i termoplast – böjda i särskilda kurvor – som stödjer fordonets vikt, precis som luftfyllda gummidäck.
Däcken blir därmed punkteringsfria och behovet att kontrollera lufttryck förpassas till historieböckerna. Tunga och utrymmeskrävande reservhjul kan plockas ur bilarna.
Enligt Bridgestone är däcken också till 100 procent återvinningsbara. Om eller när de luftfria däcken kan gå i produktion lämnas dock osagt.
Diskutera: Vad tycker du om luftfria däck?
Ett hjul trillar av under färd. Då gäller det att hålla hårt i ratten.
– Försök att så lugnt och försiktigt som möjligt behålla kontrollen av bilen och styr till en säker plats att stanna på, säger Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd.
En svårighet är att parera rörelserna som uppstår.
– Tappar man ett framhjul kommer bilen att dimpa ned på bromsskivan och gira kraftigt åt det hållet. Då gäller det att hålla emot och styra åt andra hållet. Man kommer att kunna påverka bilen men man kommer att få kämpa, säger Nils Svärd och fortsätter:
– Tappar man ett bakhjul finns risken att få sladd. Genom att bromsa flyttar man vikten framåt och då kan man lättare behålla kontrollen av bilen.
Innan hjulet lossnar kommer man dock att känna onormala vibrationer. Om det ändå sker bör bilen kontrolleras efteråt.
– När man väl har stannat skulle jag rekommendera att man beställer bärgare som kan ta bilen till en verkstad som kan kontrollera bromsskivan, hjulupphängningen och om övriga bilen tagit skada, säger Nils Svärd.
Hjultappet behöver dock inte bli så dramatiskt med ”rätt” bil.
– Kör man en gashydraulisk Citroën kommer fjädringen att hålla bilen plan trots att ett bakhjul ramlar av, säger Nils Svärd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Käckt men måste det vara så vidrig färg på dem.
De här tunna ekrarna i termoplast blir kanske inte så långvariga.
Här är en rad om vad som sägs om termoplast.
"I princip kan en termoplast smältas och omarbetas till nya produkter ett obegränsat antal gånger. I praktiken bryts dock materialets långa molekylkedjor ned av värme, syre i luften, solbestrålning och kemiska föroreningar. Detta resulterar i att det får sämre och sämre egenskaper för varje omsmältning."
Hur tål dessa däck en dag i 35 graders värme blir det "punka" då?
Hur tål de en vinterdag med 25 minusgrader? Bryts ekrarna av då?
Plasten får sämre och sämre egenskaper efter varje omsmältning. Hur löser man det?
Inte en dag förtidigt.
Luftfria däck? Ohhh så patetist. Priset för däcken blir...? Luft e gratis! Alltså en totalt onödig å kanske osäljbar grej!
Jag skulle föredra "däckfri luft"
Däcken på bilderna är antagligen bara illustrationer för hur det ser ut i genomskärning. Däcket kommer antagligen att se ut som ett vanligt däck.
Ett däck som på bilden skulle antagligen vara omöjligt att ha på bilen efter ett tag då enorm obalans skulle uppträda efter smutsansamling i "ekrarna"
Frågan är hur man löser det med att innesluta däckets "fjädring". Om det blir helt tätt så kan man ändå få ett hål i det, "punka". Och då kommer vatten och smuts in som skapar obalans. Då är mycket av vitsen borta med det luftfria däcket om man ändå måste åka till däckverkstaden och laga det.
Man måste förstås ha täckande sidor i gummimaterial. (ja jag vet, med öppning för navet) Dessa måste på något sätt vulkas mot nav och slitbana för här finns ju inget lufttryck som håller däcket på plats. Detta kan nog fungera, men jag skulle vilja se en test på hur "däcket" är efter två somrar och två vintrar.
http://onemansblog.com/2007/08/31/michelin-tweel-the-airless-tire/
Michelin visade upp detta för många år sedan.
Kan berätta att jag tror inte alls på Bridgestones däck. Körde på Bridgestone Blizzak för två vintrar sedan å de var de "sämsta av det sämsta" jag nånsin kört på trotts att de då satt på Subarun med konstant AWD drift...
Det här påminner lite om de olika varianterna som plockats fram för mån- och marsbilar.
Rogers länk visar att detta inte precis är något nytt. Jag minns för övrigt Michelin-däcket. Utvecklas det fortfarande eller har det lagts ner?
Det finns flera polymerer som har utmärkta utmattningsegenskaper, men inre friktion blir det trots allt ganska mycket av i ett däck. Den öppna strukturen behöver inte nödvändigtvis vara ett problem, men måste naturligtvis testas ordentligt. Värst torde det vara att klara olika temperaturer utan att förändra mjukheten/stabiliteten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.