BMW återkallar 1,6 miljoner bilar av 3-serien som tillverkats mellan maj 1999 och augusti 2006. Anledningen är att det finns en risk för att bilarnas krockkudde på passagerarsidan inte löser ut vid kollision.
Den här återkallelsen är en utökningen av den på 240 000 bilar som gjordes av samma anledning förra året. Att den nu utökas är en ”försiktighetsåtgärd”, enligt BMW-talesmannen Dave Buchko.
Problemet har även drabbat Nissan och Toyota och andra biltillverkare som likt BMW beställt sina krockkuddar från japanska företaget Takata. I Sverige gäller återkallelsen 12 000 bilar, BMW meddelar ägarna löpande och uppmanar dem att uppsöka verkstad för att få krockkudden utbytt.
Källa: DN, BMW & Automotive news
Diskutera: Litar du på att krockkudden i din bil fungerar?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför Takata när det finns svenska Autoliv.
Priset troligen.
Tycker det är jäkligt bra attityd av BMW att, trots att garantin löpt ut för lääänge sen på många av bilarna, ändå bryr sig om en så viktig funktion och tar sig ansvar som tillverkare.
Ja vi fick ju i en annan tråd, som handlade om en helt annan bil, reda på att 323i är skräp!
Shogun har ju helt rätt i vad han skriver här.
Bra av BMW att återkalla och åtgärda bilar som har 8-15 år på nacken.
Krockkudde på passagerarsidan är ju trams. Om du krockar så du riskerar att slå i huvudet i i-brädan på passagerarsidan så är du redan död. Krockkudde där är bara för syns skull. Volvo körde utan i många år tills euro ncap började knorra. Den är nämligen helt onödig. Däremot utgör den en säkerhetsrisk för bakåtvända bilstolar.
Biltillverkare köper av den leverantör, som kan ge bästa pris, prestanda och kvalitet.
Airbagsystemen övervakas av elektronik hela sin livslängd.
Övervakningssystemet kan inte "se" att bagen åldrats så att den inte kan fyllas.
Detta är givetvis "klantigt" av Takata - och i viss mån BMW mfl som inte säkerställt åldringstålighet.
Volvoiten: Airbags är ett "djävulens påfund" från USA, där man på 70-talet inte besvärade sig med att ta på bälten - då gör passagerarairbag MYCKET nytta.
Är det inte så att Toyota och Nissan återkallat för länge sedan och nu kände sig BMW tvungna att återkalla, hade inte Toyota och Nissan gjort det hade BMW aldrig fått för sig att göra det.
Lason1 - Att BMW har en bra attityd när det gäller goodwill är det nog ingen som de facto äger en BMW som håller med om. Säkerhetsutrustning är ett känsligt ämne. Vi vet ju nu hur populär en tillverkare blir när de inte återkallar, trots att de känner till ett problem. BMW vill inte hamna i samma sits. Blommigare än så är det garanterat inte.
Tjalle - antar att du specifikt syftar på passagerarsidan? Oavsett så är det väl opraktiskt att inte ha bältet på sig när en kudde löser ut - det funkar inte riktigt som det är tänkt då :P
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.