Nästa artikel
Bilarna med mest och minst fel
Nyheter

Bilarna med mest och minst fel

Publicerad 18 december 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vilka bilar drabbas av flest fel och vilka är mest felfria? Det avslöjar ny statistik från Tysklands motsvarighet till Bilprovningen, TÜV.

TÜV har nu presenterat sin årliga rapport om antalet fel på besiktade bilar. Underlaget består av åtta miljoner besiktningar mellan sommaren 2012 och sommaren 2013. För att en viss bilmodell ska vara med i rapporten krävs minst 500 besiktningar.

Bland bilarna som är upp till tre år gamla, med andra ord bilar som besiktas för första gången, placerar sig spansktillverkade flexbilen Opel Meriva på första plats. Modellen med de karaktäristiska bakhängda bakdörrarna noterar lägst felprocent, 4,2. Det innebär att TÜV anmärkte fel på 4,2 procent av alla besiktade Merivor.

Sämre gick det för rumänska lågprisbilen Dacia Logan. Efter bara tre år i trafik fick nästan var femte Logan, 19,4 procent, anmärkningar på fel.

Utöver de treåriga bilarna omfattar rapporten ytterligare fyra åldersgrupper, bilar som är 4-5 år, 6-7 år, 8-9 år eller 10-11 år. Framför allt utmärker sig de japanska tillverkarna positivt. Toyota, Honda och Mazda har flera bilar med låg felprocent. Porsche 911 förefaller också vara en modell med få fel, men den tyska sportvagnen har en genomsnittlig körsträcka som är betydligt kortare än andra bilar.

Vissa märken utmärker sig också negativt och till den inte så smickrande skaran tillhör bland annat Fiat, Alfa Romeo, Citroën, Dacia, Renault och Ford. Absolut sämst är dock äldre exemplar av amerikanska retrobilen Chrysler PT Cruiser. I kategorin för bilar som är tio eller elva år gamla noterar modellen felprocenten 45,1.

Här intill kan du se listor med de mest felfria och mest feldrabbade bilarna.

Diskutera: Vilka bilar överraskar mest i positiv och negativ bemärkelse?

Mest felfria bilarna:

0-3 år gamla bilar:

1. Opel Meriva, 4.2 %

2. Mazda 2, 4.6 %

3. Toyota IQ, 4.8 %

4. Porsche 911, 5.2 %

5. BMW Z4, 5.5 %

5. Audi Q5,5.5 %

7. Audi A3, 5.6 %

7. Mercedes GLK, 5.6 %

9. Toyota Avensis, 5.7 %

9. Mazda 3, 5,7 %

4-5 år gamla bilar:

1. Toyota Prius, 7,3 %

2. Ford Kuga, 7,8 %

3. Porsche Cayenne, 8,1 %

3. VW Golf Plus, 8,1 %

5. VW Passat CC, 8,4 %

6. Audi A4, 8,7 %

7. VW Tiguan, 8,8 %

8. Toyota Auris, 9,1 %

9. Porsche 911, 9,2 %

10. Mazda 2, 9,3 %

6-7 år gamla bilar:

1. Toyota Prius, 9,9 %

2. Porsche 911, 11,1 %

3. Mazda 2, 12,1 %

4. VW Golf Plus, 12,4 %

5. Mazda MX-5, 12,8 %

6. Toyota Corolla Verso, 13,4 %

7. Toyota RAV4, 13,6 %

8. Honda Civic, 13,8 %

9. Toyota Yaris, 13,9 %

10. Mercedes SLK, 14,3 %

8-9 år gamla bilar:

1. Porsche 911, 10,3 %

2. Toyota Corolla Verso, 14,5 %

3. Toyota RAV4, 16,2 %

4. VW Golf Plus, 17,5 %

5. Toyota Avensis, 17,9 %

6. Honda Jazz, 18,2 %

7. Mazda MX-5, 19,0 %

8. Toyota Corolla, 19,4 %

9. Mercedes SLK, 19,5 %

10. Ford Focus C-Max, 19,6 %

10-11 år gamla bilar:

1. Porsche 911, 12,8 %

2. Toyota RAV4, 18,5 %

3. Toyota Corolla, 21,5 %

4. Toyota Yaris, 22,4 %

5. Honda Jazz, 23,1 %

6. Mazda MX-5, 23,4 %

7. Mercedes SLK, 24,4 %

8. VW Golf IV, 25,4 %

9. Ford Fusion, 27,5 %

10. Audi TT, 27,8 %

Källa: TÜV

Mest feldrabbade bilarna:

0-3 år gamla bilar:

121. Fiat Punto, 14,5 %

121. Chevrolet Aveo, 14,5 %

123. VW Sharan, 14,7 %

124. Citroën C4 Picasso, 15,2 %

125. Alfa Romeo 159, 15,4 %

126. Fiat Bravo, 15,7 %

127. Chevrolet Matiz, 16,1 %

128. Citroên C4, 16,6 %

129. Fiat Panda, 17,1 %

130. Dacia Logan, 19,4 %

4-5 år gamla bilar:

113. Chevrolet Captiva, 22,1 %

114. Ford Ka, 22,8 %

115. Fiat Panda, 23,3 %

116. Renault Kangoo, 23,8 %

117. Citroën Berlingo, 24,2 %

117. Seat Ibiza, 24,2 %

119. Chevrolet Matiz, 24,7 %

120. Fiat Doblo, 25,3 %

121. Citroën C4, 25,5 %

122. Dacia Logan, 28,9 %

6-7 år gamla bilar:

104. Alfa Romeo 147, 29,7 %

105. Renault Megane, 29,9 %

106. Fiat Punto, 30,4 %

107. Peugeot 307, 30,6 %

108. Renault Laguna, 32,6 %

108. Fiat Stilo, 32,6 %

110. Renault Kangoo, 33,2 %

111. Dacia Logan, 33,8 %

112. Fiat Doblo, 33,9 %

113. Chrysler PT Cruiser, 37,7 %

8-9 år gamla bilar:

86. Renault Kangoo, 36,8 %

87. Chevrolet Matiz, 37,0 %

88. VW Sharan, 37,3 %

89. Ford Galaxy, 37,5 %

90. Alfa Romeo 147, 37,9 %

91. Alfa Romeo 156, 38,2 %

92. Renault Laguna, 38,9 %

93. Chrysler PT Cruiser, 40,3 %

94. Fiat Stilo, 41,2 %

95. Mercedes M-klass, 42,7 %

10-11 år gamla bilar:

69. Alfa Romeo 147, 41,9 %

70. Renault Kangoo, 42,1 %

71. Renault Laguna, 42,2 %

72. Alfa Romeo 156, 42,5 %

73. Mini, 42,6 %

74. VW Sharan, 42,9 %

75. Ford KA, 43,3 %

76. Fiat Stilo, 43,8 %

77. Ford Galaxy, 44,2 %

78. Chrysler PT Cruiser, 45,1 %

Källa: TÜV

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-12-18 15:54
Audi A5 SB

Det här har vi diskuterat i forumet sedan en tid: http://www.vibilagare.se/forum/528/traden-om-psas-ekonomi-46656?page=6

F.ö. så har ViB avstått från att redovisa den genomsnittliga körsträckan för respektive bilmodell. Är man nyfiken på hela listan (med körsträckor) så finns den här: http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2013-2-3/309

#2 • Uppdaterat: 2013-12-18 16:27
Raphael

Sådana här listor är fullständigt meningslösa när man inte talar om vad det är för fel. Svenska Bilprovningen handlar ju om trafiksäkerhet snarare än fel på bilarna, och bilar där en glödlampa inte är bytt hamnar som fel. Nu är jag inte tillräckligt insatt i TüV för jag läser inte tyska, så denna artikel säger ju inte så mycket egentligen. För att värdera en procentsiffra så behöver vi veta vad det är för fel som de menar är fel. Talar vi glödlampor som inte är bytta eller talar vi fel på motorstyrning eller urtrampningslager, exempelvis?

#3 • Uppdaterat: 2013-12-18 16:34
hultarn

Precis som Audi A5 SB säger, har denna undersökning redan ventilerats, och den säger ju inte mycket.

Vad är ett fel?
Dåliga torkarblad eller rosthål i bensintanken?
Trasigt parkeringsljus eller utsliten drivaxel?
Dåliga bromsar eller ingen varningstriangel?

Min Peugeot -92 blev underkänd vid besiktningen. Felet var: ingen spolarvätska.
Visst behövde jag inte komma tillbaka för det, men bilen klassas som underkänd. Den hade ju ett fel.

#4 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:00
Oomkullrunkelig

Det är bara tyska och japanska bilar i toppen.
Slutsatsen är att det är japanska och tyska bilar man ska köpa och inget annat.

#5 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:04
Peter E

Är inte helt 100 på detta men har för mig denna undersökning gällde styrning , hjulupphängning och bromsar. Med reservation för dåligt minne :)

#6 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:08
Hackenbush

Håller med Raphael, om man inte vet vad det är för fel så blir listan ointressant för det kan ju vara bagateller eller slarv från bilägarens sida.

#7 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:33
Pender

Varje människa, med minsta kunskap om bilar, ser ju att listan är helt uppåt väggarna tokig. En bil som är så enkelt konstruerad att det enda möjliga felet är punktering, Dacia Logan, hamnar toksist. Släng Tüv i papperskorgen.

#8 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:35
Audi A5 SB

Det är riktigt, man kan inte få fram vilka fel bilarna hade, bara hur många som var underkända. hultarn ger med sitt exempel om spolarvätska som fattades = underkänd. Om man fick ta del av grunddata i denna undersökning är jag helt förvissad om att det är en mycket jämn spridning på denna typen av fel mellan de olika märkena. För varför skulle t.ex. latinska bilar ha fler "slarvfel" som är ägarrelaterade än japanska dito? Och är i så fall då ägarna av PT Cruiser slarvigast av alla? ;-)

Nej, skillnaden står att finna på ett helt annat plan.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-18 17:37
Peter E

Diskutera: Vilka bilar överraskar mest i positiv och negativ bemärkelse?

Finns väl inget som överraskar egentligen. :)

Att Toyota + ett par japaner till återfinns i den mest felfria delen tillsammans med varierande tyska fabrikat är helt väntat, precis som att de märken med mest felprocent inte är någon direkt överraskning heller

#a • Uppdaterat: 2013-12-18 18:01
Peugo

Halloo! *Tysk* beskiktning, vad tror ni dom har för fördomar då vi vet (vissa av oss i alla fall) hur det ser ut här i Sverige. ;)
Inget nytt här i världen, PSA har ju varit i top-3 bästa bilar i andra länder, undrar hur det ser ut i hemlandet eller Holland var dom förstår sej på kvalitetsbilar?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.