Audi R8 e-tron ska börja säljas senare i år. Bilen, som bygger på standardvarianten av R8 har försetts med två elmotorer som tillsammans producerar omkring 310 hk och 820 nm i vridmoment. Bilen ska kunna köras 215 km på en laddning och dess vikt är 1780 kg. Accelerationen från 0 – 100 km/tim pågår i 4,6 sekunder och toppfarten är normalt begränsad till 200 km/tim.
Vid rekordförsöket höjdes dock den elektroniska fartbegränsningen så bilen tilläts gå i 250 km/tim.
Varvet runt den nära 20,8 kilometer långa banan tog 8,09 minuter (8:09.099 för att vara exakt) och bakom ratten satt racerföraren Markus Winkelhock.
Detta innebär att Audi R8 e-tron nu innehar rekordtiden runt Nürburgring Nordschleife för elbilar byggda för serieproduktion. Den bensindrivna Audi R8 med V8 tog sig runt banan cirka 5 sekunder snabbare.
Diskutera: Vad tycker du om rekordet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Med tanke på att Tesla roadster gör 0-100 på 3,9s och Tesla Model S Signature Performance gör 0-100 på 4,4s och 416 hk lär inte inte detta rekord bli långvarigt. Märkligt nog verkar ingen ha kört Tesla Roadster på Nürburgring än.
När jag såg rubriken så tänkte jag: Hur många rekord finns det egentligen att slå? Det vimlar ju inte precis av konkurrenter och den enda egentliga konkurrenten, Tesla, har ju inte körts på Nürburgring - än - som Easycharge konstaterar.
Att den slog rekord på ringen är i sig ointressant för mig men vad som däremot är intressant är att bilen med denna prestanda skulle ha en räckvidd på 215 km är imponerande. Jag gissar dock att räckvidden inte blir så imponerande om man kör med "plattan i mattan".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.