Bensinmotorn får hjälp av elmotor som ger en extra knuff när det behövs.
På bilmässan i Detorit i januari visade Audi upp en prototyp på planerade storsuven Q8, då som laddhybrid.
Till montern på Genèves bilsalong har Audi istället tagit med konceptet som mildhybrid med eldriven kompressor. Den bensindrivna V6-motorn på tre liter får hjälp av en startgenerator som förutom att den står för energiåtervinning tillsammans med ett 48 volts system också kan arbeta omvänt som en extra elmotor. Den eldrivna kompressorn hjälper de båda turboladdarna vid låga varvtal så att bensinmotorn får en extra boost. Effekten blir 476 hästkrafter och 700 Newtonmeter i vridmoment. Jämfört med en konventionell V6 utan mildhybriddrift blir förbrukningen drygt en liter lägre per 100 kilometer, enligt Audi.
– Drivlinan i Audi Q8 Sport Concept är ett viktigt steg för att minska förbrukningen och öka hållbarheten i volymproduktion. Kombinationen av mildhybridteknik och TFSI-motorn är en ny måttstock för användningen av eldrift och förbränningsmotorn. Den här lösningen kommer att användas i många framtida Audi-modeller, säger Rupert Stadler, chef för Audi.
Precis som Q8-konceptet från Detroit har Genèvevarianten fyrhjulsdrift, luftfjädring och ett bagageutrymme där det får plats 630 liter. Alla skärmar i förarmiljön är av touchtyp och är en vidareutveckling av Audis nuvarande virtuella cockpit. Viktig information projiceras på vindrutan via så kallad augmented reality-teknik, det vill säga att den verkliga världen blandas upp med virtuella element.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Sport Concept?
Till montern på Genèves bilsalong har Audi istället tagit med konceptet som mildhybrid med eldriven kompressor. Den bensindrivna V6-motorn på tre liter får hjälp av en startgenerator som förutom att den står för energiåtervinning tillsammans med ett 48 volts system också kan arbeta omvänt som en extra elmotor. Den eldrivna kompressorn hjälper de båda turboladdarna vid låga varvtal så att bensinmotorn får en extra boost. Effekten blir 476 hästkrafter och 700 Newtonmeter i vridmoment. Jämfört med en konventionell V6 utan mildhybriddrift blir förbrukningen drygt en liter lägre per 100 kilometer, enligt Audi.
– Drivlinan i Audi Q8 Sport Concept är ett viktigt steg för att minska förbrukningen och öka hållbarheten i volymproduktion. Kombinationen av mildhybridteknik och TFSI-motorn är en ny måttstock för användningen av eldrift och förbränningsmotorn. Den här lösningen kommer att användas i många framtida Audi-modeller, säger Rupert Stadler, chef för Audi.
Precis som Q8-konceptet från Detroit har Genèvevarianten fyrhjulsdrift, luftfjädring och ett bagageutrymme där det får plats 630 liter. Alla skärmar i förarmiljön är av touchtyp och är en vidareutveckling av Audis nuvarande virtuella cockpit. Viktig information projiceras på vindrutan via så kallad augmented reality-teknik, det vill säga att den verkliga världen blandas upp med virtuella element.
Diskutera: Vad tycker du om Audi Q8 Sport Concept?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hmm, är det samma 48-voltsteknik med elektrisk kompressor som på SQ7 eller finns det även en elmotor som driver bilen? Om inte så tycker jag inte att man kalla den för hybrid, eller ens mildhybrid.
"Den bensindrivna V6-motorn på tre liter får hjälp av en startgenerator som förutom att den står för energiåtervinning tillsammans med ett 48 volts system också kan arbeta omvänt som en extra elmotor." Det kan man kalla en riktigt "mild" hybrid;-)
Vad är det för vits med en hybrid mmed en sån värstingsmotor 700 nm
Fortfarande en onödig vulgo kloss, oavsett hyr mycket hybrid den blir. Undrar om Audi och Lexus tävlar om vem som har störst?
Grill alltså.....Konstigt förresten att att GM är med som sponsor i Transformers filmerna. VAG bilar är ju mest likt av alla.
Märkliga tankar designers har, grillen gör man vulgostor men dörrhandtagen tar man väck.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.