Enligt Audi så kommer GFRP-fjädrarna att vara 40 procent lättare än stålfjädrar, 1,6 kilo jämfört med nuvarande 2,7. Förutom viktbesparingen nämner Audi en rad fördelar med materialet jämfört med stål. Till exempel så är fjädrarna rostfria, påverkas inte av kemikalier och är mer miljövänliga att producera.
Fjädrarna byggs genom att långa glasfiber vrids ihop och impregneras med epoxy, sedan vävs mer glasfiber runt kärnan i olika vinklar som på det viset förstärker sig själva och till sist härdas fjädern i ugn. Fjädern är tjockare och har en något större totaldiameter, men är ändå lättare, än motsvarande stålfjäder.
– GFRP-fjädrarna sparar vikt på en avgörande plats i chassits system. Vi gör därför körning mer exakt och förbättrar vibrationskomforten, säger Dr. Ulrich Hackenberg på Audis avdelning för teknikutveckling.
Diskutera: Tror du att glasfiberfjädring kommer fungera lika bra som stål?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Intressant nyhet, kan de behålla fjädringen under samma tidsrymd som en stålfjäder så är det bara att jubla.
Om jag inte mins fel så har Chevrolet Corvette och Renault Trafic, Master haft glasfiberfjädrar i bakvagnen sedan många år, bladfjädrar visserligen men utan problem
Som Jes skriver så tröttas metaller. Förhoppningen är att denna fjäder ska klara sig bättre. Rostar gör den i all fall inte och lägre ofjädrad vikt är alltid bra.
Nu blir inte Corvette och Renault ensamma om glasfiberfjädring längre. Luftfjädring passar kanske inte överallt och är kanske för dyrt.
http://www.compositesworld.com/articles/composite-leaf-springs-saving-weight-in-production-suspension-systems
Men det finns ju bilar som haft gasfjädring sedan sextio år tillbaka och den fjädringen har ju fördelar som inga kompositfjädrar kan matcha!
Kul, lättare och ingen rost är positivt.
Dock ställer jag mig frågande till miljöaspekten, frågan är vad man menar med mer miljövänliga att producera. Epoxy är ju bara kemikalier, och energin det tar att baka dessa, vad kommer den ifrån?
Blir nog kanon, bara priset inte blir högre.
Nästa steg är spindlar och bärarmar i plast...
Ja det blir ju hur bra som helst, tänk bara på hur utomordentlig plastcykeln Itera var!
Inga problem alls.
Det är inte precis polyeten/pp de pratar om..
Till och med Volvo har haft fjädrar i kompositmaterial, även om det även där handlade om bladfjäder.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.