
Audi har gjort om bland modellnamnen. Tidigare var tanken att elbilar skulle ha en jämn siffra i namnet medan bilar med förbränningsmotorer skulle ha en ojämn.
Därmed skulle ersättaren till gamla Audi A6 döpas om till A7.
Men så blir det inte. Audi har tänkt om och nu kan både elbilar och förbränningsbilar dela på samma modellnamn. Den eldrivna versionen heter A6 e-tron och den kan du läsa mer om här.
Den sjätte generationen Audi A6 premiärvisades på tisdagen och kommer till Sverige med dieselmotor och fyrhjulsdrift. Någon version med enbart bensinmotor är inte aktuell. Däremot kommer modellen även som laddhybrid, men det dröjer.
Nya Audi A6 Avant har uppdaterats med modernare design, förbättrad aerodynamik och lägre förbrukning.
Större – men trängre
Bilen är 4,99 meter lång, vilket är sex centimeter längre än föregående generation. Bagageutrymmet rymmer upp till 466 liter i TDI Quattro-versionen vilket faktiskt är omkring 100 liter mindre än föregångaren med motsvarande drivlina.
Den aerodynamiska prestandan har förbättrats med en luftmotståndskoefficient på 0,25, vilket gör den till den mest aerodynamiska kombibilen från Audi med förbränningsmotor.
Bättre ljudisolering
Nya Audi A6 Avant har sju valbara digitala ljussignaturer både fram och bak. Bakljusen är av andra generationens OLED-teknik, vilket ger bättre synlighet och säkerhet.
Bilen finns med luftfjädring och även fyrhjulsstyrning, som förbättrar smidigheten i stadstrafik och stabiliteten i högre hastigheter.
Förarmiljön har uppgraderats med en stor pekskärm medan passageraren kan få en separat 10,9-tums display som tillval.
Ljudisoleringen har förbättrats med upp till 30 procent jämfört med föregående generation, tack vare tätare fönster och förbättrade dörrtätningar, utan att materialvikten har ökat. Som tillval finns akustikglas för ytterligare ljudkomfort.
Betydligt dyrare
Den nya generationen bygger på PPC-plattformen, som delas med nya Audi Q5 och A5. Interiören har en mjuk, omslutande design från dörr till dörr, och som tillval finns hållbara material för dörrpaneler, armstöd och säten.
Vid lanseringen säljs Audi A6 Avant bara med en 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor med mildhybridteknik, där ett 48-volts elsystem ger extra kraft vid start och omkörningar samt möjliggör eldriven parkering och krypkörning i låg hastighet.
Med fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda har bilen en effekt på 204 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm. Accelerationen 0–100 km/tim klaras av på sju sekunder. Förbrukningen ligger på 5,1–5,9 l/100 km och koldioxidutsläppet är 135–154 gram per kilometer, vilket innebär att fordonsskatten blir 9 100–11 870 kr/år under de första tre åren.
Nya Audi A6 Avant kan beställas från mitten av mars 2025, med de första leveranserna planerade till maj. Prislappen ligger på 629 000 kronor före tillval, vilket visserligen är ungefär lika mycket som konkurrenten BMW 5-serie med motsvarande drivlina, men också omkring 100 000 kronor dyrare än gamla Audi A6.
Senare i år förväntas även laddhybridversioner att lanseras.
Kommentarer till artikeln (7)
- Igår 3:43 Mr: Ok
- 2025-03-04 23:05 "luftmotståndskoefficient 0…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.