Receptet för Audi A1 Quattro: liten kaross med stora fartresurser. Bilen utrustas med en direktinsprutad, fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter som med en turboladdare utvecklar 256 hk vid 6 000 v/min och ett maximalt vridmoment på 350 Nm mellan 2 500 och 4 500 v/min.
Kraften skickas till samtliga fyra hjul via en sexstegad manuell växellåda. Överföringen mellan fram- och bakaxel är elektroniskt reglerad och sker via en flerlamellkoppling.
Normalt driver motorn framhjulen, men på bråkdelen av en sekund kan kraften fördelas till bakaxeln. Bilen tillryggalägger accelerationen från 0-100 km/tim på 5,7 sekunder och toppfarten anges till 245 km/tim. Den genomsnittliga förbrukningen är 8,5 l/100 km.
Bilen rullar på däck av dimensionen 225/35 med vita aluminiumfälgar på 18 tum och ventilerade bromsskivor på 312 millimeter. Chassiet beskrivs som ”mycket styvare avstämt” jämfört med standardbilen och antisladdsystemet kan förstås stängas av via en knapp.
333 ska byggas
A1 Quattro får flera unika kännetecken. Bland annat den iögonfallande takvingen, aggressiv front med stora luftinsläpp, svartlackat tak, tonade bakrutor och två dubbelpipiga avgasrör. Bilen kommer endast att levereras i ”glaciärvit metallic”.
Interiören går i svart med röda sömmar. Självklart finns sportstolar, ratt som är skuren nedtill, aluminiumpedaler, gott om Quattro-emblem och allsköns utrustning.
Är du sugen? Då gäller det att hänga på låset. Audi A1 Quattro kommer endast att tillverkas i 333 exemplar. Bilen lanseras andra halvåret 2012. Svenska priser är ännu inte fastställda.
Diskutera: Vad tycker du om Audi A1 Quattro?
Registreringsår/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Suv/5d |
Motor | 3,0 l/258 hk |
Dekl. förbrukning | 6,0/100 km |
Skatt | 3 553 kr |
Begpris | 382 600 kr |
Nypris -14 | 634 200 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | i.u. |
Autoindex | Bättre än medel |
X5 30d | X5 M | |
Längd/bredd, cm | 488,6/193,8 | 488,6/198 |
Tjänstevikt, maxlast, kg | 2 265/520 | 2 485/485 |
Max släpvagnsvikt, kg | 3 500 | 2 970 |
Antal cyl/slagvolym cm3 | 6/2 993 | 8/4 395 |
Effekt, hk | 258 | 575 |
Toppfart, km/tim | 230 | 280 |
0-100 km/tim, s | 6,7 | 4,2 |
Bränsle, liter per 100 km | 6,0 | 11,1 |
CO2, g/km | 156 | 258 |
Autovista InterGlobals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar finns här.
Grundutförande (miltal och pris i kr)
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2014 | 408 400 | 396 000 | 382 600 | 365 500 | 350 000 |
2015 | 438 600 | 425 500 | 409 000 | 392 500 | 375 700 |
2016 | 471 400 | 457 400 | 439 700 | 421 900 | 404 000 |
2017 | 506 900 | 491 800 | 472 800 | 453 500 | 434 400 |
2018 | 545 000 | 521 700 | 501 500 | 481 000 | 460 700 |
Övriga utföranden
Utförande | År | Prisskillnad |
X6 Coupé | 2014 | -1 700 |
X6 Coupé | 2015-2018 | -4 000 |
25d | 2014-2018 | -45 000 |
30d Comfort | 2014-2018 | -19 500 |
35i | 2014-2018 | +20 000 |
40d | 2014-2018 | +17 000 |
40e | 2015-2018 | +17 000 |
X5 M | 2015-2018 | +257 000 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.
X5 30d | X5 M | |
Pris | 382 600 kr | 654 000 kr |
Värdeminskning | 43 000 kr | 89 000 kr |
Skatt/besiktning | 4 000 kr | 4 000 kr |
Försäkring | 15 600 kr | 42 800 kr |
Bränsle | 14 800 kr | 26 400 kr |
Rep/service | 9 000 kr | 8 000 kr |
Däck | 4 000 kr | 4 000 kr |
Totalt per år | 90 000 kr | 147 000 kr |
Totalt per mil | 60 kr | 116 kr |
Reparationskostnader
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 15,63 kr/l. Diesel: 16,48.
Avgassystem exkl främre rör | 14 907 kr |
Katalysator | 13 866 kr |
Hjullager hö. fram | 6 190 kr |
Kamrem | Kedja |
Elektronikbox, motor | 21 395 kr |
Koppling | Automat |
Stötdämpare fram, 2 st | 17 357 kr |
12 000-milaservice | 5 046 kr |
Säkerhet
BMW X5 är inte krocktestad av Euro NCAP i den här generationen, till skillnad från föregångarna som krocktestades 2003 och 2008. Då fick dessa bilar fem stjärnor, men sedan dess har krockkraven ökat. I amerikanska krocktest, som är lite annorlunda utformade än europeiska, fick X5 2015 fem stjärnor i resultat. Kritik riktades dock mot att det var krångligt att fästa barnstolar. BMW X1 och X3 klassas som bra val av Folksam och X5 bör ha minst lika bra säkerhet som dessa.
Bilprovningen
Enligt Dekra klarar X5 av den här generationen besiktningen bättre än medelbilen. Stenskott på vindrutan är vanligaste an-märkningen. Tidigare modell får medelresultat.
Rostskydd
Framskärmar av plast, motorhuv av aluminium, dörrar och baklucka av plåt. Överlag väl limmade skarvar. Baklucka och dörrar har behandlad insida. Innerskärmar av filtmaterial bak, plast fram. Hjulupphängningar och deras infästningar är gjorda i aluminium, liksom bärarmen bak. Fästbryggan är av stål, behandlad på insidan. Främre del av avgassystem samt bakre ljuddämpare och rör är rostfria, längsgående rör är av stålplåt. Skarvar under bilen är väl tätade, balkarna invändigt behandlade. Stora täckkåpor av filtmaterial under bilen kan vara en rostfälla på sikt.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
När jag ser denna så tänker jag på Volvos motsvarighet C30 Polestar, varför byggs inte den??
Vore ju perfekt att bygga i Uddevalla!
För övrigt måste jag få gnälla på den urlöjliga ratten med platt underkant, om den inte behöver vara platt i vanliga A1, varför är den då ett måste här?
Audi är nog den mest överskattade bil som finns på marknaden.
Har aldrig förstått vad som är så bra förutom detaljkvaliteten som sitter i passform på plastdelar.
Ratten är hämsk och instrumenten otydliga och felplaserade.
T o m Skoda slår ju Audi på fingrarna i vart fall på de större modellerna.
keoh, då ska du helt enkelt inte titta på dem.
En kollega som kör Superb provade min nya A6 häromdagen. "Jo, det är större skillnad än jag trodde" sa han och nickade.
Audi är en bra bil men klart överskattad
@keoh
bevisligen håller inte en stor del av marknaden med dig eftersom Audi är ett av de mest framgångsrika bilmärkena just nu.
@A-q
Superb har inte en skruv gemensamt med nya A6 så varför hade din kollega förväntat sig likheter, kan man undra?
Känns lite fel att dom ska kladda Quattro enblem på en bil som inte har Quattro, dvs längsmonterad motor och permanet fyrhjulsdrift.
Men det är nog en kul bil.
Keoh, skulle vara spännande att veta alla dina erfarenheter från Audi, för du måste väl ha många mil i ryggen för att kunna komma med såna tvärsäkra påståenden?
Juppe; jo Skoda Superb har massor gemensamt med Audi A6. Bl.a. motorer. Utöver detta finns det säkert saker under skalet som varken du eller jag har aning om som är gemensamma. Men det är så VAG har byggt sin framgång och jag har inget emot detta.
Men en neutral förare kommer nog att i de flesta fall uppleva A6 som en mer gedigen bil än Superb. Därmed inte sagt att den skulle vara mer eller lika prisvärd som en Superb.... troligen tvärt om.
Som du kan se på mitt nick, så kör jag Audi. Men jag skulle aldrig köpa/leasa en Superb, då jag tycker den känns "spinkig" och inte tillräckligt gedigen. Men sannolikt borde en A6 hålla ihop bättre över tid.
Verkar vara en superskön bil, synd att man inte har råd bara, det blir till att vända sig till dom billigare syskonen istället (mer hårdplast och nästan lika kul)
Och jag vet inte om quattro är fel att kladda på, dom har ju kört haldex på rätt många modeller nu i flera år (A3, TT). Dom kanske skulle förgylla Q;et i rött eller något på dom bilarna som har "riktig" fyrhjulsdrift, för det är ju faktiskt lite skillnad på systemen.
@Audi A5 SB
Massor gemensamt? Säg något förutom minsta dieseln (2.0, som ju alla koncernens märken delar).
Alla övriga motorer, fyrhjulsdriften, bottenplattan, MMI-system osv är unikt för A6. Superb har en del gemensamt med Passat, men inte med A6. Det är helt olika bilar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.