Nästa artikel
Ändrad lag ska stoppa mackdöden
Nyheter

Ändrad lag ska stoppa mackdöden

Publicerad 21 februari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu vill regeringen motverka mackdöden på landsbygden. Små mackar ska inte längre behöva sälja förnybara bränslen.

2006 fanns 3 816 bensinmackar i Sverige. Samma siffra 2013 var 2 716. En förklaring till mackdöden är den så kallade pumplagen som började gälla 1 april 2006.

Lagen innebär att alla mackar som säljer minst 1 000 kubikmeter bränsle måste ha pumpar med förnybara bränslen, till exempel etanol eller fordonsgas, en dyr investering för många mindre bensinstationer, framför allt på landsbygden.

Resultatet blev att många mackar bommade igen.

Men nu ska reglerna lättas, meddelar Miljödepartementet i ett pressmeddelande. Från och med 1 augusti 2014 höjs gränsen så att mackar som säljer mer än 1 500 kubikmeter bränsle måste tillhandahålla förnybara bränslen. Det innebär att ungefär 1 350 bensinstationer slipper kravet att behöva sälja till exempel E85.

Miljödepartementet gör bedömningen att tillgången på förnybara bränslen inte kommer minska eftersom många berörda mackar i dag har dispens från kravet på förnybart.

Diskutera: Vad tycker du om lagändringen?

Antal tankställen i Sverige:

2013: 2 716

2012: 2 786

2011: 2 859

2010: 2 937

2009: 3 245

2008: 3 586

2007: 3 701

2006: 3 816

Källa: Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-21 14:15
saabnisse

Så dags att komma på det här nu när massor av mackar redan är nerlagda.
F.ö. tycker jag att E85 är ett utmärkt bränsle.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-21 15:10
Leif Kavander

Räcker med att bensinstationerna ochså har några laddstolpar för elbilar

#3 • Uppdaterat: 2014-02-21 15:12
hultarn

Instämmer med saabnisse. Det blev också väldigt miljövänligt att köra flera mil istället för flera km för att hämta gräsklipparbensin...

Var det MP som hade otur när de tänkte? (igen...)

#4 • Uppdaterat: 2014-02-21 15:14
Hackenbush

Detta beslutet var helt enkelt ett måste. Det insåg de nog själva.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-21 15:50
bgl

Falsk rubrik: "stoppa mackdöden". Den har redan inträffat. Frågan för miljöminister Lena Ek är hur hon ska medverka till att "uppväcka" de redan döda mackarna!

#6 • Uppdaterat: 2014-02-21 16:06
Hackenbush

Det tåget har nog gått bgl. Försent skall syndaren vakna.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-21 17:14
Hälsingen

Fast mackdöden har redan hejdats!
Och ett antal mackar, om än automatstationer, har nyuppförts i glesbygd, och det utan etanol. Dock med EU-stöd via respektive länsstyrelse.
I Dalarna finns exempelvis, om jag minns rätt, lika många tappställen idag som innan mackdöden år 2006. Kolla gärna in Dalvik Oil (Dalvik kvarns oljedel) som har en hel del etanolfria mackar i Mellansverige.

I sydligaste delen av vårt land är Din-X ett liknande exempel om jag minns rätt.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-21 21:05
rumbler

ang E85 sså är jag inte helt säker på att den eran är helt över . ford har en kanonfin och snål motor på 150 hk . myndigheterna börjar få upp ögonen för
Kväveoxider (NOx) och jag skulle tro att diseln . än hur snåla dom bilarna är åker på straffbeskattning . e85 bilarna släpper ut en bråkdel NOx gänmfört med oljebrännarna . . jag gissar att vi får se en ny våg av etanoibilar de närmaste åren ,,,,

#9 • Uppdaterat: 2014-02-21 22:30
a128

Jag hade en golf Fsi1.6 från 2004 som var med på den beryktade listan med bilar som inte klarar E10, körde 1000mil på den med enbart E85, enda protesten var tänd motorindikator, gick bättre på E85 än på BF95

#a • Uppdaterat: 2014-02-21 23:56
duccedriver

Crister, inte klarar e10, eller att tillverkaren inte garanterar att den klarar det är stor skillnad!
Håller med Stoor i sak, alla bensinmotorer går på etanol, det är ett faktum, har själv kört de senaste tre åren på upp till 50% utan problem.
Varje bil har sin gräns för hur stor mängd etanol den klarar,oftast går det snålare och bättre upp till ca 35% sen börjar den bli törstigare.
Detta pga. att man drar nytta av högre oktantalet i etanolen, vid högre inblandning gör sig etanolens lägre energivärde gällande.
Biltillverkare säger så när de inte är säkra, för att slippa tjafs, men berätta hur man tänker i tex. Tyskland, där det inte finns 95 längre?
Enda invändningen är att på vissa äldre bilar klarar inte alla slangar och packningar etanol, men 5% som vi har i dag, eller 10% är nog inga problem.
Att fsi inte klarar det är skitsnack, man kan bara inte lova att den behåller sina avgasvärden!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.