Alfa Romeo 4C har varit känd som konceptbil i närmare två år. Men nu är tillslut den version som är färdig för serietillverkning officiellt presenterad med tre bilder och lite information.
Bilen, som också ska återintroducera det italienska bilmärket på den amerikanska marknaden, kommer att presenteras till fullo på bilsalongen i Genève i mars.
Den kompakta tvåsitsiga sportbilen mäter just under 4 meter på längden, 2 meter på bredden, 1,18 meter på höjden och dess hjulbas är 2,4 meter.
Vikten ska med hjälp av ett chassi helt i kolfiber hållas på en låg nivå och 4C drivs av en mittmonterad nyutvecklad 4-cylindrig bensinmotor med en volym på 1 759 kubikcentimeter och turboladdning. Effektsiffrorna är inte officiella men ryktena säger 235 – 240 hk och Alfa Romeo hävdar att bilens vikt/effektförhållande är 4 kg per hästkraft.
4C är bakhjulsdriven och växlingarna sköts av en dubbelkopplingslåda med växlingsmöjlighet via paddlar bakom ratten. Bilen har fyra inställbara körlägen anpassade för olika väder- och vägförhållanden.
Försäljning drar igång senare under året.
Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeo 4C?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Denna bil ska främst ses som en "image bolster", en specialmodell för att höja Alfas varumärke som tillverkare av exklusiva premiumbilar med passion och kvalitet. Och jag tror de kommer att lyckas bra med denna. Men den bil vi alla väntar på och hungrar efter, det är ju nya Alfa Giulia.
Alfa Giulia kommer att bygga på den förlängda och breddade Giulietta plattform som Dodge Dart bygger på. Enligt Marchionne får den "spagetthi-motorer", och med detta menar han att det blir äkta italiensk passionerad körkänsla. Basmotorn blir 1,4 T-Jet Multi Air motorn med 170 hästar - gärna kopplad till den utsökta TCT-lådan. Giulia har fått designinput från Fiat/Chrysler/Dodges amerikanska designstudio, som leds av en italienare. Det är både italienska och amerikanska tekniker som ger av sitt bästa för att leverera en produkt som slår i både Europa och USA. De amerikanska teknikerna anpassar Giulia så att den fungerar på bästa sätt för den amerikanska marknaden - vi kan förvänta oss att USA-versionen får annan sättning och känsla i stötdämpare, hjulvinklar och styrning samt gasrespons än Europa-versionen. De kan även komma att skilja sig åt utrustningsmässigt. Det kan eventuellt bli så att Giulian kommer att tillverkas av Dodge för den amerikanska marknaden, medan europaversionen tillverkas i Fiats nya fräscha premium-fabrik som enbart kommer att bygga bilar för Alfa Romeo och Maserati.
Nu var det förstås 4C den här artikeln handlar om och inte Giulia som inte presenterats och som det går att återkomma till när det blir aktuellt.
Det ska bli intressant att se hur den här bilen kommer att tas emot, priset uppskattas till mellan 50-60000€.
Otroligt läcker liten rackare, det enda som stör är framljusen. Det hade varit snyggare om de använt samma design som på 159:an, i mitt tycke en av historiens snyggaste framljus.
Tjejerna tycker nog om en "hjulbent Romeo"?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.