Nästa artikel
Kyltekniker: Usel AC-konstruktion!
Nyheter

Kyltekniker: Usel AC-konstruktion!

Publicerad 12 november 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
"Jag är förbannad över att man släpper ut bilar med denna usla konstruktion", säger kyltekniker Greger Sandberg om kompressorn som ofta havererar.

Greger Sandberg är certifierad kyltekniker i Alingsås. Han anlitas ofta för felsökning eller för att efter en reparation återfylla AC-anläggningar med kylmedel på bilar.
För några år sedan upptäckte han en svaghet i vissa bilars konstruktion av kylsystemet.

– Jag skulle ta reda på varför AC:n inte fungerade på en Mercedes, berättar Greger. Det var då jag upptäckte att den hade en ny sorts kompressor. Senare hittade jag samma lösning i alla bilar från VAG (Volkswagen Group, reds anm.) som är från 2005 och nyare.

Det Greger upptäckte var att VAG rationaliserat bort den magnetkoppling som stänger av kompressorn när det inte behövs mer kyla, eller när något fel uppstår, till exempel ett läckage.

– Den nya kompressorn är alltid i ingrepp, även om den växlar mellan ett arbets- och viloläge och då snurrar lätt via en slags by-passventil, berättar han.

Men om det uppstår minsta läckage, så försvinner förstås kylmediet. Då blir anläggningens smörjmedel oftast kvar på fel plats i anläggningen. När kompressorn inte får någon smörjning så skär den ihop.

Kan bilägaren göra något för att undvika dyrbara reparationer på sin AC-anläggning?
– Inte när det gäller bilar med det här systemet – annat än att omedelbart reparera anläggningen om den slutar ge kyla, annars är det risk att  kompressorn havererar när smörjningen upphör. Och då blir det snabbt dyrt!

Diskutera: Vad tycker du om bilarnas AC-konstruktion?

Bilens AC-anläggning:

» Kyla åstadkoms genom att man tar bort värmen i luften, eller att man flyttar värmen i luften, i en AC-anläggning från förångaren till kondensorn.

» Bilens kylanläggning fungerar precis som ett vanligt kylskåp, förutom att den avkylda luften blåses in i kupén. Kylanläggningar är slutna system. Läckage av kylmedlet innebär försämrad effekt eller ett totalt haveri.

» Kompressorn är en pump. I kylskåp drivs den av en elmotor och i bilen via en drivrem från förbränningsmotorn. Kompressorn pumpar runt anläggningens köldmedium mellan kondensor och förångare via rör.

» Kylmedlet är en gas som komprimeras till högt tryck, leds genom ett torkfilter och kondensor, övergår då till vätska, som via expansionsventilen fortsätter in i förångaren. Där övergår köldmediet till gas och absorberar då värmen i omgivande luft. Den nedkylda luften i ventilationshuset blandas med lämplig mängd varm luft och blåses in i bilen. Gasen fortsätter till kondensorn och förloppet börjar om.

» Sedan 90-talet är freon bannlyst och det kylmedel som nu används heter R 134a, eller tetrafluoretan vilket inte är lika aggressivt mot ozonskiktet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-11-12 10:46
Jarl S

Dyrt, dyrt, dyrt med dessa bilar. Ingen hejd alls nuförtiden, tillverkarna sätter in vilken skit som helst för att spara pengar.

#2 • Uppdaterat: 2010-11-12 10:57
789 (ej verifierad)

Jarl:
Kan berätta att AC:n i min Toyota Avensis 06:a fick fyllas på förra året då den gått ca 7000 mil. Man sökte fel genom att färga kylmediet och efter en tid fann man felet då en koppling orangefärgades. Det var definitivt inte gratis vill jag lova!

#3 • Uppdaterat: 2010-11-12 11:09
Jarl S

Tråkigt att höra sjuåttanio... Även solen har sina fläckar.

#4 • Uppdaterat: 2010-11-12 11:38
Lars A (ej verifierad)

Är det fortfarander samma fel för VAG-bilar av 2010 års modell ?

#5 • Uppdaterat: 2010-11-12 11:40
Benny H (ej verifierad)

Ja det var som jag misstänkte med att VW-koncernen numera har sämre AC i sina bilar. Är det fler märken än VW och Mercedes som kör den här billigare lösningen? Hur mycket tjänar egentligen tillverkaren på detta och hur ska man märka på vintern att AC:n inte kyler? Frågorna hopar sig...

#6 • Uppdaterat: 2010-11-12 11:56
Simon no1

789 du far bara med osanning hela tiden, förra året var det fortfarande garanti på din bil...;)

#7 • Uppdaterat: 2010-11-12 12:01
sweeny (ej verifierad)

789 kanske inte alls far med osanning, ha skrev väl aldrig att det kostat honom något? om jobbet gjorts på en AC-firma kanske han såg räkningen och la märke till vad det kostade även om han inte skulle betala.

#8 • Uppdaterat: 2010-11-12 12:18
Lassie (ej verifierad)

@Jarl - Solen har massor av fläckar - (Undertill !)

#9 • Uppdaterat: 2010-11-12 12:33
Flipper (ej verifierad)

@Lassie, ja men i stort är Toyota helt felfritt. 789 har ju inte haft en ens, han hittar bara på. Synd att det ska finnas såna människor.

#a • Uppdaterat: 2010-11-12 12:54
Sharpo Senior (ej verifierad)

Kylsystemet innehåller köldmedel OCH en olja som ska smörja kompressorn. Oljan fungerar givetvis inte i många år och tiotusentals mil. Innan AC:n havererar, lämna in hos en specialistfirma för underhåll och byte av vätskorna. Dyrt, men AC:n fungerar alltid med full effekt och haverier skjuts på framtiden.
Man kan fråga sig varför inte detta är en punkt i bilarnas originalserviceprogram.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.