Hej!
Det brukar finnas folk som kan lite mer än mig, konstigt väldigt ofta *ler*
Dags att göra bilen vårfin tänkte jag. Testa nya polermaskinen jag fick i födelsedag förra hösten.
Fick upp som annons detta:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-007985/
Har kört Megauirs innan och tänkte köpa det samma så dök detta upp.
Turtle Wax har några saker som jag inte sett innan och denna verkade bra när jag kollade vidare vad Jula hade.
Kan det vara något, har ju som sagt en bil som bara är 1 år fast det skadar inte att ta hand om den.
Kommentarer
Om bilen inte är tvättrepad efter maskintvättar och sådant behöver du väl knappast maskinpolera, vilket isf. är onödigt jobbigt. En noggrann tvättning och avfettning från asfaltsprickar och annan trafikfilm är att föredra, som underlättar vidare polering och vaxning.
En snabb polering/rengöring av lacken för hand med något lättarbetat brukar räcka, sen en översmörjning med något lättarbetat flytande hård vax av typ Carnauba och allt är klart på en till 1,5 tim. effektivt arbete. En upprepning höst, vår och man har en fin lack väl skyddad året om.
Olika rengöring, polering, vax finns hur mycket som helst och vad som är bra/bäst är inte lätt att rekommendera eftersom dom ändras hela tiden.
Själv provar jag mig fram, men känner snabbt vad som är bra eller dåligt med min erfarenhet av bilrekonditionering.
Den du har i länken, Turtle är säkert helt ok, men du behöver nog ett hårdvax efter om det ska skydda och vara lite hållbart.
Sonax har bra produkter, såsom deras Carnauba flytande hårdvax är bra.
Lidl har sitt sortiment av sina billiga W5 produkter som duger utmärkt trotts de låga priserna. T.ex. W5 polish och W5 Carnauba vax efter, är både lättjobbat och med bra ganska hållbart resultat om man nu kör det minst två gånger om året.
Att rengöra och vaxa bilen två gånger om året tycker jag personligen är ett måste oavsett vad man använder för vax eller lackkonserveringar, om man vill hålla lacken väl skyddad och snygg, skyddad inte minst från stenskott, grussprut och repor/tvättrepor. Man måste ändå få bort asfaltsprickar, flygrost, trafikfilm och sådant, som då tas allt på en gång..
Tvätta alltid bilen för hand med ett milt schampo så man inte löser bort den skyddande vaxet. Automatbiltvättar är ett fördärv för lackerna där dom ofrånkomligt blir tvättrepade, samt de skyddet som ev. lagts på slits av.
ffodil - intressant att höra att t o m ett rekond-proffs inte nödvändigtvis bara rekommenderar dyra märkesprodukter utan t o m kan säga att produkter ifrån Lidl och Jula är helt OK. Annars känns det som att det är en hel del märkeshysteri även inom detta område.
Jag har fortfarande kvar hela dunkar med proffs-poler, vax-medel med tillhörande utrustning sen jag lade ner bilrekonditioneringen och bilförsäljning. Men har även testat såna här billiga produkter från Jula, Lidl m.fl. som jag anser helt ok. en del av dom.
Jag utförde även sk. lackkonserveringar som visst är bra när det är nygjort. Ändå bättre för att få ett bra lackskydd är vanlig polering och hårdvaxning som upprepas typ 2 gånger om året om man har möjlighet och ork till det. Något som man vanligtvis nog inte gärna har lust att göra med dyrare lackkonserveringar som är mer krävande, oavsett om man gör det själv eller lämnar bort det.
" märkeshysteri även inom detta område." Jo, som med allt annat, där många tror att en dyr produkt med fin reklam är bäst, som visst kan stämma i en del fall, men långt ifrån alltid. Med sådana här produkter är det extra svårt för konsumenterna att reda ut vad som verkligen är bra, om man inte är duktig på kemi och fysik samt har lite erfarenhet.
Eftersom du jobbat med detta, har du någon erfarenhet av PermaShine? En bil jag köpte bättre beg. hade det och därefter har jag låtit göra det på två nya bilar och jag tyckte det var bra. Det är en behandling och har 5års garanti och kräver inga efterbehandlingar. Jag tyckte som sagt det höll bra dom 5år jag ägde ena bilen. (Dom andra två såldes tidigare.) Men det kan ju finnas några nackdelar med det som jag inte insåg...
Min senaste bil struntade jag dock i att behandla, eftersom jag ändå inte behåller bilarna så länge.
Ja, Perma Shine har jag stor erfarenhet av eftersom det var den första lackkonserveringen jag började använda. Bra, som håller glansen och oxidationen från lacken ganska länge, men skyddar inte lacken från repor, tvättrepor, stenskott, grussprut så mycket längre än en vanlig hårdvaxning. Testa med att dra naglarna över lacken på en PermaShine el. annan lackkonserverad bil efter 6 månader om den stått i solen, väder och rusk så ser du om det går trögt, att där blir lite spår efter, precis som det blir efter samma tid med hårdvaxning. När lacken blir trög blir den känslig för att stenskott, grussprut, repor, tvättrepor som då inte längre halkar lätt bort från lacken utan att skada så mycket.
Är man inte lika petig som jag, som vill ha maximalt skydd på lacken året om, eller inte har möjlighet att vårda bilen själv med hårdvaxningar, kan lackkonservering vara en bra lösning som håller lacken någorlunda snygg en längre tid.
ffodil: Ceramic Coating då? Vad säger du om det? Jag funderar på att lämna in min bil för en sådan behandling.
Alla dom här lackkonserveringarna är ungefär dom samma med olika namn, med samma kemiska produktsammansättningar el. liknande.
Som jag sagt ovan är det upp till var och en, vilka möjligheter man har för att ta hand om sin bil och vilka krav man har som får avgöra vad man väljer.
För min del som själv har möjlighet och tid att själv vårda lacken, väljer jag vanlig hårdvaxning två gånger om året vilket ger det absolut bästa skyddet. När jag ändå vill rengöra lacken från allt annat skit ganska ofta så lämpar sig inte lackkonserveringarna lika bra.
ffodil - Tack för ett givande svar. Mycket intressant att höra ett proffs ärliga utlåtande!
Mitt mål med behandlingen är att få en lättvättad bil då jag kör så mycket som jag gör men ändå vill snabbt kunna få bilen ren och fin utan för mycket jobb till helgen typ.......
Tackar för tipsen du ger. Trevlig tråd förövrigt!
Nja du kanske kan se några tvättrepor om du letar i solsken. Bilen tvättas för hand i OKQ8 gör det själv hall med milt bilschampo *ler*
Testar att polera för hand helt enkelt då, vilket du har rätt i att det att med maskin är det onödigt nu i början. Bättre att göra det enkelt och fler gånger.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/polermedel-008239/
tillsammans med
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/polering-och-vax/bilvax/bilvax-005859/
Kan det vara något att testa tro. Annars blir det mekonomen som vanligt... dock är jag svag för nyheter, fråga min lokala ica handlare *ler*
Skall bli trevligt att greja lite. Lugn och ro med musik.
Alltid fräscht att ha bilen i ok ordning när den skall på service tycker jag och någon mer gång under året.
Får bara inskaffa lite polertork/polerpads/polerduk/polersvamp eftersom allt sådant finns till maskinen och inte för hand *ler*
Dom Sonax du har där är fullt dugliga och lättarbetade. Vanliga bomullstrasor från gamla lakan och likn. är det bästa man kan använda, dock ej nåt syntetiskt. Nåt mer märkvärdigt är överflödigt och gör ingenting bättre.
Här gjorde jag nåt misstag när jag skulle rätta.
Ja, den blir mer lättvättad, åtminstone första tiden el. halvåret. Efter det kan du inte räkna med att den är så mycket mer lättvättad el. att där är så värst mycket skydd kvar, beroende lite på om den tvättas i maskin el. skonsam handtvätt, men bra så länge det varar. Tyvärr finns inget undermedel utan en massa jobb, som jag vet.
För att förtydliga så kan jag nog rekommendera att göra en lackkonservering för den som inte har tid eller möjlighet att själv göra en hårdvaxning två gånger om året. Även om jag själv inte själv gör det, trots att jag har alla produkter och möjlighet att göra det. Lackkonserveringar är alltså inget jag håller så högt för egen del, på grund av alla anledningar jag tidigare nämnt.
En helt obehandlad lack slits snabbt och blir ful, samt är svårare att hålla ren.
ffodil, har många bra tips på produkter. Som gammal billackerare har jag jobbat mer med grunden, och det viktigaste är en bra grund att börja med. Alltså en gammal nött och repig lack måste man först polera bort repor och sen polera upp en glans så ytan känns slät och hal. Där har man en bra grund att experimentera med olika produkter. Så jag har för vana att maskinpolera varannat år (våren) och vaxa två ggr/år.
Det har kommit så mycket nytt kemitekniskt de senaste åren med nanoteknik så man närmar sig en tvåkomponents lackkonservering. Jag prövade Sonax Xtreme protect (mycket dyr) som var väldigt hållbar, men den verkar inte finnas kvar.
Kör också Sonax Xtreme protect och vattnet studsar av.
Kan inte säga ngt om hållbarhet bara eftersom bilen endast används sommartid.
https://www.autoparts.se/sv/articles/2.237.371606/sonax-sonax-xtreme-protect-shine
Helt rätt Axel, om man nu kan det. Men jag försöker ge tips riktat mer till amatörer för att man ska slippa maskinpoleringar som inte är helt lätt att handskas rätt med för ovana, då där finns risker med att istället skada lacken, samt så är det jobbigt. Proffsen behöver inga tips.
Maskinpoleringar bör man kunna slippa om man sköter lacken rätt från början. En lätt handpolering, el. vad som behövs och hårdvaxning på det två gånger om året, samt att bara handtvätta däremellan så klarar den sig hyfsat bra länge. Alternativt för en del kan då vara sk lackkonservering.
Ja, jag har även drivit billackering under alla åren, som jag inte nämnde i just denna tråden, samt då bilrekonditionering och bilförsäljning. Numera avvecklat till förmån för pensioneringen. Ändå kul och givande att numera vårda mina egna privata bilar.
Se här vad ffodil ”ställt till med” :)
Kul Guran, nu kan du göra bilen riktigt fin. Hoppas du får ett strålande resultat som du blir nöjd med.
Använd medlen sparsamt för bästa resultat, vilket kan låta lite konstigt för ovana. Skydda in plast och gummidetaljer.
Lär väl få träningsvärk och bli en hejare på karate.
Ffodil visar här oss amatörer hur bilvård skall gå till :)
https://youtu.be/SMCsXl9SGgY
Ha ha precis ffodil, man blir lite nördig när man varit i branschen. Använder själv en Festool polermaskin och en systainer som jag kallar för trollerilådan.
Håller med, ligger exakt samma saker i min inköps lista *ler*
Guran: haha!
En fundering. Har en GDS hall 13 km hemifrån garaget mätt.
Tänkte tvätta bilen där. Torka förbaskat torr och sedan åka hem. Dock mycket motorväg.
Kör in i garaget och häller vatten på halva nedre delen av bilen. Torkar rent igen. Då borde detta inte sitta smuts ivägen för polering.... Eller?
Soligt väder och lite blåst är det idag. Torra vägbanor.
Absolut långt ifrån det optimala, för då får du garanterat lite vägdamm ovanpå bilen också som sen blir lite som slippapper när det samlas i redskapen och trasorna som sen dras runt. Alltså kan du få lite smårepor i lacken. Vägdamm drar upp i luften, speciellt när det är torrt och lacken blir lite som en magnet som suger till sig det.
Har en tvättstation i närheten. Blir ett stop där innan. 2 km max hemifrån
Det gör du helt rätt i. Vore helt fel att rekommendera det förra alternativet som jag säkert vet att där skulle bli vägdamm på bilen, något jag även vet att många tror inte har nån nämnvärd betydelse.
Måste säga att dessa medel som även Guran lade upp en bild på är väldigt lättarbetat med gott och fint resultat.
Påskfin och Vårfin bil blev det.
Testade med polermaskin och det var överkurs, räckte att göra det för hand.
Alla hemska svarta vinterprickar är borta nu också.
Tackar dig ffodil för tipsen. Perfekt för en amatör *ler*
Så bra att du testat, blev du nått bättre på karate ?
Skall köra igång rengöringen på onsdag
Wax on wax of :)
För första grovrengöringen brukar jag först ta "riktig" avfettning, typ Prick Bort, sen efter en stund högtryckstvätten. Efter att bilen har torkat så går jag på med alkalisk avfettning, Jula/Hamron Alkaliskt avfettningsmedel, och spolar av med högtrycket efter några minuter. Det sistnämnda tar annan smuts än asfalt klart bättre än t ex Prick Bort - det är i alla fall min erfarenhet. Men andra tycker säkert annorlunda...:)
Kul att du blev nöjd och att jag kunnat vara till lite hjälp och vägledning.
Du får gå en match karate med Guran sen när han också tränat färdigt på sin bil, så ni ser vem som gjort bästa jobbet.
Mina wax on wax off är grymma. Fast musklerna behöver vila i 6 månader nu
*ler*
Vänta du bara Patrik.
Mästarkamp i Karate väntar.....
Å min bil är hög så jag måste nog träna på Tranan för att nå upp på taket :)
Hehe *ler* Glömde ju Tranan. Tur att man inte hade med den.
Gjorde nog tvärtom istället. Hade svårt att få in armen mellan takboxen som hänger ova för bilen och bilens tak. Jädrans vad jag böjde ihop mig och vred armen 520 grader med olika vinklar för att komma åt *ler*
Låt kampen börja!
Jag som är lat, använder Ultima paint guard plus. Det är säkert inte lika stryktåligt som "jobbigare" behandlingar, men en härligt blank och lättvättad yta. Det där tricket med att vatten rinner lätt av är helt fantastiskt.
Det är också otroligt drygt, en flaska räcker minst till 10 bilar. Kräver inget eftergnuggande. Man stryker bara på det, tunt, tunt, det svåra är att få det lagom. Är man för frikostig blir det gärna flammigt. Man lär sig.
Jag håller med, prick bort är helt suveränt för att bli av med tjärprickarna nu på våren. Spraya på och bilen får bruna ränder på dörrarna, låt verka 10 min och sedan blåsa av med högtrycken. Sedan vanlig svamptvätt och Turtles sprayvax wax it wet och torka torrt med microfiberduk. Bilen ser nästan ut som att ha kommit ut från recond. Tar högst en timme med väldigt bra resultat.
Använder Tershines produkter som är lättarbetade och ger bra glans :)
Låter så enkelt det ni säger. Jag gör likadant som ni, Men varför? Får jag? alltid stå och gno på asfaltsfläckar runt skärmkanter och på bakluckan efter avspolning med högtrycken ändå.
Det är så jag tror att ni nästan ljuger. Har aldrig upplevt att det räcker att spraya på Prick Bort vintertid och vänta typ 10 minuter och det försvinner med avspolningen med högtryckstvätt. Törs nog stå för ordet ALDRIG under mitt snart 50 åriga tvättande av skitiga vinterbilar. Har alltid vaxat mina bilar med Sonax eller Turtle hårdvax 2 gånger om året, vår och höst på en lack som är så ren som möjligt med avfettning och Polish. Men jag står där varje vinter och gnor extra på vissa hårt sittande asfaltsfläckar.
Min XC60 2017 har jag nu inlämnad på lackkonservering med Perma 5ive Ceramic Coating hos Polema AB. Får se om jag får en mera lätt tvättad bil i vinter. Hoppas det.
Tro mig Christer, jag var också skeptisk i vintras. Stod och gned på min nya (begagnade 2018 års modell) vita bil med Supertvätt och fick kramp i handen likt i ungdomens glansdagars pubertet. Jag provade rubbing, tänkte efter en kvadratdecimeter att det måste finnas ett annat sätt. Googlade och alla sökningar gick åt prick bort-hållet. Forumsskribenter mfl. skrev att det är det enda som gäller. Sagt o gjort, köpte mig en 2,5’a hos Rusta för 79kr. Sprayade på och trodde inte mina ögon, bilens sidor blev bruna, dom små djävulska prickarna som jag tidigare stått och gnidit på en och en formligen rann av bilen. Och ännu bättre gick det vid tvätt nummer två när jag sedan första tvätten hade sprutat på latmansvaxet wax it wet på bilen när jag blivit av med prickarna.
Däremot så fungerar inte prick bort på flygrosten, där måste jag rubba. Men dom märkena är inte så många, typ 3-4st på varje dörr.
Ja inte försvinner alla asfaltfläckar med prickbort. Avfettade två gånger och tvättade innan polerning i dag. Nog fanns det en och annan asfaltfläck kvar, men så klart dom var små så dom syns ju inte om man inte börjar polera. Waxitwet på en blöt bil och du ser aldrig dom kvarsittande små fläckarna. Me
Har skrivit rekommendationer hur man bäst går tillväga redan från första inlägget och även i andra trådar men som tydligen inte gått in riktigt, såsom i första inlägget; En noggrann tvättning och avfettning från asfaltsprickar och annan trafikfilm är att föredra, som underlättar vidare polering och vaxning. Vilken metod man vill använda är upp till var och en.
Prickbort är ett enkelt medel man kan använda. Ett effektivare sätt, som jag rekommenderat tidigare ett flertal gånger, är att dränka in en trasa med Lacknafta, gå runt och lägga på flödigt på hela bilen, gå tillbaka börja om från början en gång till så det får tid på sig att lösa allt. Sen är det bara att torka rent med torra trasor och då går garanterat alla asfaltsprickar bort. En metod som kanske inte passar alla då det luktar kraftigt illa.
Efter detta kan där dock finnas lite flygrost prickar kvar som enkelt går bort i nästa lackrengörings/polish behandling. Sen är lacken redo för valfri hårdvaxbehandling.
Flygrost uppstår av metallfragment som finns i bl.a. asfaltsprickarna av dubbar och liknande som där blir bruna rostfläckar av..
Jag använder Prick Bort avfettning i vinter, fordonstvätt, skölja högtryckstvätt och fick några asfaltfläckar så tar Turtle Super Wash häll i svamp och gör rent blir asfaltfläckar borta :-) och behöver inte Sonax Xtreme flygrost avfettning är för dyrt.
https://www.rusta.com/se/supertvatt-turtle-wax-p308015990101.aspx
Mitt inlägg med prickbort och latmansvax ger ett resultat som jag tycker är fullgott för min bruksbil med tanke på insatsen i form av arbete och tid. Jag tycker att tvätta bruksbilen är något av det mest otacksamma och tråkiga som finns. Men jag ska ta mig i kragen fram i vår och se om jag ids följa ffodils utmärkta råd för att få bilen i toppskick.
FXX håller med dig, våran bruksbil är ju mycket ute i skog och mark också. Fast följ ffodil råd, så lättarbetad produkter att tom polermaskin var överflödig.
Nackdelen är att man ser stenskott på motorhuv och trädgrens reporna på sidorna nu lite mer *ler
Allt är ffodils fel:)
Klossar så bilen inte rullar iväg när man ska gnida.
Tvättmedel med carnuba vax.
Polish med carnuba.
Vax med...ja ni ser den röda tråden.
Och det viktigaste, t-gul med carnu...eller nej. Den är till entrecoten när jag är färdig iaf.:)
Bil nr2 färdig. 2010 14.000 mil
Blev helt ok trotts att den inte fått nån vidare kärlek på många år.
FXX syns på färgen att det är påsk *ler*
Patrik, det har du så rätt i:)
Nu har jag provkört 4 av produkterna.
Sonax Wash and Wax får godkänt. Ett tvättmedel, varken mer eller mindre, svårt att märka nån skillnad mot övriga tvättmedel.
Sonax Gloss Polish var helt värdelöst. Rester av flugor gick inte att polera bort. Fick använda Sonax rubbing för detta.
Sonax Car Wax får med beröm godkänt. Extremt lättarbetat och superbra resultat utan flammor. Ska bli intressant att se om tvättreporna syns i solsken imorgon.
Ska tilläggas att jag än så länge bara testat på motorhuven på Folkan.
T-gulen var dock den som får högst betyg, entrecoten smakade perfekt.:)
FXX Jag tyckte glosspolish fungerade ypperligt.
En minimal skvätt i trasa och polera och lätt att torka bort efteråt.
Körde även med maskin och skumgummirondeller på Opeln. Funkade bättre med bomullstrosor och handkraft än billigmaskinen från Biltema. Bara gnida lite mer på nån kvarvarande asfaltfläck eller liten reva så var dom borta. Men framförallt bättre för Karaten :)
Men vaxet var som du säger jäkligt lättarbetat. Samma där att få på så lite som möjligt som är tricket, en halvliter lär ju räcka i många år.
Guran, jag tyckte att Gloss Polishen inte "tog" riktigt. Jag gnuggade och gned men resterna av dom döda flugorna ville inte fly fältet. Några drag med rubbing gjorde biffen. Jag får ge det ett nytt försök imorgon på flyrosten på dörrarna, fungerar det inte där så åker det i soporna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.