Är det någon av er som skulle våga köpa en Fiat Tipo?
Kan vara som första eller andrabil.
Här finns en för ca 100.000kr, skulle ni kunna tänka er att köra/åka i en sådan.
Om inte varför är det så känsligt(om det nu är det?)
https://www.blocket.se/stockholm/Fiat_Tipo_1_4_Sedan_Pop_95hk_Manuell_71910415.htm?ca=11&w=3
Vågar ni köpa en Fiat?
Uppdaterat: 2017-08-18 14:55
Kommentarer
Mycket bil för pengarna ???
Tänkte när dom testade Fiat mot två nya tre pipare för ett tag sedan.
Visst drog Fiaten ca tre dl mer vid stressad körning mot treorna, nästan litern vill jag minnas.
Fiat ligger väl inte i framkant men säkert ok bil men.
Testa och tänk igenom riktigt.
Man kanske får betydligt mer bil om man lägger på några 10or.
Nja. Skulle endera letat efter en bättre bil som är lite äldre eller lagt på några kronor istället för att köra Tipon.
Finns betydligt bättre bilar i klassen. Men som vanligt, provköra för att bilda sig en egen uppfattning är alltid bäst.
Min känsla är att Fiat som bilmärke gör sig bäst i miljöer runt Medelhavet, inte det isiga Norden.
Jag har letat efter en vintertest som genomfördes för ett par år sedan, där Fiat 500l Trekking fanns med. Ett smått otroligt resultat från det testet var att 500l Trekking var bäst. Den bara gick och gick, i Norrland. Det hade jag inte väntat mig, jag har nog ungefär lika uppfattning som pinjong. De gör sig bäst runt medelhavet, men ibland kan jag ha fel. Efter att ägt AlfaRomeo Alfetta i unga år så vet jag vad det innebär(i alla fall då) att äga en Italiensk produkt. Men det har säkert skett en massa förbättringar sedan dess. Frågan är om man vågar chansa.
Självfallet vågar man ha en Fiat! Alfa 156 vann ett vintertest för många år sedan för snabb värme och heta värmestolar. Fiatgruppen kan vinter! Alfettan var en 70-tals bil mycket har hänt sedan dess. Självfallet gör Fiat bilar anpassat för det klimat de säljs i. Fiat säljs på de nordiska marknaderna och har därför extra värmesystem och doningar för att klara vintertemperaturer. Bara fördomar att påstå att Fiat inte passar i norden!
Tipo är en utmärkt bil, skön komfort, prisvärd, goda utrymmen, mjukfjädrad, men man bör undvika momentomvandlarautomaten som sitter ihop med 1.6 E-Torq. Välj manuellt! Fiat har en utmärkt dubbelkopplingslåda men den verkar inte vara tillgänglig i Sverige än. Bästa motorn tycker jag 1.6 dieseln är. Stark, snabb, snål.
OK Raphael, vilket år vann en Fiat ett vintertest?
Jag skrev Alfa 156 och året var väl 1998 eller -99 jag har inte i huvudet exakt år. Den var med i ViBs långtest också 1998 och fick mycket beröm för sina egenskaper som vinterbil med utmärkt värme. Sen har vi ju Fiat 500L Trekking som när den testades en vinter av Teknikens Värld när det var riktigt kallt ner mot -20 och lägre fick utnärkt betyg. Jag minns inte exakt vilket nr men det var i februari 2015.
Det är detta test som jag letar efter lite text på nätet men hittar inte. Här vinner Fiat och Citroen var som ett flipperspel i elektroniken, har också för mig att de var tvungna att byta ut den första Cittran till en annan, så mycket strul var det med den första.
Hittar tyvärr inte texten.
http://teknikensvarld.se/teknikens-varld-nummer-6-2015-175976/
OK Raphael, jag tänker att kalla länder utgör en liten marknad för Fiat och att de därför kanske inte lägger värsta krutet på vinterövningar. Det är ju en sak att sätta in ett större värmepaket och något helt annat att verkligen testa så att bilarna inte tar in snö i motorrummet t ex. Fiat har, vad jag minns, tidvis inte ens haft en nordisk generalagent. Rätta mig gärna.
Fiat-gruppen har en testanläggning utanför Arvidsjauer. De verkligen vintertestar och vinterutvecklar sina produkter. Här är ett italienskt reportage och provkörning av Fiat 500X och Jeep Renegade på Fiat-gruppens egen testanläggning i den svenska fjällvärlden. Om du inte känner igen miljöerna så finns det en vägskylt längre in i filmen som visar avståndet till bl a Arvidsjauer och Skellefteå. :)
https://youtu.be/BYMVJSFHZ5s
Jag hade en Fiat Bravo i slutet av 90-talet och en bit in på 2000-talet.
Jag var helt nöjd men den bilen och jag hade den ifrån i princip ny upp till 14 000mil.
Fiaten var en av få bilar på den tiden som hade så stark och effektiv fläkt att jag aldrig saknade en AC.
Jag vågar garanterat och har tittat på Fiat men så som det ser ut nu så har Fiat ingen modell som passar mig i smaken.
När det gäller agenturer så har Fiat valsat runt mellan olika agenturer, det fanns en period där Fiat såldes av Olle Olsson bolagen och en period där svenska agenturen ägdes av samma holländska ägare som stod bakom svenska agenturen för Hyundai. Sedan flera år ägs den svenska agenturen av Fiat själva. Jag tycker inte det spelar någon roll vem som har agenturen. Peugeot Sverige ägs t ex av danska KW Bruun Auto sedan slutet av 1990-talet. Citroën Sverige ägs av samma företag som importerar Mitsubishi. För att ge några exempel på agenturer som inte ägs av biltillverkaren.
Fiat har länge haft en närvaro i hela Norden, och de säljs även i Ryssland. Fiat har olika agenturer i de olika länderna. Självfallet gör Fiat bilar som är anpassade efter marknaderna de säljs på annars skulle det bli en massa missnöjda ägare.
Om vi tar Teknikens Världs körning av 500L Trekking i svensk vargavinter med extrema temperaturer så var det inget problem med snö eller snörök. Däremot stannade Kia Soul under samma förhållanden, motorn sattes igen av snön - trots att Kia är ett stort märke så klarade deras bil inte svensk vintern med snörök på svenskt vinterväglag.
Testet innehöll även en Cactus och den klarade snöröken, enda egentliga problemet var att vid -30 på morgonen fungerade inte bildskärmen, det var ett bekymmersamt problem eftersom flera funktioner styrs via bildskärmen.
(Men om man bor så man har -30 på vintern rekommenderar jag en motor- och kupévärmare, det har många i fjällvärlden i sina bilar).
Ditt engagemang och kunskap är verkligen övertygande Raphael. Förmodligen hade du rätt i att jag dras med en del fördomar. Dock har jag köpt en del bilar just med den vetskapen och delvis blivit korrigerad. Perfekt blir man aldrig.
:) Jag kan ju tillägga att vinter inte bara finns i Norden utan även i Alperna och där säljer Fiat massvis med bilar, Alperna sträcker sig ju in i Italien och Frankrike förutom Schweiz och Österrike. Även om temperaturerna kanske inte är lika låga som högts upp i Norden, eller är lika växlande mellan mildväder - kyla - mildväder - kyla som Mellansverige, så nog finns det vinter och snö så det räcker och blir över.. Och bilarna måste ju klara det. :)
Här ett par exempel som visar hur snöigt och besvärligt det kan vara, alla med en Fiat..
Italiensk familj i Alperna..
https://youtu.be/7y9V_swWjR4
Här en fransk familj på äventyr...
https://youtu.be/Tl7r4dbjNoA
Samma med mig har haft ägt Alfa Romeo Alfetta 2000L 1980 beige, köpte begagnad 1988 gått 8000 mil underbart körglädje och saknar verkligen.
Men jag måste rätta mig själv, testcentret är i Arjeplog... Här förresten ett exempel hur italienarna kör bilarna.. Under utprovningen av Fiat 500L (filmat 2012)..
https://youtu.be/qcY18gGqY5U
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.