Vi Bilägares forum

Innan jag betsäller...

Innan jag betsäller...

.. en Polestar 2 så uppkommer det några frågor - om någon nu skulle ha synpunkter eller till och med input på detta.

Jag har numera en helt annan livssituation där det inte krävs stinter på 50 mil om dagen regelbundet. Således blir en dieselmärsa snabbt överkurs. I framtiden så blir det mellan oktober och april mest stadskörning, men en och annan resa till t.ex. Stockholm - den senare utan någon som helst brådska. Tiden där emellan spenderas i Räserbilen och då företrädesvis nedcabbat.

Jag har rannsakat mitt kommande körschema och där blir det max 2 resor om året från Gbg till Vemdalen (68 mil) och möjligen en och annan t.o.r. till Huvudstaden då och då. De förra resorna (Vemdalen) kräver planering - oavsett elbil - men det borde inte styra mitt bilval ö.h.t. tycker jag.

En Tesla 3 kommer upp som kandidat nummer 1. Men den - oavsett hur bra den är som elbil - kommer inte i fråga. Den är i så många avseenden usel (min uppfattning) att vi kan glömma den. Kan vi släppa den som kandidat och slippa diskussionerna (den är ful, den har en inredning som får mig att må illa, den är illa byggd.... osv).

Jag har testat Audi E-tron 55 och MB EQC ingående. Jaguars I-Pace är "deletad" efter provsittning (en bil för de pengarna med den "kvaliteten"?) Oavsett hur bra de förra är, så fixar jag inte biltypen. Dessutom drar de ohemult mycket ström. Nog om det.

Laddhybrider - javisst - men herregud hur uselt paketerade de är. Dessutom krigar man om huruvida de kommer 40 eller t.o.m. 45 km på en laddning. 5 km? Jag kollade in en Audi A7 laddhybrid - den är en fantastisk bil - men ett stort skämt när det kommer till lokal miljö. Snacka om plåster på ett djupt sår som borde sytts.

P2 dök upp som ett alternativ då det är krav på 4WD och även lite kräm under pedalen. Efter en timme med bilen idag - jag är helt såld. Det gäller hela konceptet avseende drivlinan och hur den hanterar vägen. Det var f.ö. kul att prata med Google och beställa AC/DC:s Live Wire med H/K-ljud.

Jag är ack så medveten om bilens begränsningar (räckvidd och buggar) - men, ta mig fan, det här var något jag kan leva med. Den var i paritet med E-tron, men ack så mycket bättre paketerad.

Glömde - enpedalkörningen - outstanding!

Uppdaterat: 2020-12-04 20:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Kommentarer

Tror att du är ute på en bra väg i dina tankar.
Du kommer dock vilja ha 100+ laddare och det är inte så vanligt, men det finns några Ionity och sedan har du det bra förspänt genom Dalarna via Dalakraft när du väl skall till Vemdalen.

Jag har inte tagit mig tiden att provköra beroende på corona och jag vill inte bråka med mina sinnen när jag har en klart mycket "sämre" elbil...

När det gäller alternativen så håller jag med om att i-Pace är en strömknarkare av rang och även e-Tron är rätt sugen på el när det skall sträckas ut på landsvägen eller motorvägen.
Min färd gick snabbare med e-Golfen i somras kontra en e-Tron för att ladda så pass mycket mer ström varje gång som han behövde och då med 50-laddare gjorde att jag kom före. Hade det funnits dubbla laddare så hade jag varit klart före...

Träffade en P2-förare i Kårböle i höstas och han var ute och körde med husvagn. Då drog den runt 4KWh/mil men annars runt 2 vid normal körning

Enpedalkörning is King!

Tryck på orderknappen! :-)

Uppdaterat: 2020-12-04 20:34
*Robban

Skall du trappa ned mot pension, eller bara låta andra göra jobbet åt dig ? :)
Det låter oavsett som en bra tillvaro du planerar för, framförallt Vemdalens skidåkning, om du nu idkar denna trevliga sysselsättning.
Jag håller till fullo med dig om Teslas tillkortakommanden i fråga om att allt annat än vara en ypperlig elbil.
P2 har jag bara torrsimmat i, men den är enligt mitt tycke snygg och har Volvos enda säten jag kan sitta i.
Råder man bara bot på alla barnsjukdomar så är det troligen ett ypperligt val med rejält pulver i elmotorerna.
Audi e-tron är ohemult stor och dyr, MB EQC är en GLC som fått ett par elmotorer och även den onödigt dyr, ingen större skillnad mot min med oljebrännare förutom sprutten när jag trycket på högra pedalen.
Så mitt råd, beställ en P2 på vårkanten, då borde man fixat de första problemen med bilen.
Du har redan bestämt dig.
Nu intalar jag mig även själv att det troligen är en sådan jag borde köpa vid kommande byte......
Men det kommer flera, en kommande störtflod av nya elbilar är på intågande.
Själv så beställde jag istället ett par nya lagg, nått kul måste man ha i coronatider. Betydligt billigare, kostar som en dragkrok :)

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
EnannanRobban skrev:

Tror att du är ute på en bra väg i dina tankar.
Du kommer dock vilja ha 100+ laddare och det är inte så vanligt, men det finns några Ionity och sedan har du det bra förspänt genom Dalarna via Dalakraft när du väl skall till Vemdalen.
Jag har inte tagit mig tiden att provköra beroende på corona och jag vill inte bråka med mina sinnen när jag har en klart mycket "sämre" elbil...
När det gäller alternativen så håller jag med om att i-Pace är en strömknarkare av rang och även e-Tron är rätt sugen på el när det skall sträckas ut på landsvägen eller motorvägen.
Min färd gick snabbare med e-Golfen i somras kontra en e-Tron för att ladda så pass mycket mer ström varje gång som han behövde och då med 50-laddare gjorde att jag kom före. Hade det funnits dubbla laddare så hade jag varit klart före...
Träffade en P2-förare i Kårböle i höstas och han var ute och körde med husvagn. Då drog den runt 4KWh/mil men annars runt 2 vid normal körning
Enpedalkörning is King!
Tryck på orderknappen! :-)

Tack för bra feedback. Orderknappen är nära!

Uppdaterat: 2020-12-04 20:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Skoda Enyaq borde passa.
Men Polestar absolut!
Komfortmässigt vinner nog Mercedes EQC.

Uppdaterat: 2020-12-04 20:53

Audi SB kommer aldrig köpa en Enyaq. Inge jag heller
Komforten i EQC är onekligen bra, den har jag faktiskt testat. Mem det är en skvader, ett snabbt hopkok av MB baserat på GLC. Enda skillnaden är lite mer coupé liknande bakparti och en mindre påträngande mittkonsol. Men den går riktigt bra med bra kraft och tysta elmotorer.
Men inte värd dryga 800k.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
junkers skrev:

Skoda Enyaq borde passa.
Men Polestar absolut!
Komfortmässigt vinner nog Mercedes EQC.

Skodan finns ännu inte med 4WD. EQC var f.ö. inte så där komfortabel som man kunde tro.

Uppdaterat: 2020-12-04 21:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Vilket härligt lyxproblem. Klart du ska ha en P2:a! :-)
Jag hade nog kört en med om de hade haft en 'instegsmodell'.

Får tipsa dig om provplanera några resor i det eminenta verktyget www.abetterrouteplanner.com, för att för grepp och begränsningar och möjligheter till att resa elektriskt.

Uppdaterat: 2020-12-04 21:20
Power to the people

I valet mellan en M3 och en P2 skulle också jag definitivt välja P2 - oavsett de fördelar som drivlinan i M3 har. Och Teslas SC vilket väl är den största fördelen med en Tesla - om man har behovet. P2 tilltalar mig helt enkelt betydligt mycket mera trots att jag aldrig varit nån "Volvo-gubbe".

Uppdaterat: 2020-12-04 21:21

Kör du Göteborg-Vemdalen, rekommenderar jag laddstopp i Karlstad (Ionity 350 kW) eller Kristinehamn (Recharge 175 kW) samt Noppikoski (Bee 100 kW).

Uppdaterat: 2020-12-04 21:24
Power to the people
Grosser skrev:

Vilket härligt lyxproblem. Klart du ska ha en P2:a! :-)
Jag hade nog kört en med om de hade haft en 'instegsmodell'.
Får tipsa dig om provplanera några resor i det eminenta verktyget www.abetterrouteplanner.com, för att för grepp och begränsningar och möjligheter till att resa elektriskt.

Tack för tipsen!

Uppdaterat: 2020-12-04 21:29
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Grosser skrev:

Kör du Göteborg-Vemdalen, rekommenderar jag laddstopp i Karlstad (Ionity 350 kW) eller Kristinehamn (Recharge 175 kW) samt Noppikoski (Bee 100 kW).

Ja, det där är redan inbokat - innan jag ens köpt bilen;-) Noppikoski fick jag mig upplyst för ett tag sedan om Bee. Strålande!

Uppdaterat: 2020-12-04 21:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Största fördelen med Bee är väl att man kan ladda till fast pris?

Uppdaterat: 2020-12-04 21:44

Alltså, fast månadskostnad oavsett hur mkt / ofta man laddar.

Uppdaterat: 2020-12-04 21:45
Swenssons skrev:

Största fördelen med Bee är väl att man kan ladda till fast pris?

Ett nedköp med P2 är att det är ohemult dyrt att snabbladda. Vi snackar 8:-/mil - minst.

Uppdaterat: 2020-12-04 21:48
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Men hur ohemult dyr är Mercan att tanka ? Jag tror mer att du vill ha en ny bil.
Men skall du köpa för skattad pengar eller ha förmånsbil?
Du kan väl egentligen välja den bil du vill, eller är det VD:n för korvmaskinsfirman som bestämmer? :)
Mitt råd, skaffa den bil du vill ha NU.
Du bestämmer väl själv oavsett?

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

Nåja - i t ex mitt fall så skulle jag nog ladda hemma till kanske 90 % så merkostnaden med lite dyrbarare laddning skulle vara överkomlig i sammanhanget.

Uppdaterat: 2020-12-04 22:03

8.- per mil räcker inte långt, ionity lär kosta dig ca 20:- per mil vintertid.
Förbrukning ca 2,5kWh per mil och mer än 8:- per kWh.

Uppdaterat: 2020-12-04 22:35

Polestar har inte någon deal med Ionity som sagt, dock går det att skaffa ett kort/app från Chargepoint för att ladda på Ionity, då betalar man 6,96 kr/kWh (20% under pay-and-go) utan någon bindning eller dylikt.

Uppdaterat: 2020-12-04 22:40
Power to the people

Blir ändå 17:- per mil vintertid mot dieselns 8:50.

Uppdaterat: 2020-12-04 23:00
junkers skrev:

Blir ändå 17:- per mil vintertid mot dieselns 8:50.

Jojo, alternativet är att skippa Ionity eller se till helhetskostnaden över helåret.

Uppdaterat: 2020-12-04 23:04
Power to the people

Kul att fler går över till el! :) Såg att Model 3 går bort så jag ska inte nämna den, men har du kikat övriga hos Tesla? Trots allt är ju deras laddnätverk outstanding om du ska ut och åka lite då och då. Model S är milsvidd skillnad från Model 3 och med sänkt pris rejält sen jag plockade ut min.
Polestar är såklart härlig, håller med! Men laddnätverket, det blir som sagt osmidigt och dyrare. Som någon mer var inne på, de har ingen deal med Ionity, än iaf. Bee skrev nån att de går att ladda för fastpris oavsett mängd per månad, det går ej längre, de har tagit bort det och lagt in ett maxtak per månad på deras största abbonemang men det blir ändå rätt ok kost. Dock inte så snabba laddare.
I övrigt tror jag säkert du blir toknöjd med en Polestar som bil sett, lagom stor, hyfsat praktisk, bra prestanda. Inte så himla energisnål dock vad det verkar men du får helt ok räckvidd. Anar du kan ladda hemma med såklart vilket blir i de flesta fallen.
Intressant att läsa att du inte heller tyckte EQC var så komfortinriktad. Jag blev med förvånad där, trodde den skulle vara skönare att köra. Iofs gillar jag ju inte GLC heller som den bygger på till stor del.
Du skriver inledningsvis att du inte kör 50-milastinter dagligen längre framöver så nu kan du gå på elbil typ.......där kan jag meddela efter 10.000 mil nu på styvt 1,5 år att det är inga som helst problem med elbil heller. Kör 40-50 mil 3 dagar i veckan ungefär. Nu spelar det inte dig nån roll men så inte folk tror att man inte kan ha elbil om man kör mycket.

Uppdaterat: 2020-12-04 23:22

Teslas största fördel är ju laddnätverket helt klart, jag gillar inte heller utseendet på Model 3 samt en del andra saker med Tesla så mitt val blir också ett annat när det är dags.
Ford Mach-E ligger bra till för mig.
Sedan att det kostar 17-20:- milen enstaka långresor är väl egentligen inget problem om man oftast laddar hemma för 3-4:- per mil.

Uppdaterat: 2020-12-05 05:54

Tack för all input. Ja, inte köper jag en P2 för att det blir billiga mil - där är vi helt ense. Men som (snart) pensionär, blir bilägandet en helt "annan fråga". Jag är (häpp!) så lyckligt lottad att jag kan unna mig detta innan träsarkofagen ska beträdas. Så varför inte?

Innan jag trycker på "enter", så avvaktar jag besked från Brf om tillgång till laddplats (32 A enfas) - vilket naturligtvis är ett krav. Tyvärr blir det därefter en rejäl investering vid sommarstugan för att kunna ladda där. Garaget/parkeringen ligger en bra bit från huset och det lär krävas en hel del grävande för att få ner kablaget dit. Eller så får jag koppla upp P2:an mot Räserbilen för att ladda;-)

Uppdaterat: 2020-12-05 10:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Varför 32A enfas? Har inte P2 trefasladdning?
Känns oavsett som lite onödigt hög effekt för hemmaladdning om du frågar mig... fast det gjorde du ju inte ;-)

Uppdaterat: 2020-12-05 11:40
*Robban
EnannanRobban skrev:

Varför 32A enfas? Har inte P2 trefasladdning?
Känns oavsett som lite onödigt hög effekt för hemmaladdning om du frågar mig... fast det gjorde du ju inte ;-)

Ja, det var vad det stod i mailet jag fick för några år sedan. Men jag gick ner och kollade en box, det är ett CCS-uttag och med tanke på tilledarens storlek, så måste det bara vara 3-fas.

Uppdaterat: 2020-12-05 13:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Var det CCS i laddboxen i hemmaladdning? Brukar vara typ 2? Som ju fungerar tillsammans med CCS i bilen. Tror inte jag sett CCS på annat än snabb eller semisnabbladdning.
Jag kör 10A 3-fas, brukar va lättare att få till än 32A enfas. Sikta på box men inbyggd sladd eller köp en extra sladd som du har sittande i är tipset, annars tröttnar du fort på att plocka i och ur sladd för att ha med dig.

Uppdaterat: 2020-12-05 13:50
Henrik M skrev:

Var det CCS i laddboxen i hemmaladdning? Brukar vara typ 2? Som ju fungerar tillsammans med CCS i bilen. Tror inte jag sett CCS på annat än snabb eller semisnabbladdning.
Jag kör 10A 3-fas, brukar va lättare att få till än 32A enfas. Sikta på box men inbyggd sladd eller köp en extra sladd som du har sittande i är tipset, annars tröttnar du fort på att plocka i och ur sladd för att ha med dig.

Kurvan på inlärning är brant för mig, men ibland är det uppförsbacke. Var tvungen att Googla; det är ett typ 2-uttag - som ser ut som ett CCS, men utan de två polerna för likström.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-12-05 14:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bara fråga på om det är nåt! Vi är många som gärna hjälper till. :)
Det var mycket som var nytt för mig med först men man kommer snabbt in i tänket. Som vi skrivit förr som åker elbil, ladd o räckviddsångest drabbar istort sett bara de som inte har nån.
Du skrev större investering för sommarstugan, vilken del av landet är den i? Jobbiga markförhållande? Drar du ner en skyddslang av Sre-kvalitet så behöver du inte ner så djupt och kan hyra en liten kedjegrävare eller vibroplog en helg för mindre kost.

Uppdaterat: 2020-12-05 14:40

Tips 2, när du är ute o kör sen med din CCS-kontaktade bil kan du ladda även på alla laddare med typ 2.
Kika gärna på plugshare.com, finns även som bra mobilapp.

Uppdaterat: 2020-12-05 14:43
junkers skrev:

Sedan att det kostar 17-20:- milen enstaka långresor är väl egentligen inget problem om man oftast laddar hemma för 3-4:- per mil.

Just det här tror jag att många missar att tänka på. 300 mil om året som är dyrare än att åka diesel märks inte när man summerar innehavet.

Bilen i sig vet jag inget om. Jag tycker att det ser ut som en Volvo med bortsprättat emblem.

Uppdaterat: 2020-12-05 17:09

Jag som redan är lite försiktig när det gäller ny teknik blir väl inte modigare av AMS artiklar:

Del 1:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20201109/elbilskopare-har-blivit-forsokskaniner/

Del 2:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20201123/elbilskopare-blir-forsokskaniner-el-2/

Uppdaterat: 2020-12-05 17:32
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pinjong: Precis som med alla nylanserade bilar finns det barnsjukdomar, och självklart är inte alla mekaniker inne på det nya från start heller. Samtidigt så kan jag ju helt ärligt med handen på hjärtat säga att jag aldrig haft problemfriare mil än de sista drygt 10.000 nu i elbil.
Sen är det ju helt klart som så att väldigt viktigt se vad för behov och användandemönster man har och köpa elbil därutefter. De som "snålar in" och skaffar en som inte riktigt når upp till ens vardagsbehov pga att man vart opåläst eller lyssnat på fel folk, (okunniga säljare, vänners fördomar eller vad som), kan ju lätt bli besvikna. Sen måste man ju med inse att det med bara är bilar, det är inte guds gåva till bilismen. Men sitta och vänta bara för att det kanske kan bli fel, nä det behöver man inte göra! Vill man dock vänta för att man känner det inte finns nån elbil just nu som fyller alla ens önskemål så visst, behåll den gamla kärran en stund till, utbudet kommer öka rejält inom 1-2 år.

Uppdaterat: 2020-12-05 17:43
L. Mäkinen skrev:

junkers wrote:
Sedan att det kostar 17-20:- milen enstaka långresor är väl egentligen inget problem om man oftast laddar hemma för 3-4:- per mil.
Just det här tror jag att många missar att tänka på. 300 mil om året som är dyrare än att åka diesel märks inte när man summerar innehavet.
Bilen i sig vet jag inget om. Jag tycker att det ser ut som en Volvo med bortsprättat emblem.

Sista meningen stämmer nog ganska bra, man har ju en inavlad kusin i form av XC40 Recharge, som är tillverkad på samma bottenplatta och i Kina.

Uppdaterat: 2020-12-05 18:00
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Bara fråga på om det är nåt! Vi är många som gärna hjälper till. :)
Det var mycket som var nytt för mig med först men man kommer snabbt in i tänket. Som vi skrivit förr som åker elbil, ladd o räckviddsångest drabbar istort sett bara de som inte har nån.
Du skrev större investering för sommarstugan, vilken del av landet är den i? Jobbiga markförhållande? Drar du ner en skyddslang av Sre-kvalitet så behöver du inte ner så djupt och kan hyra en liten kedjegrävare eller vibroplog en helg för mindre kost.

Ja, stugan ligger på Tjörn och hela ön är väl ett berg - mer eller mindre. Tyvärr är det lite komplicerat med kabelgraven. Först ca 20 meter rakt över tomten, sedan 3 meter ner för en brant slänt till garaget/parkeringen. Slänten är inte att leka med...

Uppdaterat: 2020-12-05 18:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
pinjong skrev:

Jag som redan är lite försiktig när det gäller ny teknik blir väl inte modigare av AMS artiklar:
Del 1:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20201109/elbilskopare-har-blivit-forsokskaniner/
Del 2:
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20201123/elbilskopare-blir-forsokskaniner-el-2/

Jo, men jag ser det som att "man" måste bidraga till att utvecklingen går framåt. Alternativet är ju ganska trist...

Uppdaterat: 2020-12-05 18:13
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jag kommer att köra laddhybrid tre år till, ny kommer om en månad men nästa gång blir det 100% el.

Uppdaterat: 2020-12-05 18:18
Audi A5 SB skrev:

Jo, men jag ser det som att "man" måste bidraga till att utvecklingen går framåt. Alternativet är ju ganska trist...

Haha, ja vi eftersläntare är givetvis väldigt tacksamma för "försökskaninerna". Men om produkterna släpps innan de är klara så är det ju inte mycket man kan göra som konsument annat är att vänta eller möjligen välja den leverantör som kommit längst när det t ex gäller drivlinan om man inte vill bli stående på vägen med öppen frunk. Några har ju hållit på ett tag medan andra är mer eller mindre nybörjare. Vet inte exakt var Polestar ska placeras på den skalan. "Känslan" är kanske att P2 ändå är en skrivbordsprodukt om uttrycket tillåts.

Uppdaterat: 2020-12-05 18:34
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Audi A5 SB skrev:

Du skrev större investering för sommarstugan, vilken del av landet är den i? Jobbiga markförhållande? Drar du ner en skyddslang av Sre-kvalitet så behöver du inte ner så djupt och kan hyra en liten kedjegrävare eller vibroplog en helg för mindre kost.

Ja, stugan ligger på Tjörn och hela ön är väl ett berg - mer eller mindre. Tyvärr är det lite komplicerat med kabelgraven. Först ca 20 meter rakt över tomten, sedan 3 meter ner för en brant slänt till garaget/parkeringen. Slänten är inte att leka med...

Ja där är sådär att gräva helt klart, jag var där ett par vändor och hjälpte till på den tiden jag var kabeltekniker.
Men som sagt, är det bara viss fyllnadshöjd i tomten kan du hyra en handhållen kedjegrävare och fräsa ett spår bara och ner med en sre-slang som du sen drar i elkabeln i. Nu är det ju inte så snyggt men den slangen är ju även godkänd att klamra ovan mark vid behov. Så i nödfall kan du ju lägga i elkabel i sådan slang och låta den ligga ovan mark på de värre ställena tills du bestämt hur du vill göra permanent lösning.
Vi driver just nu ett större bredbandsprojekt o skärgårdsmiljö på östkusten, vet att sådant kan ställa till problem och kräver alla möjliga lösningar. Där gör vi allt från att säga i berg, lägga sjökabel, samhänga med E-on, till klamring ovan mark där Länsstyrelsen inte tillåter bearbetning av hällarna på en speciell ö. Inte mycket blir nedgrävt på korrekt förespråkat djup i den miljön. Fåtal ställen vi finner 45-55 cm täckning.

Uppdaterat: 2020-12-05 18:50
pinjong skrev:

Haha, ja vi eftersläntare är givetvis väldigt tacksamma för "försökskaninerna". Men om produkterna släpps innan de är klara så är det ju inte mycket man kan göra som konsument annat är att vänta eller möjligen välja den leverantör som kommit längst när det t ex gäller drivlinan om man inte vill bli stående på vägen med öppen frunk. Några har ju hållit på ett tag medan andra är mer eller mindre nybörjare. Vet inte exakt var Polestar ska placeras på den skalan. "Känslan" är kanske att P2 ändå är en skrivbordsprodukt om uttrycket tillåts.

Skrivbordsprodukten jag körde var helt OK för mig. Men visst, man får nog bespetsa sig på ett och annat när det gäller en P2:a. Jag har ju tid (japp) och pengar (möjligen) till att leva med ett förmodat elände;-)

Uppdaterat: 2020-12-05 19:19
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Henrik M skrev:

Ja där är sådär att gräva helt klart, jag var där ett par vändor och hjälpte till på den tiden jag var kabeltekniker.
Men som sagt, är det bara viss fyllnadshöjd i tomten kan du hyra en handhållen kedjegrävare och fräsa ett spår bara och ner med en sre-slang som du sen drar i elkabeln i. Nu är det ju inte så snyggt men den slangen är ju även godkänd att klamra ovan mark vid behov. Så i nödfall kan du ju lägga i elkabel i sådan slang och låta den ligga ovan mark på de värre ställena tills du bestämt hur du vill göra permanent lösning.
Vi driver just nu ett större bredbandsprojekt o skärgårdsmiljö på östkusten, vet att sådant kan ställa till problem och kräver alla möjliga lösningar. Där gör vi allt från att säga i berg, lägga sjökabel, samhänga med E-on, till klamring ovan mark där Länsstyrelsen inte tillåter bearbetning av hällarna på en speciell ö. Inte mycket blir nedgrävt på korrekt förespråkat djup i den miljön. Fåtal ställen vi finner 45-55 cm täckning.

Intressant info. Trodde att det var 60 cm på djupet som gällde avseende starkström. Tack, Henrik!

Uppdaterat: 2020-12-05 19:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Skrivbordsprodukten jag körde var helt OK för mig. Men visst, man får nog bespetsa sig på ett och annat när det gäller en P2:a. Jag har ju tid (japp) och pengar (möjligen) till att leva med ett förmodat elände;-)

Att du vill använda dina pengar till glädje för dig och även ta viss risk har jag full respekt för. Även jag har stora möjligheter när det gäller utsvävningar men har tyvärr satt en livsstil som går ut på motsatsen. Rikast under locket vinner. Typ.

Uppdaterat: 2020-12-05 19:28
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Rikast under locket vinner. Typ.

Ja, vi har alla våra mål här i livet;-)

Uppdaterat: 2020-12-05 19:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Högspänning ska ligga på minst 65 cm djup, lågspänning normalt på minst 45 cm. Däremot finns det undantag beroende på olika saker. Dock måste den skyddas med någon form av mekaniskt skydd om den hamnar grundare. Och där finns det olika klassningar av skyddskanalisation. Men för lågspänning ska det räcka med sre-klassad kanalisation.
Sen ska tilläggas att detta är hur det bör/ska vara, vi som är ute och jobbar i olika entreprenadprojekt kan vittna om att det väldigt ofta tullas på det där. Man får även högspänning utsatt och råkar se den redan efter första skrapet på ytan ibland....

Uppdaterat: 2020-12-05 19:35
pinjong skrev:

Rikast under locket vinner. Typ.

Jag respekterar de flestas val av livsstil men jag har dock aldrig förstått det där med att spara pengar på hög mer än till att ha en vettig buffert om något händer. Vi lever här och nu, ingen vet hur länge livet varar.....vad har man för glädje av att se siffrorna på banken växa? När man kan njuta av upplevelser och saker istället...
Men som sagt, respekterar det även om jag är totalt oförstående...

Uppdaterat: 2020-12-05 19:38
Henrik M skrev:

Jag respekterar de flestas val av livsstil men jag har dock aldrig förstått det där med att spara pengar på hög mer än till att ha en vettig buffert om något händer. Vi lever här och nu, ingen vet hur länge livet varar.....vad har man för glädje av att se siffrorna på banken växa? När man kan njuta av upplevelser och saker istället...
Men som sagt, respekterar det även om jag är totalt oförstående...

Lite off topic här men om jag ska säga något så är det att det är lite svårare att leva småsnålt än att vanligtvis konsumera utan större reflektioner. Det blir en slags sport eller utmaning.

Innebär dock inte att man inte kan unna sig dyr konsumtion men den måste vara underbyggd av en god analys vilket kan dra iväg i tid. Då är det desto roligare när målet nås men framförallt under själva tiden för analys. Jag har märkt att man väldigt snabbt efter ett köp tappar intresse för den köpta produkten och kanske börjar fundera över nästa köp.

Belöningen i att avstå eller skjuta upp ett köp ligger i vad man istället gör med pengarna. Ett överhoppat bilköp som istället investeras ger ju ganska snabbt en ekonomisk frihet som gör att man kan välja att jobba eller göra något annat. Så målet är kanske den frihet som ett kapital ger.

Uppdaterat: 2020-12-05 19:58
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Säkert en underbar bil när den funkar, själv gillar jag den inte alls utvändigt, med 20" som alla verkar ha ser den ut som en leksaksbil, ni vet hjulen är i fel skala.
Men det saknar betydelse när man sitter i den, om den är som du beskriver.

Angående ekonomin ni diskuterar, så har jag misslyckats helt här i livet med prioriteringar, eller ska kanske säga förhållanden, lånade pengar och tömde alla konton här om dagen för att göra mig helt fri från andra "Kvitt och fågelfri" som man säger.
Jag får nog jobba långt över pensionen för att hålla näsan över ytan, och försöka hålla liv i min gamla BMW läääänge. Nått kul måste man ju få ha.

Uppdaterat: 2020-12-05 21:33
Rikard skrev:

Säkert en underbar bil när den funkar, själv gillar jag den inte alls utvändigt, med 20" som alla verkar ha ser den ut som en leksaksbil, ni vet hjulen är i fel skala.
Men det saknar betydelse när man sitter i den, om den är som du beskriver.
Angående ekonomin ni diskuterar, så har jag misslyckats helt här i livet med prioriteringar, eller ska kanske säga förhållanden, lånade pengar och tömde alla konton här om dagen för att göra mig helt fri från andra "Kvitt och fågelfri" som man säger.
Jag får nog jobba långt över pensionen för att hålla näsan över ytan, och försöka hålla liv i min gamla BMW läääänge. Nått kul måste man ju få ha.

19" gäller på min kommande bil. Men jag ser det du ser;-) Jag har följt din resa här på Forumet länge och det är inte utan att jag känner för dig.

Uppdaterat: 2020-12-05 21:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

F.ö. så är den siste idioten ännu inte född. Här saluförs en P2 för 749.000:-. Till saken hör att den kan levereras i januari som nybeställd bil till ett pris på 729.000:- (metallic och p-paket). Därefter får man - typ - 60.000:- av staten.

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/polestar_2_performance_408hk___plus___pilot___sv_sald/93129684

Uppdaterat: 2020-12-05 22:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Helt rätt val. Jag var och kollade på en P2, ska det bli en elbil så är det en sådan jag ska ha. Färgen moon med 19 tums fälgar är riktig snygg. Hoppas det går vägen för dig med brf så du får en laddplats hemma, så du kan beställa. Lite kul ska man ha på "äldre" dagar.

Uppdaterat: 2020-12-05 22:45

Jag hade valt Midnight, men har förhoppningen att Polestar utökar färgpaletten en aning - en Fusion Red eller Bursting Blue hade varit att föredra framför den gråskala som nu erbjuds.

Uppdaterat: 2020-12-05 23:44
Power to the people