Vi Bilägares forum

Varför varvräknare? Har vi nån nytta av den?

Varför varvräknare? Har vi nån nytta av den?

Jag är en smula förvånad över att (i stort sett) alla bilar har varvräknare, varför finns den egentligen?
Extra fånigt blir det när den och hastighetsmätaren sitter brett isär, så de båda skyms av rattkransen, det blir bara så fel..

Möjligen kan man ha den lite mindre och vid sidan, för hastighetsmätaren är ju den som är viktigast.

Har man automat behöver man inte ens fundera på varvtalet, bilen sköter sig själv. Kör man turbo så märker man om man försöker köra på för lågt varvtal, och man kan inte heller övervarva, det tillåter inte bilen.

Så, varför ha en stor varvräknare som ingen tittar på?

Är det bara en modegrej?

Uppdaterat: 2011-12-14 17:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Modegrej tror jag. Jag kör automat så den behövs ju inte men jag har en varvräknare.
Jag kan visserligen ändra växellådan till sekvensiell växling och då kan man ju ha nytta av varvräknaren men jag kör bara sekvensiell växling när jag drar släp.

Uppdaterat: 2011-12-14 18:01

När motorerna är så pass tysta som de är (har själv en 2-liters Peugeot 308 SW) så märker man lättare att man bör byta till mindre (och större) växel med hjälp av varvräknaren. Såklart märker man det också på andra vis men inte så lätt i förväg (vill att nåt händer när jag ber om fart). Om bara upp- och nedväxlingsindikatorerna fungerade vettigt i nya bilar så gör ju dom jobbet men har märkt att dom vill köra med allt för lite varv i nästan alla bilar -> jag vill att något ens händer när jag trampar på gasen.

Uppdaterat: 2011-12-14 19:46

Min bil saknar faktiskt denna "onödiga" varvräknare men så har jag ju bara en simpel Toyota Prius. Det skulle bara kännas fånigt och helt onödigt med varvräknare i denna bil med steglös automatlåda och det skulle se rätt knepigt ut om varvräknaren stod på noll (0) och bli ett evigt fladdrande stup i kvarten när man kör så fort bensinmotorn är avstängd och bilen går på el.
Hade bilen däremot haft manuell låda så skulle jag föredraget att haft en varvräknare.

Uppdaterat: 2011-12-14 20:21

Jo det har ju även jag men dessa har ju ett klart större syfte än vad en varvräknare haft på min bil åtminstonde. :)

Uppdaterat: 2011-12-14 21:27

Nej, jag håller med de som anser att varvräknaren är onödig.
Man klarade sig utan den i åtskilliga decennier på bruksbilar så varför skulle den finnas nu?
Och på automatväxlade bilar är det ju genomkorkat.
Ändå sitter den där utan att någon egentligen tittar på den.
Det vore bättre med en riktig hastighetsmätare som mätte hastigheten med hjälp av GPS så att man fick rätt värde.

Uppdaterat: 2011-12-14 23:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer: ja, den där turbomätaren var ju en ny och kul grej när Saab 99:an kom på 70-talet. Min bror köpte en ny 99 Turbo av första årsmodellen och det var kul att se den flaxa.. :-)
Fast, den satt ju liksom lite vid sidan av. Ovanpå panelen va?

Men, åter till ämnet: så anser jag att varvräknaren mest är onödig, särskilt på automat. Hastighetsmätaren ska sitta i mitten och vara väl synlig, den är ju viktigast.

Uppdaterat: 2011-12-15 08:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja leifer, jag har turbotrycksmätare i vitt, orange och rött,
Jag försöker hålla nålen på vitt så mycket som möjligt, det är billigast.
Varvräknaren och hastighetsmätaren tittar jag sällan på.
Det finns ju en knapp på Saabs panel som det står "Night panel" på.
Med den intryckt nollas alla instrument utom hastighetsmätaren.
För mig hade den också kunnat sättas ur funktion, jag håller hastigheten med GPS.

Uppdaterat: 2011-12-15 08:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att alla visarinstrument är fullkomligt onödiga.
Det kommer förmodligen inte att dröja så länge förrän GPS och färddatorns minne ersatt allt annat.
En stor display som visar hastighet och färdväg är det enda som visas normalt.
All annan info kan väljas från datorn eller om det behövs kommer den upp med ett pling, vilket redan sker på många bilar.
och då behöver vi ju inte bråka om varvräknare mer.
De som vill ha det får köra gamla bilar eller Dacia.

Uppdaterat: 2011-12-15 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, Jes, men jag skrev inte att det skulle försvinna!
Jag skrev att all annan data kan väljas från datorn.
Det innebär att man kan få varvtal, hastighet, oljetryck, oljetemp i motor, oljetemp i transmission, vattentemp, oljekvalitet, exakt tid i New South Wales, tid för tandläkarbesök, prostataundersökning, skoslitage m.m. det finns ingen begränsning.
Frågan är kanske vad vi vill ha eller rättare vad vi behöver.

Uppdaterat: 2011-12-15 22:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man inte hör eller känner när man ska växla ska man köra bil då? Varvräknaren tar bara plats, kostar att tillverka och gör intrumenthuset onödigt plottrigt.

Om jag ska citera en känd motorjournalist. " En varvräknare behövs endast vid tävlingskörning."

Nej, lägg pengarna på bättre originalhögtalare istället kära tillverkare!

Uppdaterat: 2011-12-18 11:29
Jes_ skrev:

Varvräknare har väl alltid varit "onödig" i vanliga bilar? Nu har till och med min lastbil fått automatväxel .. men varvräknaren är förstås kvar :o)
.
Nu händer det ju några gånger om året att jag växlar manuellt trots allt, hänger ju något tungt på draget ibland. Tror nog att jag skulle fixa det även utan varvräknare ... men jag skulle absolut sakna den i en numera klassisk instrumentpanel.
.
Och så vill jag erkänna erkänna min barnsliga glädje över .. så'nt där onödigt.
Min bror hade engång, en så'n där hund med gunghuvud i bakrutan .. :o)

Min bror har en pappersdoftis med en naken tjej!

Uppdaterat: 2011-12-18 11:30

Dys, du får en bildskärm där matarna sitter nu och du får själv plocka in den information du vill ha.
Onödigt, javisst, men det blir billigare än de instrument som nu finns och som oftast är mekaniska med elektronik.
CPUn har ju redan överkapacitet så detta gör alla instrument billigare i produktion.
Alltså, lägre tillverkningskostnader=högre förtjänst!

Uppdaterat: 2011-12-18 17:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Därför att det är kul att se varvräknarnålen gå in på det röda innan varvtalsstoppet slår till? :-)

Nyttan är ju som crister_1 konstaterade att du lättare kan lägga dig inom det varvtalsområde där du vet att motorn har bäst vrid. En funktion jag däremot skulle vilja (BMW M5 hade det åtminstone förr) ha är en diodslinga som följer varvräknaren så att du får en dynamisk rödmarkering som markerar hälsosamt (för motorn) maxvarvtal. Praktiskt när du startar med kall motor/olja. Inte för att tokgasa generellt utan för att dagens motorer med sina små marginaler skulle slitas mindre.

Uppdaterat: 2013-01-02 20:27
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Jag brukar faktiskt kolla på varvräknaren då och då, i synnerhet inför omkörningar, för att se hur många varv jag har kvar innan uppväxling. Med manuell låda fyller den därmed åtminstone ett syfte.

I min V40 är varvräknaren liten och vertikal, vid sidan om den stora hastighetsmätaren. Tyckte mer om den stora och runda varvräknaren på min 406 Coupe, den var mer läsbar och dessutom snyggare.

Uppdaterat: 2013-01-02 20:59
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

På 607:an fyller den absolut en funktion, den är det enda som vid en snabb blick indikerar att motorn är igång, trots det så har det hänt både mej och sambon att vi försökt starta en motor som redan är igång, med ett missklädsamt skrapljud som följd.

Sedan händer ju också att man glömmer lägga i femman när man svävar fram i tystnad på fyrans växel, varvräknarnålens läge skvallrar direkt om att fel växel ligger i.

Uppdaterat: 2013-01-08 18:50