Vi Bilägares forum

Österrike

Österrike

Lite reflektioner från en bilsemester i Österrike.

Det första som slår en SAAB-förare är att detta bilmärke inte existerar i Österrike, varför?
Vi är ju vana vid att detta skall vara en alldeles lysande vinterbil, och detta land måste väl klassas som ett vinterland. Märket Lancia var ju mer vanligt än SAAB.
Har man från SAAB helt ignorerat den europeiska marknaden? I så fall är det ju synd, för det verkar ju vara det enda stället som man säljer bilar nu.

Det andra är bränslen som gas och etanol. Gas finns några spridda mackar runt om i Tyskland, men inte i Österrike.
Etanol är en Svensk sak, finns absolut inte söderut. Däremot kan man hitta flera dieselalternativ, vilket också återspeglas på bilflottan, ca 75% av alla bilar körs på diesel.

För det tredje behöver jag lite hjälp från Toyota-folket och framför allt Prius-kännarna. Hur fungerar det med motorbroms i dessa bilar?
Jag har för mig att det är en automatlåda i denna vilket gör att motorbroms kan bli lite svårt, samtidigt skall väl batterierna laddas med denna energi. Anledningen till att jag undrar är att jag under hela min semester inte såg en enda Prius och min slutsats är att denna bil inte klarar backarna, då nedförs vilket skulle medföra att man kör slut på bromsarna. Men detta är bara mina tankar, någon som vet?

[Edited on 2009-07-27]

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Saab har s�lt 137 nya bilar i �sterrike i �r jan tom juni, Volvo 1685.

Uppdaterat: 2009-08-07 20:11