Bild
Nästa artikel
Nyheter

Missade rosten – bakaxeln lossnade

4 november 2011

I nästa nummer av Vi Bilägare berättar vi om en ägare till en Mitsubishi Pajero -02 vars bakaxel lossnade under färd.

Infästningarna till de två momentstagen havererade och bakaxeln försköts ett par decimeter bakåt varvid kardanstången delade sig.

Man kan ha många synpunkter på Mitsubishis konstruktion av infästningarna – de verkar vara rent uselt klena – men, bilen kontrollbesiktigades av Svensk Bilprovning så sent som i maj. Utan anmärkning.

Nu hävdar försäkringsbolaget att det hela uppenbart berodde på rostskada och därför får bilägaren ingen ersättning. Det är svårt att argumentera mot den teorin när man tittar på bilden (till höger) som försäkringsbolaget tagit på skadan.

Men Svensk Bilprovning gör det och hävdar att om infästningarna hade varit rostskadade vid besiktningen i maj så skulle man ha upptäckt det och belagt bilen med körförbud.

Ska man tro Bilprovningen så blir slutsatsen att rosten fått fäste efter besiktningen och att infästningarna rostat sönder på fem månader.

Det är ju inte alls trovärdigt.

Kan det vara så att detta är en följd av avmonopoliseringen av bilbesiktningen? Dyrare besiktningsavgifter var en av farhågorna när branschen skulle konkurrensutsättas. Slarvigt utförda besiktningar var en annan. Petiga anmärkningar från en aktör kan ju leda till att kunden vänder sig till en annan bilbesiktning nästa gång.

Den här incidenten kunde ha slutat riktigt illa. Nu lyckades bilägaren få stopp på ekipaget och ingen kom till skada.

Däremot har Svensk Bilprovnings renommé fått sig en rejäl knäck. Liksom Mitsubishis.