På torsdagen presenterades vinnaren av svenska Rese- och turistnäringens pris för bästa marknadsföring. Varför skriva om det? Jo, Volvo tog hem utmärkelsen.
I reklamkampanjen som går under namnet XC Travels visar Volvo modellerna XC60, XC70 och XC90 i olika äventyrliga situationer. Vid en fors. Vid en klippavsats.
Juryns motivering: ”Årets vinnare har lyckats fånga den moderna konsumentens drömmar på ett kreativt och visuellt sätt.”
Hur det än är med den saken är man på Konsumentverket inte särskilt muntra. Den här formuleringen i reklamen har fått myndigheten att reagera: ”Våra XC-modeller tar dig längre in och högre upp, och hjälper dig till platser dit du inte vill köra med en vanlig bil.”
Enligt Konsumentverket kan den skrivelsen uppmuntra till brott mot terrängkörningslagen, som förbjuder terrängbilar att visa sina färdigheter utanför allmän väg. Volvo har nu till den 31 oktober på sig att komma med ett yttrande, rapporterar Dagens Media.
Själv tycker jag att sådana här hårklyverier är rakt igenom meningslösa. Men man kan ändå undra vad som gäller tillverkare som marknadsför sina bilar som snabba och effektstarka.
Uppmanar de till brott mot fartgränserna?
Bild
Nästa artikel
Nyheter