Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Tanklöst tankad

26 oktober 2011

Vi skulle bara hämta testbil nummer två i Södertälje, tanka och sedan dra mot Karlstad.

– Tanka du så ska jag ta och skriva upp mätarställningen på bilarna, sade jag till vår ”hjälpryttare” och började samtidigt letar efter penna och tankprotokoll.

Ögonblicket senare hörde jag ett förtvivlat utrop – ”Nej, jag har tankat bensin i stället för diesel”. Där stod vår Range Rover Evoque med full tank – men 20 liter av allt bränsle var bensin.

Efter kontakt med importören var det bara att vänta på bärgningsbilen från Assistanskåren. Bilen skulle till verkstad. Att tömma ur bränslet kan ju inte ta så lång tid, tänkte vi. Men det blev mer komplicerat än så.

Bränsletanken skulle absolut tas ner för att tömmas och rengöras och då måste också drivaxlarna demonteras. Vi blev ett dygn försenade. Men vi var glada för att bilen inte startades. Då hade Landrovers verkstad krävt byte av bland annat spridare och bränslepump – en reparation på drygt 40 000 kronor. Nu blev kostnaden bara åtta tusen!

Att hälla bensin i en dieseldriven bil blir dyrt även om man inte ens startat motorn. Upptäcker man inte misstaget och kör ändå, så kan det sluta med haveri.

– Det här händer varje dag, sa bilbärgaren.

Och det är dyra lärpengar.