Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Livsfarlig infotainment

3 oktober 2014
Vår Suzuki SX4 S-Cross har gått igenom långtestets infotainmentgranskning. Läs resultatet i Vi Bilägare 14/14, i butik 14/10.
"Att närma sig infotainmentanläggningen i Suzuki SX4 förefaller i det närmaste livsfarligt. Åtminstone om man får tro instruktionsboken".

Att närma sig infotainmentanläggningen i Suzuki SX4 förefaller i det närmaste livsfarligt. Åtminstone om man får tro instruktionsboken, som jag nyligen fick tillfälle att detaljstudera i samband med ett test av multimediasystemen i årets långteststall.
 
Redan på första raden varnas det för dödliga faror och så här inleds instruktionerna till hur infotainmentanläggningen bör hanteras:
 
”VARNING! Om du inte undviker följande farliga situationer (som nogsamt anges i manualen) kan det resultera i en olycka eller kollision som kan sluta med dödsfall eller allvarlig personskada”.
 
Speciellt farlig bedöms
navigationsskärmen vara. Används den felaktigt är det inte bara du själv som riskerar att stryka med. Även dina medmänniskor är i allvarlig fara. Så här skriver Suzuki om den saken i instruktionsboken: ”Om du tittar på navigationsskärmen ofta eller för länge medan du kör kan du orsaka en olycka och både du och andra kan dödas eller skadas allvarligt”.
 
Men det är inte bara farligt att pillra med eller titta på den pekskärm som styr anläggningens funktioner. Man måste också vara väldigt försiktig med volymratten till ljudanläggningen, annars kan det gå alldeles på tok. ”Du kan få permanenta öronskador och förlora hörseln om enheten är inställd på för hög volym”, varnar Suzuki och fortsätter: ”Volymen är vanligen för hög om du inte kan höra när människor prata omkring dig. Begränsa tiden som du lyssnar med hög volym. Om det ringer i öronen eller om du hör mänskligt tal dåligt ska du sluta lyssna och få hörseln kontrollerad”.
 
Med tanke på alla varningar
är det kanske bäst att låta bli att använda infotainmentsystemet överhuvudtaget. Man kan ju dräpa både sig själv och sina medmänniskor och dessutom bli döv om man hanterar det felaktigt. Och det vill man förstås inte…
 
Skämt åsido! Alla varningar är så klart avsedda för den nordamerikanska marknaden, där det gäller att friskriva sig från i stort sett allt som kan hända. Annars är risken stor att man som tillverkare riskerar att bli stämd för de skador som i värsta fall kan uppkomma.
 
Men ibland känns varningarna väl drastiska och i Suzukis fall finns nog anledning att mildra farorna i instruktionsboken. Åtminstone en smula…

Diskutera: Vilken är största säkerhetsrisken med dagens infotainmentsystem?