Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Gasbilarna räddade

30 april 2015
Martin Gunnarsson fick sin Volvo godkänd!
"Det är fascinerande när den enskilda människan kan få myndigheter att ge efter. Martin Gunnarsson från Uppsala är en sådan."

Det är fascinerande när den enskilda människan kan få myndigheter att ge efter. Martin Gunnarsson från Uppsala är en sådan. Hans arbete har räddat de äldre gasbilarnas framtid.
 
Jag har skrivit om gasbilarnas vara eller inte vara i flera blogginlägg tidigare och också fört diskussioner med Volvo. Jag har ifrågasatt inställningen att frånsäga sig ansvaret för de gasdrivna bilar med ståltank som de en gång i tiden producerade. När 300-400 gasbilsägare av gamla 850 och 940 bi-fuel CNG endast krävde dokumentation om typgodkännande av tankarna visade Volvo kalla handen. Enligt Volvos sätt att se på saken var tankarna förbrukade. Punkt slut!
 
Martin Gunnarsson gav inte upp och efter enträgen korrespondens fick han slutligen Transportstyrelsen att gå med på att Volvo inte ens behövde bli inblandade. Huvudsaken var att ägarna kunde visa upp ett godkännande av provtryckning av tankarna från en oberoende och certifierad provtryckningsfirma. Martin vände sig till Gasbolaget i Falun och båda hans gamla Volvo klarade proven med glans.
 
Gissa om Martin strålade när han nyligen fick sina bilar godkända hos Bilprovningen. Ett års arbete hade lönat sig, till glädje också för alla övriga gasbilsentusiaster runt om i landet som nu omedelbart slipper skrota fungerande bilar.
 
Tilläggas ska att bilar med komposittank har en angiven livslängd på 15 eller 20 år, men att någon bestämd livslängd aldrig funnits noterad för ståltankar, väl skyddade inne i skuffen. Kravet från början var i stället provtryckning med sex års intervall.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos agerande i frågan om de gamla gasbilarna?