Nästa artikel
Varför är det olika antal dubb på vinterdäcken?
Bilfrågan

Varför är det olika antal dubb på vinterdäcken?

Publicerad Idag 5:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Varför är det så olika antal dubb på testdäcken? De med flest dubb stannar bäst på is. Ganska logiskt?

Bo

Svar: Ja, ett samband finns ju. Men det är ju inte bara att proppa däcket fullt med dubb och sedan vinna alla tester. Man bygger dubblinjer i både längd- och sidled. Dubben ska klara ett slitagetest och dubben ska sitta kvar i flera säsonger. Dessutom kan man ju också vintertid hamna på torra vägar och då är alla dubbar i detta fall en nackdel. Och så har vi ju det här med buller!

Vi noterade också i det senaste däcktestet att däcket med flest dubb hade något ojämnt utstick och montering i däcket. Dessutom lossnade ett antal dubbar. Det kan möjligen vara en fråga om intrimning vid montering av dubben.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.