Nästa artikel
Ologisk ordning på växellägen?
Bilfrågan

Ologisk ordning på växellägen?

Publicerad 2024-09-16 05:00
Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga: Vad är den historiska bakgrunden till att automatväxellådor har växelordningen: P, R, N, D? Det är rätt ologiskt att P är läget längst framåt och att D är med växelväljaren längst bak. Jag tycker att det är mer logiskt om D är längst fram och sedan N P och längst bak R. 

Kan ni berätta varför ordningen är som den är? Jag hittar inget när jag söker. Intressant är också att alla bilar med automat har lika ordning, jämfört med manuella växellådor där lägena kan ligga på olika platser, så varför är man överens om lägena på automatlådor men inte på manuella? 

Anders

Svar: Man får gå till massbilismens hemland för att få en förklaring. Automatväxellåda var tidigt standard i USA och inte ett dyrt tillval. Och någon särskild regel fanns inte i början. Man resonerade inte helt ologiskt att backläget skulle vara lätt att hitta, varför inte i bakre änden? 

Men det hände ett flertal märkliga olyckor som uppmärksammades av Ralph Nader, advokaten bakom boken ”Unsafe at any speed” (1965). Han skrev i just den boken om placeringen av växellägena, PNDLR, då med ett lågväxelläge L, alltså med backläge och lågväxel framåt intill varandra utan spärr. Detta innebar att föraren oftast tvingades se på växelväljaren vilken växel som verkligen låg i. I flera allvarliga olyckor hände det att föraren hade valt lågväxel framåt i stället för backväxel, varför bilen körde framåt medan föraren hade uppsikt bakåt.

Det fanns tydligen också en mekanisk detalj i General Motors Hydramatic-växellåda som gjorde placeringen av framläget intill backläget billigare. 

Men redan i slutet av 50-talet började man ändra placeringen och 1971 kom en lag som sa att N måste ligga mellan D och R, varför R flyttades framåt framför N, enligt PRNDL. Så det var nog mest psykologi att R-läget flyttades framför N i stället för D. Möjligen kan det hänga ihop med att man i körläge D inte riskerar att växelspaken av misstag dras till N eller P och att det fungerar bättre med ”manuellt vald växling”?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2024-09-17 15:45 DAF växellägen var ju så att…
  • 2024-09-16 08:14 Växelspaken framåt för P,…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.