Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Fast eller delbar krok är frågan för många. Någon hävdade att en fast krok slår ut bilens deformeringssystem bak och en påkörning skulle innebära större skador för passagerare, särskilt whiplashskador. Stämmer detta?
Är det skillnad på vad man får köra med en fast jämfört med en delbar? Delbar är dyrare men snyggare och finns det skäl att välja fast krok för den som använder kroken mycket sällan?
Karl-Eric Magnusson, Uddevalla
SVAR:
Ja, en dragkrok kan vid olyckliga omständigheter helt slå ut deformationszonerna baktill och ge upphov till allvarliga whiplashskador.
En demonterbar krok är inte bättre än en fast i detta avseende, så länge den är monterad. En demonterbar krok kräver mer skötsel. Den ska lätt kunna monteras vilket också är ett krav från bilprovningen.
Dragförmågan bör vara densamma för de bägge typerna förutsatt att kuldiametern är lika.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skulle aldrig drömma om att montera en avtagbar dragkrok.
En kompis gjorde det just med motiveringen att han använder draget så sällan.
Vid första besiktningen fick han anmärkning för att kroken inte gick att montera.
Han ordnade detta och lät därefter kroken sitta kvar.
Vid nästa besiktning fick han anmärkning för att kroken inte gick att demontera!
Morsning!
Hur man gör blir det fel.
Hur svårt kan det vara? Putsa och smörj kopplingsfästet 1 gång om året.
Jag har avtagbar dragkrok och har aldrig haft problem vid besiktningen.
saabnisse beror ju på hur man håller efter, kan ju vara värt å städa och smörja då och då som Reymond K skrev då det som sagt kan bli anmärkning på bilprovningen.
Instämmer med saabnisse! Varför överhuvudtaget montera infällbar krok om den så sällan ska användas? Den kostar ju minst 5000Sek inkl montage, det får man många åkartimmar för, eller hyran för små lastbilar!
De flesta bilägare har blivit så "bekväma" att de möjligen kastar ett öga på bilens underrede vid den obligatoriska bilbesiktningen, mycket mindre smörja och vårda dragkroken!
Visste ni förresten att numera kostar det körkortet att köra mer än 20Km/tim för fort med släp?
Det kan man inte tro vid en färd i dagens trafik, småkärror verkar glömda av dess bilförare, och hästsläp kan man tro har egna fartregler!
lubos!
Finns många med fast dragkrok som inte använder den särskilt ofta, då är det onödigt att montera en sådan också?
Vitsen med en dragkrok är att den är bra när den behövs även om man inte använder den så ofta och då kvittar det om den är fast eller avtagbar. Man monterar väl den dragkrok man föredrar?
Jag märkte för några år sedan vid färd med en av våra äldre Saabar att det var lite otäckt med dragkrok!
En stackare med en Passat (och friktionsdäck) fick inte stopp på sin kälke vid ett rödljus utan gled långsamt in i häcken på Saaben.
Dragkroken förstörde stötfångare och grill på Passaten.
Givetvis blev det inga skador på Saaben.
Det här var en så gammal Saab att den hade riktiga stötfångare och hade jag inte haft drag hade det förmodligen inte blivit några skador alls på någon av bilarna.
Säkerhetsmässig kan även en infälld/borttagen dragkrok påverka deformationszonen, beroende på bilmodell. Det finns dragkroksfästen som gör större ingrepp i bilens konstruktion med förstärkningsstag. Dessa kolappsar inte lika lätt vid en krock. De fabriksmonterade dragen borde åtminstone vara krocktestade, men det vet man ju inte. Svårt att hitta något om.
Själv har jag en demonterbar dragkrok med lås. Det gäller att regelbundet smörja inte minst låset. Annars kärvar nyckeln och då som sagts här går bilen inte igenom besiktningen. Men jag smörjer hellre än att ha ett fast drag monterat jämt och ständigt.
Det Thommys skriver härunder stämmer bra.
Krockstrukturen förändras. Hur mycket kan dock diskuteras.
Jag har själv haft demonterbar dragkrok och naturligtvis måste man hålla efter delarna - rengöring och smörjning. Nu var det här en äldre konstruktion och lite bökig, men det finns nya som är mycket lättanvända - om man satt sig in i hur den funkar och om man sköter den som man ska.
Att en fast dragkrok kan ställa till ett (onödigt) helvete vid en kollision räcker bra som argument för mig.
Både jag och gumman har demonterbara dragkrokar på våra bilar (som vi köpt begagnade), de sitter alltid på plats...
Enda gång jag tar loss dem är för att smörja.
Dock är de av den äldre och mer pålitliga konstruktionen som vrids 180 grader för att kunna dras ur, inte de nyare med knäppfästen som ibland har lossnat.
Ska bli intressant att se hur stor reparationskostnaden blir på de elstyrda utfällbara krokarna som t.ex. BMW har. När vägsaltet gjort sitt rullar nog tusenlapparna...
Fast eller löstagbar krok känns som det kvittar om det smäller ordentligt. Är det nåt som påverkar så är det monteringsbalkarna som sitter där oavsett om kroken är monterad eller inte. Små parkeringsskador och lättare kökrockar är väl där en krok gör mest skada sett till helheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.