Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken bil ska jag välja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken bil ska jag välja?

Publicerad 9 juli 2018 (uppdaterad 11 juli 2018)
Biogas kan vara ett alternativ för den miljömedvetne.
”Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag går i bilbytartankar och vill bidra till en bättre miljö. Vilken drivteknik passar bäst; bensin, diesel, elhybrid, eller gas? Vad ska jag, som privatbilist, som måste betala ur privat ficka, välja för teknik om jag inte kan eller vill lägga ner upp mot en miljon kronor på en elbil?
Jag bor i en mellansvensk småstad. Jag bor så att jag ytterst sällan behöver använda bilen för ärenden i staden. Min bilkörning sker istället huvudsakligen på landsväg till omkringliggande städer, vilket innebär 10–20 mils resa. Drivtekniken i min nuvarande bil är en Euro 5-godkänd dieselmotor av 2012 års modell med en drivmedelsåtgång av 0,5 Jag kör cirka 1 500 mil om året.
De flesta el- eller elhybrider jag läser om tycks klara upp mot 30 km innan batteriet måste laddas. I mitt fall innebär att jag inte ens kommit halvvägs till mitt resmål. Elbilar som klarar långa sträckor 40–60 mil utan laddning kostar en förmögenhet och är inte att tänka på. Är det gas som gäller och finns det gas i hela landet? 

Svar:
Biogas är absolut ett alternativ att ta på allvar. Biogas reducerar utsläppen av fossil koldioxid med upp mot 80 procent jämfört med bensin utan att drabbas av dieselns problem med kväveoxider eller partiklar.
Gasbilarna har dessutom en bensintank så tar gasen slut är det bara att köra vidare till nästa mack.
Eftersom du uppenbarligen inte kör i närmaste tätort men däremot till andra städer, kan du om några år kanske få problem. Euro 5-bilar får då inte får köra i miljözon klass 2, vilka du kanske kommer att stöta på. Då krävs en renare bensin- eller dieseldriven bil, den senare ska förstås ha AdBlue och SCR-katalysator. 
Ett alternativ är att byta upp dig till en begagnad bil som uppfyller Euro 6. Då slipper du den högre skatten i tre år, som drabbar nya bilar. En poäng är att kunna köra på ett miljöbränsle, som exempelvis HVO100.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-07-09 07:11
Klarsynt

Det bästa för miljön är ändå, till syvende och sist, att du behåller din nuvarande bil och vårdar den ömt. Att köpa en ny bil kostar väldigt mycket (inte bara för miljön utan även för dig) så investera en bråkdel av den summan i en rostskyddsbehandling.

Somriga hälsningar!

.

#2 • Uppdaterat: 2018-07-09 08:29
mso 1000

Behåll bilen några år till om du inte har problem med den och då kommer många fabrikat att ha modern snål teknik i sina bilar.

#3 • Uppdaterat: 2018-07-09 08:58
EnannanRobban

En PSA-diesel och kör på HVO100.

#4 • Uppdaterat: 2018-07-09 09:10
L. Mäkinen

Om man inte kör bil varje dag och bara får ihop 1500 mil per år måste det mest ekonomiska vara att hyra en bil vid varje tillfälle. Då kan man dessutom hyra en bil för just den resa man ska göra. Varför ska man ha en klump som bara står och tickar pengar när man inte måste?
Frågeställningen indikerar att personen inte har ett bilintresse som ställer till det för då måste man ta hänsyn till tycke och smak.

#5 • Uppdaterat: 2018-07-09 09:14
LeifV

Det händer mycket nu, och de kommande åren -behåll bilen och avvakta en liten stund så får du betydligt mer att välja på.
ps. meningslöst att byta till Euro6 då inget pekar på att de är renare än Euro5 i verklig trafik, bara mer fuskade... Gasdrift = problem och kort livslängd, vilket fördyrar i onödan.

#6 • Uppdaterat: 2018-07-09 09:33
saabnisse

Gasdrift är det absolut bästa sett till miljöbelastning.
Att det skulle ge kort livslängd är en myt, men det kan bli en fördyring genom en obligatorisk kontroll av gasflaskorna.
Men med det körmönster som Fs har så håller jag med tidigare förslag om att behålla nuvarande bil även om den har hög skatt..
En Euro 5-diesel är ganska kall på marknaden och det är svårt att sälja den och köpa en bil med lägre skatt till ett bra mellanpris.
Här har det visat sig att ägare av Biopowerbilar, gas/bensin eller etanol/bensin, oftast har en avsevärt lägre skatt än rena bensin eller dieselbilar.

#7 • Uppdaterat: 2018-07-09 09:35
Pi

Fast 1500 mil är ju inte direkt "bara" i årlig körsträcka - tänk på att svenska bilar i snitt går runt 1200 mil/år. Så att hyra bil vid varje tillfälle är knappast det svar frågeställaren önskar. Hur många här skulle acceptera den lösningen ? De flesta av oss är säkert beredda att betala lite för bekvämligheten att ha en bil direkt tillgänglig.
Däremot så är det väl tveksamt om en diesel är det bästa valet med 1500 mils årlig körsträcka men det beror ju i mångt och mycket på vilken motortyp man gillar bäst själv.
Sen saknas ju en hel del uppgifter runt behovet - bl a storleksbehovet på bilen - vilket gör det svårt att ge mera konkreta tips.

#8 • Uppdaterat: 2018-07-09 09:57
Styggavargen

Varför inte en elbil redan idag? En ny Leaf hamnar på ca 300 papp efter subventionen. Då klarar den nog utan större problem körmönster som anges i frågan. Nu händer det mycket inom bilbranschen, jag hade övervägt att leasa en ny mindre bil i Golf klassen med låga utsläpp alternativt behållit bilen några år till. Att köpare nyare diesel känns inte så lockande, då det visar sig att även Euro 6 bilarna släpper ut mer än förväntat. Här är mer samvetet som ställs på spel, att tro man är miljömedveten fast man inte är det eller att inse fakta och istället minska ned utsläppen så mycket som möjligt. Därför går diesel och elhybrid bort, och kvar står bensin mot gas. Problemet med gas är infrastruktur och problemet med att det är svårt att hantera och inspektioner måste ske på behållare mm. Kvar blir då ren elbil eller mindre bensin driven bil...därför blir det svårt eftersom utbudet med elbilar är begränsat.

#9 • Uppdaterat: 2018-07-09 10:24
Simon no1

Frågeställaren verkar blanda ihop laddhybrid/elhybrid, för mig var elhybrid bästa alternativet, inget laddbehov, ingen räckviddsbegränsning, knappt ingen skatt, låg förbrukning och lägre utsläpp speciellt i städer

#a • Uppdaterat: 2018-07-09 12:44
Tvärnit

Finner man ingen fördel med elhybrid ja då är det Biogas som skulle kunna passa i det här fallet.
Jag själv ser i praktiken varken en besparing eller ett högre miljövärde med biogas.
Satt förbrukning och faktisk förbrukning skiljer sig även här och som ett exempel att forskningsresultat pekar på att biogasbussarna inte har någon klimatnytta alls. Det räcker med att det släpps ut 30 gram metan per körd kilometer för att en biogasbuss ska vara sämre än en dieselbuss ur klimatsynpunkt, och i många fall är utsläppen genom avgasröret betydligt större än så. Till detta kommer metanutsläpp från produktionen av biogas och från tankning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.