Vilken bil bullrar minst? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vilken bil har det lägsta kupébullret?
Sven T
Svar:
Förra hösten mätte vi buller i 50 bilmodeller och kunde konstatera att den tystaste bilen är Mercedes S-klass. I kupén mättes bullret till 72,4 decibel i 110 km/tim på grov asfalt.
Tystast bland bilar i mer vanliga prisklasser var Volvo V60 CC: 73,2 dB(A), Audi A6 Avant: 73,5 dB(A), Volvo V70: 73,6 dB(A), Volvo XC60 och Volvo XC90 med 73,8 dB(A).
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Är bullernivån viktig när du väljer bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ViBilägare har flera gånger haft artiklar om ljudnivån i bilar som de här.
http://www.vibilagare.se/reportage/bullrigast-och-tystast
http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900
Man måste prova själv då man upplever ljud så olika men listorna kan ge en fingervisning om vilka som ligger bra till.
Peugeot 508
I Autoindex undersökning var den med råge tystast i sin klass. Till och med tystare än många bilar i miljonklassen.
Vilken bil som är tystats respektive vilken som bullrar minst är två helt olika saker.
Buller är det som genereras av motor- och däckljud. Där bullrar stora bilar med stora/breda däck betydligt mer än mindre bilar med smalare däck. Dagens SUV-trend har rejält ökat på bullret i samhället. Bredvid en högt trafikerad väg/motorväg är det idag en konstant hög ljudmatta av däckljud. Skillnaden är enorm jämfört med hur det var för 20 år sedan då bilarna rullade på mindre/smalare däck. Då hördes mest motorbuller (och tjutandet frän Volvo 240).
Tystnad är hur något upplevs. Där har oftast dessa större dyrare bilar bättre ljudisolering och upplevs därmed tystare i kupen. Medan mindre bilar har, oftast av kostnadsskäl, mindre ljudisolering och upplevs mer högljudda, trots att de genererar mindre buller.
Så den bil som bullrar mest kan samtidigt vara den som är tystast. Det beror helt på vilken av in och utsida man mäter på.
Hvor ligger toyota avensis og Prius i forhold til o.n tak
Och samtliga dessa siffror är urusla om man jämför med siffror från 1990.
Bilarna var kanske inte tystare förr men buller från asfalt fanns inte för då var det slät asfalt i jämförelse med dagens stenkross.
Större och bredare hjul är nog den största boven. Vägens beläggning spelar stor roll, precis innan Malmö på E22 finns ett avsnitt med annan beläggning, bilen blir nästan helt tyst på denna sträcka.
Varför kan inte nya bilar beställas med komfortpaket bestående av mjukare fjädring och smalare däck med högre profil?
Problemet är ju att även småbilar idag gör mer än 200 km/h vilket kräver hårdare fjädring och bredare däck för hålla fordonet kvar på vägen vid toppfart. Lösningen är förstås en elektronisk fartspärr vid, låt säga 120 km/h, då funkar det med smalare däck och mjukare fjädring?
Väldigt viktigt men samtidigt inte helt realistiskt om man ligger under 300 000 kr i nypris.
Det är sorten ljud som gör skillnad, en del märken är behäftade med oljud.
Jo, däcken är ju en del av bullrandet, men jag tror att de styvare bussningarna i chassiet är lika stor bov. Bilarna idag är ju så mycket styvare och mer kursstabila än för 25 år sen. Blir lite konstigt när utvecklingen går mot allt snabbare (och styvare) bilar, samtidigt som vi går mot alltmer låga fartgränser. Inte ens Tyskland klarar sig undan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.