På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
När min Mazda6 -04 har stått ett dygn och jag kollar oljenivån så är det endast en centimeter på stickan. När jag torkat av den och gör om det då är det normal mängd olja på den. Det var nära att att jag fyllde på mera i brådskan. Kan det vara normalt?
Har inte sett det på alla andra bilar jag haft. Var är oljan som tydligen finns i motorn? Bilen har rullat 9 400 mil och är fullservad. Hoppas på svar snart om det har med oljetrycket att göra?
Medlem nr 679669
SVAR:
Enda rimliga förklaringen är att din bils oljesticka trycks ut en bit under körning. Detta indikerar en förhöjd vevhuskompression i motorn vilket bör undersökas av verkstad. Det har ingenting med oljetrycket att göra då stickan inte påverkas av detta.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om det är en 2,3 så var försiktigt den kan lätt haverera med för lite olja i motorn.
Servicemeddelande gick ut på den modellen, jag hade en 03:a
Och hur svårt kan det vara att fylla på en halv liter olja..
Fyll på så att det är upp till det övre strecket vid kall motor..alltså på morgonen.
Alternativt så sälj bilen och åk kollektivt om det är nu så svårt att tänka....
Att göra som c63 föreslår är inte att rekommendera. Gör som det står i instruktionsboken. (På min bil kan jag fysiskt inte kontrollera oljan förrän den blivit driftvarm.)
Sen undrar jag om c63 verkligen läst problembeskrivningen som Mazda-ägaren ovan har. "En halvliter olja.." där hade inte varit så värst bra för motorn.
Somliga stickor har olika markeringar för varm respektive kall motor.
Bäst är förstås att kolla med varm motor, då oljan är lättflytande. Dock måste ju bilen ha stått några minuter så att oljan runnit ner i tråget.
Om jag tolkat insändarens beskrivning rätt, så stämmer nivån när han direkt efter första kontrollen sätter tillbaka stickan. Då måste det ju fortfarande vara ett övertryck i systemet när han drar ur stickan första gången - det borde rentav ha pyst. Eller så har stickan av någon anledning åkt upp en bit under körningen.
Men nivåskillnaden verkar märkligt stor.
Själv läser jag aldrig av stickan förrän efter att först ha dragit ur den, torkat av den och stuckit tillbaka den igen.
Det kan hänga kvar en oljebeläggning på stickan som även kan samla sig i en större mängd längst ner, ungefär som en droppe. Den droppen är förstås mörkare än den tunnare beläggningen högre upp och kan kanske tolkas som den faktiska oljenivån. Dock är då gränsen väldigt diffus.
Har aldrig hört och kan inte finna någon fysikalisk förklaring till varför oljenivån skiljer nämnvärt mellan varm och kall motor sedan oljan hunnit rinna ner om det inte finns luft i oljan som går ur under natten.
Om filtret skulle rinna ur över natten så blir nivån snarare högre än lägre på morgonen.
I en automatlåda skiljer det, men mest beroende på om motorn går eller står.
Enligt frågeställaren så hade han inte startat motorn mellan de två mätningarna.
Jag är ganska säker på att det finns en gammal tråd på forumet där en man råkade ut för detta och där det slutade med att han fick en ny motor.
Jag ska se om jag hittar den
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/reparera-motor-pa-nykopt-beg-mazda-6-23-35416
Hittade den
Snyggt jobbat, Rustan! Där kom förklaringen. Hoppas Bengt och "Medlem 679669" läser den länken.
jo som sagt en förd i en mazda. fomoco= fokin monky company
"Endast en cm på stickan". Skaffa en sticka som är 1 cm längre så har du olja på 2 cm :)
Inte för att det spelar någon roll med centimetrarna, det är väldigt olika var strecken sitter.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.