Nästa artikel
Bilfrågan: Ökat slitage vid snabbladdning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ökat slitage vid snabbladdning?

Publicerad 3 februari 2022 (uppdaterad 15 september 2022)

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.


Fråga:
Jag har hamnat i en diskussion om snabbladdning av elbil. Jag påstår att det inte är bra att ständigt snabbladda.
Diskussionen härrör till de som inte kan ha egen laddare utan är tvungna att alltid hitta en laddstation. Hur mår batterierna om de ständigt blir snabbladdade?
Hans

Svar:
Du har rätt. Snabbladdning sliter mer på batteriet än långsam laddning. Att ständigt ladda och sedan förbruka energin i batteriet ger förstås ett visst slitage, men ytterst lite. Enligt Elsäkerhetsverket påverkas batteriet av hög värme och hur det laddas, och snabbladdning sliter mer än långsam laddning; ju snabbare desto högre slitage. Men batterierna och kylningen förbättras också successivt och batterierna skyddas av smart elektronik, såväl från att urladdas helt som att laddas fullt. Optimal laddningsgrad anses vara 20–80 procent. Som det ser ut nu bör man inte snabbladda till högre nivå än 80 procent, vilket oftast sköts av elektronisk styrning. Även vid långsam laddning är det bättre att inte ladda fullt. Med dessa förutsättningar förväntas batterierna att hålla mycket längre än garantitiden på 5–8 år.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 4 februari 2022 EnannanRobban skrev: Bejje,…
  • 4 februari 2022 Bejje, äpplet laddar inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.