Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag ser i och för sig positiva nyheter i att varselljus blivit obligatoriskt inom EU. Men saken har förfuskats tidigare, till exempel Nissan Micras ”reducerade halvljus” för några år sedan, helt osynliga!
Vilka krav på ljusstyrka ställs på de nya varselljusen? Eller är det fritt fram för glada amatörer att kalla vilken stearinljuslykta som helst för varselljus? Accepteras fortfarande vanliga halvljus?
Lars Stervander, Hägersten
SVAR:
Vanligt halvljus är nog fortfarande det vanligaste sättet att avge varselljus vid körning i dagsljus. Varsellyktor på bilar av 1983 års modell och äldre behöver bara uppfylla kravet att vara väl synliga på ett avstånd av 150 meter. Nyare bilar som utrustas med varsellyktor ska ha typgodkända lyktor, antingen äldre svenska typgodkännanden från Trafiksäkerhetsverket eller Vägverket eller E-godkända enligt ECE-reglemente 87. Ljusstyrkan bestäms i typgodkännandet.
Även system för reducerat halvljus kan typgodkännas men måste förstås uppfylla samma krav på ljusstyrka. Lyktor som typgodkänts enligt äldre svenska regler är märkta med Trafiksäkerhetsverkets stiliserade ”T” och E-godkända varsellyktor har ett E inneslutet i en cirkel och bokstäverna RL. Det är också tillåtet att använda dimstrålkastare för att avge varselljus. En dimstrålkastare har ett B bredvid E-märkningen.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag fattar inte en grej med detta,behöver jag ändra något på min gamla "finbil" golf gti från 1989? Pratas en del om detta men inget om att man behöver ändra bilen,kommer nu varenda besiktningsgubbe ha en egen tolkning av detta?
För många år sedan infördes krav på halvljus på dagen. Detta var väl bra fram till att man började tillåta andra sorters ersättningsljus, gud vet varför. Hade man haft modet att säga att det är krav på halvljus och inget annat, hade man sluppit en massa diskussioner om vad som är godkänt eller inte. Det finns inga skäl som talar för annat varselljus än just halvljus. Man försökte med ökad bränsleförbrukning, att hel/halvljuslamporna skulle gå sönder oftare, att bilarnas elsystem inte skulle klara påfrestningarna och annat larv. Detta är försumbart i förhållande till fördelarna. Därutöver alla de som fortsätter köra med med sina eländiga varselljus trots skymning eller när de har lågt stående sol i ryggen utan att veta att detta är straffbart, eller än värre, struntar i det.
Ett tydligt exempel på att EU skapar lagar som kan tolkas hur som helst. Polisen, åklagaren, biltillverkare kommer att tolka olika.
Man behöver inte ändra nåt på någon bil som är godkänd nu, Robin S.
Kör på halvljus så syns du bäst, all den stund dom normalt sitter högst upp på bilen .
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.