Nästa artikel
Bilfrågan: Hur konverterar jag till hybrid?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur konverterar jag till hybrid?

Publicerad 11 mars 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Skulle vilja ha elmotor i bakhjulen på min Citroën Berlingo. Tips på hur man kan göra?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har ni någon kunskap om hur man konverterar en bensin/dieselbil till hybridbil? Om priset är rimligt skulle jag vilja ha elmotor i bakhjulen på min Citroën Berlingo. Jag skulle kunna ha 5–10 kWh batterier i lastutrymmet och köra de flesta korta transporter på eldrift. Tips på hur man kan göra?
Lasse Lennartsson

Svar:
Nej, ärligt talat har jag inte ens vågat tänka tanken. Men det är verkligen en intressant utmaning. Och vi ber härmed läsekretsen om råd. För att få bygget godkänt måste du förr eller senare kontakta Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation, ”SFRO”. Det är en ideell förening med hög teknisk kompetens, som ursprungligen på uppdrag av Svensk Bilprovning, kontrollerar och godkänner amatörbyggda fordon. Jag tror att din ändring av bilen måste godkännas av dem. Adress till SFRO:s hemsida, där du också kan köpa deras bygghandbok är: sfro.com Via SFRO hoppas jag att du kan få kontakt med rätt personer och komma igång med konverteringen. Lyckas du få ordning på alla kablar så åker jag gärna en sväng i din hybrid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du några råd att ge frågheställaren om att konvertera sin bil till hybrid?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-11 07:31
Tjalle

"elmotor i bakhjulen" - gör inte det. Kostnaden blir INTE rimlig.

Det finns hembyggda elbilar - ofta av entusiaster och gamla bilar. Jag tolkar insändaren som "icke - kunnig - amatör". Återigen förstör inte, vad som tycks vara en relativt ny bil.

5-10 kWh - blybatterier? - ger "ingen" räckvidd och "ingen" acceleration.

Du kan inte ha elmotorer "i hjulen" - det kräver mycket avancerad ombyggnad. Också elmotor som driver bakhjulen med "ny" drivaxel, kräver "stor""/komplicerad" ombyggnad.

Inom 5 år kan du sannolikt köpa en sådan laddhybrid.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-11 08:12
Grosser

Det är nog enklare om frågeställaren köper sig en begagnad Renault Kangoo ZE eller Nissan e-NV200. Skippa hybridsteget helt.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-11 08:20
L. Mäkinen

En kille i Göteborg byggde om en Daewoo Matiz till hybrid för några år sen. http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773-0-asc-0.html Vet inte om bilen fortfarande är i drift. Jag var lite intresserad av den, men det blev inget köp då.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-11 09:27
Mattse

Det är faktiskt ingen dum idé. Det finns mängder av äldre hantverkarbilar i omlopp som genom en hyfsat enkel ombyggnad till ”bakaxel-hybrid” skulle kunna utföra sina stadsresor helt elektriskt och få köra i de hårdaste miljözonerna, utan att tvingas köpa ny bil.

Tekniken i sig är inte speciell svår. Många företag tillverkar elektriska bakaxlar med antingen två navmotorer eller en diffrentialmotor. För en bil med bladfjädrar bak är det i princip bara ett dussin skruvar och sedan är det mekaniska arbetet klart. En Berlingo har dock en lite mer komplicerad hjulupphängning och kräver mer arbete.

Problemet kan som tidigare nämnts vara reglerna. Men genom att det rör sig om en komplettering av nuvarande drivsystem så kan det vara enklare att få godkänt. Så här skriver exempelvis SFRO själva:
” ”Bara” konvertering till eldrift gör inte heller att fordonet klassas som ombyggt fordon och därför är det inte säkert att det alls blir en fråga för SFRO. Det beror på hur mycket som byggs om.

#5 • Uppdaterat: 2020-03-11 10:31
Svenne60

I veteranbilskretsar förs en diskussion om man ska bygga om gamla bilar till eldrift. Det är ju att förstöra bilens själ, men å andra sidan kan det kännas Okey för ganska billiga veteranbilar som det finns många av, inte för dyra klassiker. Men marknaden för "gör det själv" komponenter för eldrift är inte utvecklad, vilket gör att det krävs ganska mycket kunskap om saken för ett lyckat resultat

#6 • Uppdaterat: 2020-03-11 16:33
bgl

Det finns ett alternativ som snart kommer att provas:
Rulldrift på bakhjulen psss vissa skogskärror är utformade. Borde gå att nå 50 km/h. Intressant om fler tänker vidare!

#7 • Uppdaterat: 2020-03-11 17:41
L. Mäkinen

Inte,
Varför skulle man inte kunna bygga ut motorer om man vill?
Det är inte vanligt, men det händer då och då att folk gör.

Som flera andra påpekat finns det folk som bygger egna hybrider så det är inte speciellt konstigt.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-11 21:15
Raphael

Berlingo var en av de allra första skåpbilarna med el, används bl a av franska postverket. Men om frågeställaren hade varit intresserad av en helelektrisk Berlingo så hade han givetvis skaffat en redan.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-11 22:01
Axa

Nu vet jag inte är hur det är med frågeställaren men ute i motor-Sverige finns det många duktiga hemma-mekare som bygger om allt möjligt, från det enkla till det avancerade. För den som vill är det nog ingen omöjlighet att bygga om en Berlingo.

#a • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Med tanke på hur få lagligt efterkonverterade bensinbilar det finns som går på fordonsgas och E85, är frågan hur stort el-konvertering i olika former skulle kunna bli. Men visst är det en intressant frågeställning av insändaren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.