Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.
FRÅGA:
För en tid sedan hade ni en formel i tidningen för uträkning av bilskatten. Numera stämmer inte formeln. Hur ser den ut i dag?
Stig Andersson
SVAR:
Vägtrafikskattelagen ändras då och då. Idag gäller följande för nyare personbilar:
En personbil klass I som uppfyller kraven för miljöklass 2005 (Euro IV) beskattas utifrån sina utsläpp av koldioxid.
Grundbeloppet är 360 kr. Så tillkommer 20 kr för varje gram över 120 g koldioxid bilen släpper ut per kilometer vid blandad körning enligt sin bränsledeklaration.
Ett exempel: För en bensindriven bil som släpper ut 239 g/km får ägaren betala för 239 minus 120 = 119 g, som multiplicerat med 20 kr blir 2 380 kr. Tillsammans med grundavgiften 360 kr blir fordonsskatten 2 740 kronor per år.
Om samma bil hade varit dieseldriven (och fortfarande haft samma bränsleförbrukning) hade skatten blivit högre; för en dieseldriven bil multipliceras summan av grundavgift och koldioxidbelopp med 2,55 och dessutom gör man ett miljötillägg, 500 kr (250 kr för nyare bil). Summa årsskatt för bilen i exemplet blir då 7 487 kronor.
Exemplet blir inte riktigt rättvisande jämfört med verkligheten då en dieseldriven bil drar betydligt
mindre bränsle och släpper ut betydligt mindre koldioxid än en bensindriven variant av motsvarande storlek.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Beklämmande att även något så opartiskt som myndigheten Transportstyrelsen hävdar att dieselbilar alltid förbrukar betydligt mindre bränsle och släpper ut mindre CO2 än motsvarande bensinbil. Ta som ett exempel vilken dieselbil i Toyota Prius storlek har lägre förbrukning och lägre CO2 utsläpp än Toyota Prius.
Här ser man ingen bil i samma storlek med lika låga CO2 utsläpp.
http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Inte här heller.
http://www.fueleconomy.gov/feg/topten.jsp
Beklämmande är mitt svar!
Kväveoxidhalterna som kanske är ännu värre för vår direkta hälsa är ännu högre för dieselbilarna jämfört med bensinbilarna.
Test på test visar att biltillverkarnas bränsle uppgifter inte stämmer med verkligheten i vissa fall får en modell högre skatt trotts att den i verkligheten förbrukar mindre än en annan med lägre osv,en högst fiktiv skatt märkligt att pressen tiger om detta. Dessutom påverkas utsläppen av körstil och inte minst på årliga körsträckan. Om man i verkligheten var intresserad av miljön vilket påstås så borde endast registreringsavgift tas ut och övrig skatt ligga på bränslet!
"20 kr för varje gram över 120 g koldioxid bilen släpper ut per kilometer vid blandad körning enligt sin bränsledeklaration"
Hur mycket bilen sedan körs är inte av betydelse för transportstyrelsen. Om bilen går som taxi eller används för någon enstaka tur per år gör ingen som helst skillnad sedan skatten blev "miljöbaserad"
En kommentar: det man saknar i skattelagstiftningen är en premiering av de dieselbilar som redan nu uppfyller Euro6-normen. Orsaken till den skattemässiga diskrimineringen av diesel är ju de negativa miljöeffekterna av diesel, och när nackdelarna med diesel minskar blir ökar ju de positiva miljöaspekterna. Det hade lyft fram avgasreningsaspekten hos nya bilar och fabrikanterna, som i stor utsträckning redan har tekniken klar inför 2013 hade satt in den som försäljningsargument, och vi hade därmed besparats ett antal bilar som spyr ut onödigt mycket föroreningar. Det kanske finns något skäl till denna uraktlåtenhet som någon kan förklara? Är även de nya renare dieselbilarna så mycket sämre än bensinbilarna? Rätt ska vara rätt!
Räknar kallt med att vägskatten kommer att fortsätta vara ologisk och dumt utformad även efter årsskiftet för hur många gånger har man haft på sig att bygga ett bra system?
Devisen verkar att vara att inget nytt system får innebära lägre intäckter till stadskassan för hur skall man annars förklara alla dem korkade system som har varit och fortfarande råder?
Att det sedan är helt omöjligt för staten att bestämma sig för huruvida en Dieselbil är renare än en Bensinbil eller inte är också väldigt svårt att greppa!
Om en "129grams" Bensinbil är renare än en "120grams" Dieselbil så varför utnämna Dieselbilen till miljöbil?
När "miljöbilen" är 5 år gammal så kostar den betydligt mer i vägskatt så hur var det nu med logiken eller miljön? ( 1168kr från -08 mot 540Kr/år )
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.