På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Det är dags att någon biltidning tar upp detta elände med fartgupp som verkar explodera med blixtens hastighet. Trots att det räcker med mobila farthinder på cirka fem centimeter som placeras tvärs över vägen för att man ska sakta in, fortsätter kommuner och vägföreningar att lägga asfaltsbulor på 15 centimeter och kortare än alla bilars axelavstånd. Det är då helt omöjligt att köra rakt över även om man krypkör, utan att skrapa i underredet.
Det borde finnas regler för hur dessa ska se ut. Att det samtidigt står skyltar som förbjuder hastighet över 30 km/tim är ett skämt. Borde inte hastigheten kopplas till vad man kan hålla hela sträckan och inte bara mellan fartguppen?
Gunnar Flyberg
Svar: Du har rätt i att många bilar har lägre markfrigång än 15 centimeter. Du har också rätt i att rätt utformade behöver inte ett så kallat fartgupp vara högre än fem–tio centimeter. De fartgupp som tillverkas och säljs till såväl kommuner som enskilda och samfälligheters vägar är sällan över fem centimeter höga. Mer behövs inte vid korta gupp, man kör inte gärna över dem i för hög hastighet.
Idealet vore ett fartgupp på en 30-väg som går bra att passera i rätt hastighet men känns obehagligt om man kör fortare. Många bilar, kanske främst suv-modeller, klarar de lite snällare bulorna i betydligt högre hastighet. Tydligen utan att uppleva problem för bilen eller lida av dåligt samvete. Det är därför de korta men inte särskilt höga fartguppen kommit till.
Trafikverket har vid en tidigare fråga om fartgupp svarat att det finns regler i dokumentet ”Vägar och Gators Utformning” (VGU) som används vid projektering av statliga och kommunala vägar. Och i VGU finns tydliga råd om vilka fartgupp som bör användas vid olika trafikscenarier och beskrivning av hur guppen ska utföras. Höjden är inte över tio centimeter, överfarter undantagna. Egenbyggda gupp kan bli för snälla, eller felaktigt utformade, så att bilar riskerar att bli skadade. Det en också fördel om man kan ta bort dem vintertid.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.