På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga: Läste den intressanta testen av batteriladdare. Jag har några laddare och laddar allt från mc-batterier till 12V-batteriet i min elbil regelbundet. Har några funderingar som inte framkom i artikeln: är det en fördel att ladda långsamt, det vill säga att ladda ett bilbatteri med mc-symbolen? Kan man ladda för ofta? Hur ofta bör man underhållsladda?
Har noterat att ett nytt batteri med 80 amperetimmar i vår Volvo från 2013 laddas omkring ett dygn innan laddaren går ned på underhållsladdning. Är det normalt? Bilen körs regelbundet och sällan under tre–fyra mil per resa. Står i varmgarage.
TD Linköping
Svar: Nu verkar ju detta batteri ha ett ganska komfortabelt liv. Det blir ju en ganska bekväm ”kallstart” om bilen härbärgeras i ett garage. Men vid kontakt berättade ägaren att detta är det fjärde batteriet sedan 2013. Och det låter som byte väl ofta!
Normalt brukar man säga att ett batteri håller omkring fyra–fem år, längre om det underhållsladdas regelbundet. Så jag tycker att du ska kontrollera om bilen tjuvdrar ström och om generatorn laddar som den ska.
Med en smart laddare för bilbatterier som i din Volvo (på omkring 60 Ah och upp till 160 Ah) så är det normalt att laddaren klarar av att ge batteriet en status på 80 procent inom tolv timmar. Längre tid ju större batteri. Men det är räknat på ett urladdat batteri. Och så långt ner vill man ju inte nå.
Smarta laddare är gjorda för att mäta batteriet under laddning och avbryta om batteriet exempelvis inte bibehåller spänningen. En längre laddningsprocedur är bättre för batteriet än snabbladdning.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.