Nästa artikel
Peugeot 505 lockade med turbo – och talande färddator
Backspegeln

Peugeot 505 lockade med turbo – och talande färddator

Publicerad Idag 6:30
Långköraren Peugeot 505 marknadsfördes som ”racerdieseln” med sina 80 hästkrafter. I bensinaren var det bättre fart.

Det är nästan så att man letar efter dokumentportföljen i helsidesannonsen med stark 1980-talskänsla, hämtad ur Vi Bilägare sommaren 1985. Till och med konservativa Peugeot hade nu fallit för decenniets mode turboladdning för att få fart på sin stora modell 505. År 1979 ersatte den 504 och byggde på samma teknik, bakhjulsdrift till exempel. Modellen blev märkets sista med detta.

Det var en stilren bil i märkets tradition, med hög åkkomfort, fina utrymmen och ännu mer plats i den stora kombin med förlängt axelavstånd som också fanns på programmet. Några år tidigare hade 505 Turbodiesel marknadsförts som ”racerdieseln” med 80 hk, högst måttligt numera, men i bensinturbon fanns hela 160 hk, tillräckligt för att skicka bilen från 0 till 100 på 8,6 sekunder. Klart att man inte ville ha privatchaufför då!

Färddator var en annan tydlig åttiotalstrend och det fanns en omfattande sådan i 505 Turbo – men inte bara det: en syntetisk kvinnlig röst påminde om säkerhetsbältet, varnade för öppen dörr och för åtdragen handbroms, medan en syntetisk manlig röst fick ta hand om varning för låg tanknivå och hög motortemperatur. Spejsat!

Åren 1978–92 byggdes totalt 1,35 miljoner exemplar av olika 505-versioner, oklart hur många av dem som var 505 Turbo. Ovanlig är den hur som helst!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.