Nästa artikel
”80-talets första bil” blev ingen försäljningssuccé
Backspegeln

”80-talets första bil” blev ingen försäljningssuccé

Publicerad Idag 15:00
Rymlig och smart – men någon större försäljningsframgång blev inte Renault 14.

Franska reklamkreatörer har aldrig väjt för det annorlunda och på den här affischen i Le Metro de Paris, tunnelbanan, fick betraktaren själv tänka sig hur Renault 14 såg ut i verkligheten. Renault ville visa vilken smart form för bilar just päronet är, för nya 14 såg ut precis som ett sådant i profil. 

Föga platsutrymme behövdes för motor och sådant där framme, mycket plats fanns bakåt i bilen för alla som skulle med. Far, mor, två barn och en stor, hårig hund rymdes lätt. ”Ett päron är bekvämt” kan väl texten översättas till.

Renault 14, som i svensk reklam kallades ”Åttiotalets första bil”, var märkets första framhjulsdrivna modell med tvärställd motor och kanske först av alla med ytterspeglar placerade i de främre sidorutornas hörn. Karossen var ovanligt rymlig, med samma innermått som 1960-talets banbrytande Renault 16 trots att Renault 14 var 24 centimeter kortare. Bagageutrymmet var stort för klassen eftersom reservhjulet placerats ovanpå motorn (och gjort fronten ovanligt hög).

Succé? Nä. Renault hoppades på 1 000 bilar per dag för sin Golfkonkurrent men kom bara upp i 350–400 som bäst. Efter sju år lades modellen ned 1983.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • Idag 16:25 Hade en sådan på 80-talet…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.