Vid sidan av Vi Bilägares stora bullertest med 31 nya bilar har vi frågat bilägarna själva om bullernivån. Med hjälp av Skandinaviens största konsumentundersökning, AutoIndex, kan vi ta reda på bilägarnas betyg på ljudkomforten.
I Autoindex 2021 är devisen ”Man får vad man betalar för” i allra högsta grad aktuell när det kommer till hur ägarna bedömer ljudkomforten. Topp fem domineras av prestigebilstillverkare.
Överst på pallen står Audi följd av Mercedes. Premiumbilar är ofta välisolerade och i Vi Bilägares tester är Audis modeller tysta men generellt sett inte tystare än premiumkonkurrenterna. Jämfört med 2020 har Audi förbättrat sig tre placeringar. Det är framför allt A4-köparna som ger sin bil höga poäng men sannolikt ser vi även effekterna av den extremt tysta elsuven e-tron.
Kia har inte gjort sig kända för tysta bilar, inte ens elbilarna Niro och Soul har presterat speciellt bra i våra bullermätningar, det är inte särskilt överraskande att man placerar sig i bottenskiktet, fem platser under koncernkollegan Hyundai. Av bullertestet att döma kan EV6 och Ioniq 5 bli trendvändande modeller för de koreanska märkena.
Om bullerburken Dacia Spring kommer till Sverige är däremot risken stor att den tar Dacia till jumboplatsen.
Betyg för ljudkomfort inne i bilen. Högsta betyg är 1 000.
Bilmärke | Index |
1. Audi | 872 |
2. Mercedes | 862 |
3. Volvo | 843 |
4. BMW | 836 |
5. Citroën | 820 |
6. Peugeot | 817 |
7. Ford | 816 |
8. VW | 792 |
9. Subaru | 786 |
10. Renault | 784 |
11. Opel | 781 |
12. Toyota | 780 |
13. Skoda | 777 |
14. Nissan | 774 |
15. Honda | 767 |
16. Hyundai | 748 |
17. Mazda | 733 |
18. Seat | 714 |
19. Suzuki | 714 |
20. Mitsubishi | 713 |
21. Kia | 711 |
22. Dacia | 670 |
23. Fiat | 669 |
Läs alla artiklar i vår serie om buller i bilen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 10 november 2021 Min Optima (sedan) var OK så…
- 10 november 2021 Har haft både Optima och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.