Nästa artikel
Ingen goodwill från Citroën
Konsument

Ingen goodwill från Citroën

Publicerad 4 oktober 2013 (uppdaterad 4 oktober 2013)
Flera Citroën-modeller har haft problem med plastdetaljer under bilen som gått sönder efter körning på grusvägar. Men Citroën vägrar att ta detta på garanti.

Citroënägare Lars Wikström i Dorotea är besviken. På hans Citroën C3 Picasso från 2011 har plastsköldar under bilen och innerskärmar gått sönder vilket upptäcktes vid servicen vid 2 000 mil.

– Detta skulle inte gå på garantin enligt verkstaden. Bilsäljaren verkade inte bry sig alls när jag påpekade detta utan hänvisade mig till Citroëns kundstjänst, säger han.
Lars Wikström kontaktade Citroëns kundstjänst där han fick svaret att han borde köpt en crossover-modell istället.

– Men det är ju kvaliteten på plastdetaljer som är undermålig. Bilarna borde väl tåla att köras på grusväg. Jag har haft flera bilar tidigare utan de här problemen, säger Lars Wikström.

– Jag har hört att fler Citroën också drabbats av liknande problem, både C4 och C5. Jag trodde att Citroën gjorde robusta bilar och de borde ha nån goodwill för ett sånt här fel.

Bilverkstaden Ivars bil i Hoting där Lars Wikström haft inne sin bil vill inte alls kommentera problemen utan hänvisar till Citroën Sverige.

Även Strömsunds kommun har flera Citroën där plastdetaljer gått sönder. Där har det handlat om C4-modellen.

– Det är sex bilar som har rullat i vår hemtjänst, där personalen kört mycket på grusvägar. På de här bilarna är det plast under bilen som samlat grus och snö och som sedan gått sönder, säger Ann-Helene Engström, bilansvarig på Strömsunds kommun.

Men det är inte samma saker som gått sönder som i fallet Lars Wikström – och enligt Citroën ska kommunen inte behöva betala något för en modifiering av bilarna.

– Dessa bilar körs av hemtjänsten på grusvägar med tuffare underlag, vilket gör att smuts och grus tränger sig in mellan kåpan och underredet. Övriga bilar i vagnparken som körs av kommunens anställda har inte problem av det här slaget. Vilket visar att det är relaterat till handhavande och det väglag som bilarna körs på, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige.

Enligt Citroën Sverige har verkstaden som arbetat med dessa bilar satt fast bandklammor och skruvar som ska trycka plastdetaljerna närmare karossen. Därmed ska grus och snö hindras från att komma in mellan och kunna skada bilen. Plastmaterialet är av samma kvalitet i andra Citroën även om de har utformats olika.

För Lars Wikströms del blev det att betala 1 700 kronor för att byta ut de trasiga plastdetaljerna.

– Det var inte farligt dyrt, jag hade för mig att sånt är mycket dyrare. Men det blir ju en kostnad om man ska behöva byta dem vart annat år. Snålt av Citroën att inte ta det på garanti eller goodwill. Någon Citroën blir det nog aldrig mer, säger Lars Wikström.

– Vi anser att skadan och slitaget är relaterat till handhavande. Därför täcks den inte av garantin, säger Lena Rönnelius Ericson.

Citroën har inga speciella rekommendationer till kunderna angående körning på grusväg och menar att det här varit ett lokalt problem.

– Nej, eftersom slitage av skyddande plastdelar under våra bilar faktiskt inte är något vanligt problem, säger Lena Rönnelius Ericson.

Diskutera: Hur ser du på fallet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-04 15:02
Audi A5 SB

Det finns knappast några grusvägar i Frankrike, så bilarna är inte designade för detta underlag. Inte nån snö heller. Det senare märks bl.a. på Peugeot, då man måste montera en plastkåpa framför grillen när det snöar;-)

Sedan så sparar väl PSA in på allt de kan, då det går extra dåligt för företaget. Tunnar plast = billigare.

I övrigt var det väl ingen stor sak och man kan väl tycka att det säljande bolaget borde ha tagit i alla fall halva kostnaden (vilket sannolikt är lika med marginalen man har på delarna).

#2 • Uppdaterat: 2013-10-04 17:42
Raphael

Som Citroën säger, absolut inget vanligt problem. Jag har just en C3 Picasso, och jag bor bland massa grusvägar (jag överväger en bil med höjd markfrigång just därför för vägarna är nästan ofarbara när vårfloden kommer och det blir djupa spår där stora stenar kan säga tjoff i underredet). Och trots över 8 000 mil med stensprut nästan varje dag (för jag kör bilen nästan varje dag) så har inget hänt med några plastdetaljer. Men å andra sidan kör jag inte som en rallyförare heller på grusvägarna... Så antingen har personen i artikeln haft extrem otur, eller så har han kört som en rallyförare i skogen. Och kör man som rallyförare i skogen, då ska man inte ha goodwill om det inte är en av Citroëns rallymodeller som man kör med.

#3 • Uppdaterat: 2013-10-04 18:53
Raphael

Hanhavandefel ska man inte ta som goodwill, det är ju som att säga att om jag duschar med min mobiltelefon och den går sönder så ska tillverkaren ta det som goodwill för annars är det "småsnålt".

#4 • Uppdaterat: 2013-10-04 20:27
Audi A5 SB

Citat från artikeln; "– Dessa bilar körs av hemtjänsten på grusvägar med tuffare underlag, vilket gör att smuts och grus tränger sig in mellan kåpan och underredet. Övriga bilar i vagnparken som körs av kommunens anställda har inte problem av det här slaget. Vilket visar att det är relaterat till handhavande och det väglag som bilarna körs på, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige."

Jättekul! Nu återstår två möjligheter;

1. Den övriga vagnparken är bättre än den som har problem. Oklart om det är Citroen eller andra fabrikat. Men om det nu är genomgående Citroen, så är det väl bevisat att grusväg och bilmärket ifråga inte fungerar ihop.

2. Påståendet att det handlar om fel i handhavandet gör det intressant; hemtjänstens personal är inkompetent när det gäller bilkörning jämfört med övriga personal. Undrar hur hemtjänsten i Strömsund ser på den anklagelsen. Men återigen; Lena konstaterar att bilarna inte bör framföras på grusvägar.

Man kan således enkelt konstatera att dessa vagnar inte är ämnade att regelbundet framföras på grusvägar. Vilket, trots Raphaels egna erfarenheter, nu är bevisat. Alternativt får han idiotförklara en radda förare av bilarna i fråga. Eller representanten från Citroen Sverige.

Att de är mindre anpassade för snö, har ju i alla fall Peugeot själva bevisat.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-04 21:25
Raphael

Är felet ovanligt så tyder det mer på handhavandefel - typ att föraren måste ha kört osedvanligt vårdslöst på grusvägarna (som att hålla alltför hög hastighet) - än konstruktionsfel. Om det vore konstruktionsfel skulle fler vara drabbade av det och då hade Citroën tagit det på goodwill. Men är det något ovanligt så förstår jag att de inte gör det för de tolkar det som handhavandefel.

Jag har som sagt precis samma modell som på bilden, dock i en annan färg - min är silver och jag har 16" lättmetallfälgar och inte de 17" som sitter på bilen på bilden (och så har jag inte extraljusen :) ). Men i övrigt är det samma inklusive stänkskydden.

Jag har kört över 8 000 mil sedan hösten 2009 det innebär över 2 000 mil per år. Och jag bor invid en grusväg, det är fullt med grusvägar här där jag bor ute på landsbygden bland hästgårdar, bondgårdar, ängar och skogsmarker. Jag åker grusväg varje gång jag åker med bilen, det tar mig 20 minuter av grusväg till närmast asfalterad landsväg. När jag pendlar in till mitt kontor varje dag så åker jag alltså grusväg 40 procent av sträckan.

Och det är absolut inget fel på mina plastskärmar under bilen, fast jag har åkt längre sträckor och fler mil än personen har gjort som medverkar i artikeln. Jag konstaterar att när jag kör på grusväg så kör jag lugnt, inte rally. Det är därför jag spekulerar i hur sjuttsingen han har kört egentligen. :)

#6 • Uppdaterat: 2013-10-04 21:35
Audi A5 SB

Och hemtjänsten i Strömsund sitter och funderar på vad man gjort för handhavandefel..... Man körde ju bara på grusväg då och då. Eller så var hemtjänsten i Strömsund att jämföra med "Rallybrudar" (filmen alltså).

#7 • Uppdaterat: 2013-10-04 22:13
Peter E

Jag tror nog att denna bil tål att köras på grusväg, jag lutar nog mot att framförandet kanske varit lite hårdhänt :)
Vad gäller hemtjänstens bilar så har ju faktiskt Citroen *fixat* problemet genom att montera plastdetaljerna närmare karossen.
Grus, snö och kanske is som letar sig in där det inte borde finnas har ju orsakat problem på fler bilar än Citroen.

Men visst kan det finnas kvalitetsskillnader på plasten, typ hur skör den blir i kyla osv.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-04 22:21
Henrik-Andersson

Grovarbetarbyxor och skor, Hella extraljusramp, grusvägar i Dorotea

Citroën C3 Picasso känns som det självklara valet !!

......Och så kör man Land Rover, Landcruiser och Jeep i Stockholmsterräng

Jo det är lätt att vara biltillverkare nuförtiden !!!!

#9 • Uppdaterat: 2013-10-04 23:33
VWSR

Arbetar sedan 2002 som kundmottagare på en bilfirma, förvisso VW, men känner ändå igen scenariot.
Plastdetaljer i hjulhusen lossnar inte eller skadas inte utan yttre mekanisk påverkan. Oavsett hur ni resonerar fram och tillbaka så har något skadat hans plastdelar. Ingen biltillverkare har bilar som står emot Is/grus/sten/kvistar i kombination. Beklagar, men så är det.

#a • Uppdaterat: 2013-10-05 08:41
Hackenbush

Det säger sig självt att plastdetaljer under bilen inte kommer att hålla om man kör ofta på grusväg. Här får biltillverkarna tänka om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.