Nästa artikel
Peugeot och Citroën säljs till Kina
Nyheter

Peugeot och Citroën säljs till Kina

Publicerad 19 februari 2014 (uppdaterad 20 februari 2014)
Nu står det klart att kinesiska biltillverkaren Dongfeng köper in sig i Peugeot och Citroën. Även franska staten satsar stora pengar.

Affären har varit på gång länge, men nu är den bekräftad. Kinesiska Dongfeng köper 14 procent av aktierna i PSA-koncernen, där Peugeot och Citroën ingår, för 800 miljoner euro. Franska staten går in med lika mycket och får lika stor andel.

Upplägget innebär att familjen Peugeot, som grundade företaget 1810, tappar i inflytande och blir lika stora ägare som Dongfeng och franska staten.

Målet med affären är att PSA, som lider av den vikande bilmarknaden i Frankrike, ska satsa på att öka försäljningen i Asien till 1,5 miljoner bilar per år fram till 2020.

Diskutera: Vad tror du om framtiden för Peugeot och Citroën?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-19 18:14
erifog

Är inte rubriken helt fel? 14% innebär inte huvudägande...

#2 • Uppdaterat: 2014-02-19 18:28
nisseste

Inte precis Maud Olofson-stuket i Frankrike, där är man rädd om jobben i stället för skattebetalarnas pengar.

#3 • Uppdaterat: 2014-02-19 18:56
Havsfidran

Om jag förstår saken rätt så blir det 14% per aktör? DVS totalt 42%. Vem äger resterande 58%?

#4 • Uppdaterat: 2014-02-19 18:57
Havsfidran

Eller rättare sagt. När affären är genomförd. Vem kommer Då att äga resterande 58%?

#5 • Uppdaterat: 2014-02-19 19:35
Stefan Eriksson

Det är inte bra att Kineser köper upp/blir delägare i europeiska biltillverkare, vad är alternativet? Är det bättre att biltillverkare som under längre tid haft ekonomiska problem läggs ner? Jag har tyvärr inte det rätta svaret.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-19 21:13
Raphael

1. Peugeot och Citroën har inte sålts till Kina bara för att kineser går in som ägare av 14 procent i bolaget. Man kan lika gärna säga utifrån samma logik som rubriken att Peugeot och Citroën har sålts till Frankrike då franska staten går in som ägare till 14 procent av bolaget, alltså samma som Dongfeng. Och så har vi 14 procent som ägs av familjen Peugeot.

2. På frågan om vem som äger de resterande 58 procenten, ja det är övriga aktieägare. PSA-gruppen är noterad på Paris-börsen och aktierna handlas med på den öppna marknaden. Bland ägarna finns finansieringsinstitut, fonder, stora och småsparare, olika företag och så vidare. Huvuddelen av dessa 58 procenten har säte i Frankrike.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-19 21:21
Hälsingen

Vem satte rubriken egentligen?
ViB! Dagens tips: kanske ni borde börja med nykterhetstester bland er personal?
14% innebär inget köp. De har förvärvat en aktiepost.
Franska staten släpper aldrig PSA och det gör de rätt i... T.o.m Mitsubishi använder ju/har använt PSA-motorer, och japaner är som bekant extremt protektionistiska.

#8 • Uppdaterat: 2014-02-19 21:35
Peter E

2,32 miljarder euro i förlust för 2013.
Förmodligen behövs pengarna rätt mycket

#9 • Uppdaterat: 2014-02-19 21:50
Havsfidran

Och jag som gillar Peugeot 508.

#a • Uppdaterat: 2014-02-19 21:51
Peter E

Havsfidran: Det är inte olagligt ;-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.